שתף קטע נבחר

התמודדות צרכנית יעילה זה לא רק מחאה ציבורית

החרם הצרכני הוא רק חלק אחד במאבק של הציבור הרחב ביוקר המחירים. החזית השניה היא בניהול ההוצאות השוטפות שלנו: החזרי הריבית הגבוהים, הוצאות החופש הגדול המתקרב וניהול משק הבית. המציאות השתנתה - אז גם התקציב שלנו צריך להשתנות. התמודדות אמיתית מחייבת שילוב של שניהם

המחאה שגאתה לאור עליית מחירי הקוטג', היא רק חלק אחד במאבק לשמירה על היכולת הכלכלית של מעמד הביניים. כדי לשרוד את גל עליות המחירים ולנצח אותו עלינו לנהל תקציב באופן גמיש ושיטתי ולהפוך לצרכנים נבונים יותר.

 

בעוד ששכרו של מעמד הביניים הולך ונשחק, יוקר המחיה הולך וגדל, ועליית מחירי הקוטג' היא רק עוד סימפטום לבעיה ממנה סובל מעמד הביניים בשנתיים האחרונות. אם התייקרות הנדל"ן והדלק נתפסה כהתייקרות של מוצרים שאינם חובה, והתייקרות המים הייתה הכרח כתוצאה משנות הבצורת, העלייה של מחירי הקוטג' כבר פגעה בסל המוצרים של כמעט כל משפחה בישראל ועוררה זעם רב.

 

לא בכל מחיר

מחקרים מהתקופה האחרונה מראים כי רבות מהמשפחות כבר לא יכולות לעמוד בתנאי המשכנתא, להתמודד עם הוצאות בלתי צפויות ולהשאר בפלוס בחשבון בסופו של החודש. בכדי להתמודד עם המצב אך גם להביא לכדי שינוי, על המשפחות הישראליות לנקוט בשני מישורי פעולה – ציבורי ופרטי.

 

בעוד שעל כל אחד מאיתנו להיות שותף למחאה, לנסות לעצור את התהליך באמצעות הצבעה ברגליים, ולגרום למקבלי ההחלטות להבין כי לא נהיה מוכנים לשלם כל מחיר, במקביל עלינו לדאוג למשפחה שלנו ולרווחתה ברמת הפרט ולהתמודד עם השינויים הכלכליים העדכניים. בשני המקרים לא מדובר בפתרון קסמים אלא בהשקעה של זמן ומחויבות.

 

אחד מכללי הצרכנות הנכונה הוא לא להתפתות למבצעים, אך במקרה של מאבק הקוטג' הוא תקף על אחת כמה וכמה, שכן מבצעי ההוזלות אמנם משתלמים כיום בכיס, אך פוגעים במומנטום של המאבק ומרפים את ידי מוביליו. עלינו לחשוב לטווח של אפילו שבועיים קדימה, בו המבצעים יסתיימו ואז נאלץ לשאת בכל כובד עלותו של הקוטג' בתקציב החודשי, כי זה מה שהילד אוהב בסנדוויץ'.

 

במקרה של כלכלת המשפחה שלנו עלינו להבין את חומרת הסכנה שיוצרות ההתייקרויות, ולהבין כי ללא תכנון כלכלי שיטתי, הדרך לשחיקת החסכונות וכניסה לחובות ואף להעמקתם קצרה מדי.

 

בתקופות כמו זו, ניהול קפדני של התקציב והתאמתו למציאות הקיימת הם הכרח, שכן גם אם בעבר הסתדרנו בסופו של חודש, העליות החדשות במחירים עשויות להפוך את הקערה על פיה. על אף שאין לנו שליטה על ההתייקרויות, יש לנו שליטה מלאה על התקציב המשפחתי וניהולו, ועלינו להגיב במהירות וביעילות לשינויים אלו.

 

זה הזמן לעדכן את התקציב

חשוב שלא לחכות עם בניית התקציב לסוף החודש, אלא למהר ולעדכן אותו בהסתמך על המצב הנוכחי. מכיוון שאנו מכירים את הצריכה הפרטית שלנו, נוכל לשער עד כמה השינויים האחרונים ישפיעו על היקף ההוצאות שלנו, ולקצץ את ההפרשים מסעיפי תקציב אחרים בהתאם. עלינו לזכור גם, כי בעוד כשבוע יצאו לחופש הגדול תלמידי התיכון ובעוד כשבועיים יצטרפו אליהם תלמידי בית הספר גם כן, ועלינו להיערך גם לכך.

 

מלבד יוקר המחירים, בחודשים האחרונים היינו עדים לעליות ריבית רצופות, ועל כן יותר מתמיד חשוב שלא להתחייב להלוואות, לאוברדרפט ולתשלומים המחייבים אותנו לשלם גם ריבית גבוהה. השטיח נשמט מתחת לרגלי מעמד הביניים, ועל כן עליו להפוך לצרכן חכם יותר בכל תחום – מרכישה של מוצרים בסופר, דרך רכישה של טובין בהתחייבות כגון שירותי תקשורת, וכלה בשימוש בעזרים פיננסיים כגון כרטיסי אשראי והלוואות.

 

משפחה ממוצעת משלמת ריבית של מאות שקלים בחודש על הלוואות שנלקחו, על פריסה לתשלומים, על אשראי מתגלגל ועל אוברדרפט בריבית גבוהה. בתקציב שהולך ומצטמק, יש ביכולתנו להשיג יותר בכסף הזה במקום להעשיר את המערכת הבנקאית, שהרוויחה ברבעון הראשון רק מעמלות סכום של כ-7 מיליארד דולר. ולכן יש לברר מתי מסתיימות ההלוואות והתשלומים הקיימות וליצור תכנון שבו לא נדרש להלוואות ופריסה לתשלומים בעתיד.

 

כאשר אנו משלימים עם עליות המחירים מחד, ולא מעדכנים תקציב מאידך, אנו משלמים מחסכונות העתיד שלנו עבור צריכה עכשווית. את המחיר על עליות המחירים ימשיך לשלם מי שלא ערך תקציב גם עכשיו וגם בעתיד שלו.

 

איך ממשיכים מכאן?

כפי שענף בודד לא יכול לעמוד אל מול היד השוברת אותו, גם כל אחד מאיתנו לא ינצח לבדו את מערכת העלאת המחירים. מסיבה זו עלינו לפעול בשתי החזיתות גם יחד, לעדכן את התקציב אך להמשיך ולהתאחד במרד צרכני בשאיפה ליצור שינוי אמיתי במחירי המוצרים.

 

ניסיון העבר בקרב אוכלוסיות שונות בארץ הוכיח כי כמעט בכל פעם שבה צרכנים התאחדו, הם השיגו את דרישתם. מחאה כזו הופכת לפשוטה יותר בעידן האינטרנט והפייסבוק , במידה והמוחים יתאגדו, הם יצליחו לגרום לכוחות השוק להפוך את המחירים לשפויים יותר.

 

פעולה בשני המישורים תניב רווח כפול, שכן היא מעלה את התודעה הצרכנית שלנו. אם כל אחד ייקח לעצמו מחויבות קטנה, וימנע מלקנות מוצרים יקרים גם אם הם נתפסים כטובים יותר, אנחנו נראה עוד ועוד הוזלות, ונוכל לנצל את הכסף שחסכנו כתוצאה מצרכנות נבונה לשיפור איכות החיים שלנו.

 

המאבק על הקוטג', הוא גם הזדמנות ללמד את הילדים להפוך לצרכנים טובים יותר, להבין את כוחה של מחאה ואת עוצמתו של ההמון, ולהבין את הצורך בניהול תקציב. 

 

הכותב הוא מנכ"ל חברת יבולים (מקבוצת מבטח-סיימון) המתמחה באימון וייעוץ כלכלי למשפחות ולעסקים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מחאה וגם ניהול נכון של משק הבית
צילום: עפר עמרם
גיל אורלי
מומלצים