שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    לאה אקסלרוד הלכה לעולמה
    עורכת הסרטים הראשונה בישראל, אלמנתו של הצלם נתן אקסלרוד, נפטרה בשיבה טובה בגיל 98. טקס הלוויה יתקיים בתל אביב. "היא ביקשה למות בכבוד במיטתה", סיפרה נכדתה

    לאה אקסלרוד, אלמנתו ויד ימינו של חלוץ הקולנוע הישראלי, הצלם נתן אקסלרוד, הלכה לעולמה היום (ה') בשעות הבוקר המוקדמות בכפר סבא. אקסלרוד, עורכת הקולנוע הראשונה בישראל, היתה בת 98 במותה. בלכתה הותירה אחריה שלושה בנים, שמונה נכדים ו-14 נינים. טקס הלוויה ייערך מחר, ו', בשעה 11:30 בבית העלמין נחלת יצחק בתל אביב.

     

    "סבתא היתה אישה מיוחדת במינה, עם סקרנות יוצאת דופן ותיאבון לחיים. עד גיל 95 היא עוד נהגה", אומרת נכדתה, עורכת הסרטים, נעמה אקסלרוד. "החודש האחרון היה קשה. היא ביקשה למות בכבוד במיטתה. זו נחמה שהסבל לא נמשך יותר מדי ושהיא עצמה את עיניה ולא קמה יותר", הוסיפה.

     

    לאה אקסלרוד נולדה בסן פאולו, ברזיל ובשנת 1927 עלתה לישראל עם אמה ואחיה. אביה, יהודי שהיגר לברזיל מרוסיה, עלה כחלוץ המשפחה לפלשתינה זמן קצר קודם לכן, מסיבות ציוניות. בארץ התיישבה המשפחה בשכונת מונטיפיורי בתל אביב.

     

    לאה אקסלרוד בצעירותה. אהבה ממבט ראשון ()
    לאה אקסלרוד בצעירותה. אהבה ממבט ראשון

     

    את נתן אקסלרוד הכירה לאה זמן קצר לאחר הגעתה לישראל. "זו היתה אהבה ממבט ראשון", מספרים במשפחה. בגיל 14 התארסו השניים ושלוש שנים לאחר מכן נישאו. בימי טרום המדינה השתלבה אקסלרוד בשורות ההגנה.

     

    בעוד שבעלה, נתן אקסלרוד, היה אחראי על צילומי טקס הכרזת המדינה בתל אביב, היתה היא, עוזרת הצלם, האחראית על הקלטת הסאונד של אותם רגעים שנותרו כעדות היסטורית לדורות הבאים. בסופו של דבר, מה ששרד את השנים הן 40 שניות קטועות ונטולות סאונד.

     

    עם הבעל, נתן אקסלרוד. יצרו את "יומני כרמל" ()
    עם הבעל, נתן אקסלרוד. יצרו את "יומני כרמל"

     

    ביחד עם בעלה יצרה את "יומני כרמל", ששודרו מדי שבוע בבתי הקולנוע והפכו עדות לתקופה שאיננה ולזיכרון נצח בהיסטוריה המקומית. חומרים מארכיון

    אקסלרוד שימשו, בין היתר, להפקת הסרט התיעודי "עץ או פלשתיין" שהופק במשותף על ידי משפחת אקסלרוד, אברהם דשא (פשנל) ואורי זהר. גם להפקת "עמוד האש", סדרת התעודה הגדולה והיוקרתית שהפיקה הטלוויזיה הישראלית, שימשו חומרי ארכיון אקסלרוד. במשך שנים ארוכות שימשה לאה אקסלרוד, שהיתה לאחד מעמודי התווך של אולפני הרצליה, כעורכת הראשית באולפנים. 

     

    "היה בה משהו מן התום, ומהצד השני היה בה גם ידע אינסופי, של מי שעברה הרבה בחייה", מספרת הנכדה, "סבתא היתה פייטרית ואשת עשייה שלא מוותרת לעצמה. ניסיתי במשך כמה שנים להשיג תקצוב כדי להפיק סרט על חייה. אני משערת שכעת, לצערי, זה יהיה קל יותר, אבל היא כבר לא תהיה פה איתנו".

     

    לפני כשנתיים זכה סרט שבמרכזו לאה אקסלרוד בתחרות דוקוצ'אלנג' במסגרת פסטיבל דוקאביב. הסרט "האישה עם מצלמת הקולנוע" בבימויו של אבי וייסבלאד, ליווה את אקסלרוד כשהיא משוטטת ברחבי תל אביב ומתעדת תחנות מרכזיות כמו ה"צלמנייה" וסתם שיחות אקראיות ברחוב.

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    7 לילות
    מומלצים