שתף קטע נבחר

אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    רפורמת האוטובוסים: קודם אישרו, עכשיו בודקים
    בעוד שלושה ימים תשתנה באחת מפת התחבורה הציבורית בגוש דן - וקולות המחאה גוברים. בתל-אביב הוקמה ועדה עירונית לבחינה מחודשת, סטודנטים מגבעתיים ונוסעים ותיקים מתקוממים, וההפגנות בדרך. איפה מרוצים? בבני ברק

    בתל אביב כבר מקימים ועדה בעירייה ומתכננים להפגין, בבת ים ובגבעתיים זועמים, ואילו בבני ברק משדרים שביעות רצון. שלושה ימים לפני יריית הפתיחה של הרפורמה בתחבורה הציבורית בגוש דן, שתיכנס לתוקפה ביום שישי, גוברת הביקורת על משרד התחבורה. ספק אם חוברות הדרכה שחולקו לנוסעים ואתר אינטרנט המציג את השינויים המקיפים בדרכי ההסעה, ימנעו בלבול רבתי.

     

    מה עם הקו שלכם? כל פרטי הרפורמה באתר

     

    בתום חודשים ארוכים של תכנונים, דיונים וסקרים - הרפורמה בתחבורה הציבורית בגוש דן תצא בסוף השבוע לדרכה. במשרד התחבורה מקווים לצלוח בשלום את עשרות השינויים בקווי האוטובוסים. עוד לפני יישומה, כבר גוברת ההתנגדות לתוכנית. סטודנטים בגבעתיים מוחים על כך שנותקו מאוניברסיטת תל אביב, בשל ביטול קו 45. תושבי השכונות במזרח בת ים זועמים כיוון שיצטרכו לצעוד ברגל רבע שעה כדי לתפוס אוטובוס שייקח אותם לעיר הגדולה.

     

    "הרפורמה הזו תעשה רק קטסטרופה בגוש דן", אמר ל-ynet חבר מועצת העיר תל אביב, שמוליק מזרחי, שדרש מראש העיר רון חולדאי להקים ועדה עם נציגים מאגפי העירייה, שתבחן את הנושא כבר בשבוע הבא. "את שכונת התקווה ניתקו מאזור הסנטר וקו 46 לא יעבור יותר ברחוב יפת, הרחוב המרכזי של יפו", התייחס מזרחי לחלק מהבעיות שנוצרו עקב הרפורמה, שגובשה בהסכמה בין משרד התחבורה לעיריות.

     

    "נוסעים לא מודעים לשינויים"

    "יש בשכונה שלנו הרבה אנשים קשישים ודלי יכולת", הסבירה רחל מועלם, תושבת שכונת עמידר במזרח בת ים. מועלם ושכניה זועמים על ביטול קו 44, ועל כך שאף קו אחר לא ייכנס לשכונה במקומו. "עכשיו נצטרך ללכת ברגל רבע שעה לפחות כדי להגיע לקווים החדשים בשדרות העצמאות או ברחוב קק"ל".

     

    מועלם סיפרה גם שמרבית התושבים אינם מודעים לשינויים המתוכננים, ועלולים להגיע לתחנות ולחכות לשווא. כדי למנוע בלבול, יצאו אנשי משרד התחבורה לתחנות האוטובוסים בגוש דן כדי לחלק חוברות הסברה, בהן פירוט צבעוני על הקווים החדשים.


    קריאה להקים מנגנון לבחינת השינויים (צילום: ירון ברנר)

     

    בשכונת המשתלה בצפון תל אביב מתארגנת הפגנה ביום שישי, ביום בו נכנסת הרפורמה לתוקפה. התושבים מוחים על מעבר קו 22 בתוך השכונה השקטה, לאחר שבשנים האחרונות הסתפק משרד התחבורה בהפעלת מיניבוס בלבד.

     

    בעקבות מחאה בגבעתיים, כבר הסכים משרד התחבורה לערוך סקר מחודש לחיוניות קו 45 שאמור להתבטל. סטודנטים בעיר דרשו להמשיך להפעיל את הקו, המשמש אותם להסעה לאוניברסיטת תל אביב. כל ראשי הערים בגוש דן היו שותפים מלאים להליכי התכנון של הרפורמה. ראש העיר תל אביב, רון חולדאי, הודה כי "הדברים קורים אצלנו מאוחר מדי ומעט מדי". עם זאת הוא הדגיש ש"בכל זאת יש לברך על הפעימה השנייה שיוצאת בימים אלו לדרך". דבריו של חולדאי פורסמו לראשונה בעיתון "ידיעות תל אביב" מרשת "ידיעות תקשורת".

     

    "את הארגון מחדש צריך לקיים ותוך כדי לפעול מיידית כדי לתקן ליקויים תוך יצירת מערך הידברות ותהליכי שיתוף ציבור", אמרה סגנית ראש העיר תל אביב, מיטל להבי. לטענתה, קיימת סבירות גבוהה שיחזירו את קו 9 לטובת תושבי שכונת התקווה. היא קראה להקים "מנגנון לבחינת צרכים ולהגדרת שינויים לקראת מה שאנו מכנים פעימת התיקונים ולעשות זאת בשיתוף נציגי ארגונים ותושבים״.

     

    לצד ההתנגדויות, נשמעים גם קולות מרוצים. ראש העיר בני ברק, יעקב אשר, שיבח את משרד התחבורה. בהודעה מטעמו הוא הבטיח כי "קווי התחבורה הפנימיים בבני ברק לא ישתנו ולא ייפגעו כתוצאה מהארגון, ובחלקם אף תגבר תדירותם". לפי הרפורמה, בבני ברק ימשיכו לפעול ללא כל שינוי הקווים הפנימיים 1,2,3,5,6 ו-8. גם הקווים הבין-עירוניים 7, 34, 40, 140 ו-141 ימשיכו לפעול כרגיל. רק ארבעה קווים יוחלפו בעיר.


    משרד התחבורה חילק עלוני הסברה בתחנות (צילום: ירון ברנר)

     

    שינוי נוסף לטובת התושבים הוא "השבתם לחיים" של קווים 9 ו-61 בשבתות אחר הצהריים. במסגרת הרפורמה היו אמורים הקווים המרכזיים לא לפעול עוד בשעות הערב המוקדמות של שבת, כפי שפורסם לראשונה ב-ynet. בעקבות הדיווח, במשרד התחבורה מסרו כי מדובר בטעות שתוקנה.

     

    משרד התחבורה מגיב לתלונות

    במשרד התחבורה הגיבו לטענות התושבים שהוצגו בכתבה. בנוגע לתלונות של תושבי יפו, נמסר שקו 41 החדש יעבור ברחוב יפת במסלול זהה לקו 46 שבוטל.

    לגבי הטענות בשכונת המשתלה בצפון תל אביב, נמסר כי "לפי הסיכום עם העירייה, קו 22 החדש ייכנס לשכונה אחת לשעה, לפי בקשה מפורשת של בית האבות בשכונה. בנוגע לביקורת מצד הסטודנטים בגבעתיים נמסר כי סוכם על ביצוע סקר לצורך בדיקת נחיצות קו 45. "מאזור גבעתיים לאוניברסיטה ישנם 200 נוסעים בלבד", טענו במשרד התחבורה והמליצו שאותם נוסעים יגיעו לאוניברסיטה באמצעות נסיעה בקווים לדרך נמיר ומשם באוטובוס לאוניברסיטה.

     

    על ביטול קו 44 בשכונת שיכון עמידר בבת ים נמסר: "בשכונה ימשיך לפעול קו 6 במסלול משופר ובתדירות מוגברת, וממנו יהיה ניתן לעבור למגוון יעדים בהם עבר קו 44. לגבי קו 9 צויין כי "בתכנית יש שירות משופר מרחוב משה דיין (היכן שעובר היום קו 9) למרכז תל-אביב באמצעות קו 239 החדש שמקשר את השכונה ישירות לדיזנגוף סנטר".


    פורסם לראשונה 28/06/2011 23:22

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    בבת ים מתלוננים על מחסור בקווים
    צילום: ירון ברנר
    חולדאי: "מעט מידי, אך מברך"
    צילום: מיכאל קרמר
    מומלצים