שתף קטע נבחר

חשיפה: המלצות לשינוי בדיקות שכרות לנהגים

האם תיאלץ משטרת ישראל לשנות את נהלי בדיקות האלכוהול לנהגים? במשרד הבריאות חושבים שיש מקום לשנות באופן דרסטי את נוהל הבדיקה, כיול המכשירים והפיקוח על השימוש בהם. משטרת התנועה: הינשוף אמין ומדויק

מהפכה בבדיקות שכרות לנהגים בדרך? ל-ynet נודע כי משרד הבריאות ממליץ לשנות את נהלי בדיקות השכרות שעורכת המשטרה לנהגים. בדו"ח שהכין צוות בין-מישרדי והוגש למנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור רוני גמזו, מומלץ ליישם שורת שינויים משמעותיים, ובהם: הפחתת שיעור הסטייה המותר בין שתי בדיקות נשיפה הנערכות לכל נהג, פיקוח חיצוני על כיול מכשיר "הינשוף", וקביעת נהלים מחמירים לקליטת מכשירי מדידת אלכוהול חדשים.

 

מכשיר לבדיקת כמות אלכוהול בנשיפה ()
מכשיר לבדיקת כמות אלכוהול בנשיפה

 

במכתב ששלח אתמול (א') מנכ"ל משרד הבריאות לראש הצוות, ד"ר שלמה אלמוג, אומר גמזו כי בכוונתו לקיים התייעצות עם עמיתיו במשרדי התחבורה וביטחון הפנים, "כדי לקבוע דרך ליישם את ההמלצות באופן מיידי". שופט תעבורה בכיר שקיבל לידיו את הדו"ח, הבהיר לאחרונה כי "ברור מהדרישות הרבות שבדו"ח כי המצב הנוכחי (של בדיקות השכרות, ש.ה) איננו ראוי, ויש לעשות לשינויו - ויפה שעה אחת קודם".

 

 

ראוי לציין כי יישום הדו"ח מותנה בשיתוף פעולה בין משרדי הבריאות, התחבורה וביטחון פנים, וכן עם אגף התנועה במשטרה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. בנוסף, חלק מההמלצות הכלולות בדו"ח מחייבות שינויי חקיקה, ולכן יישומן עשוי להתעכב עוד תקופה ארוכה. על-פי המכתב ששלח אתמול פרופסור גמזו, בכוונתו לקיים כבר בתקופה הקרובה פגישה עם כל הגורמים הרלוונטיים, וזאת כדי לתאם את עבודת המטה הנחוצה.

 

ממשטרת ישראל נמסר בין היתר כי "מכשיר 'הינשוף' מופעל ומתוחזק בהתאם להוראות היצרן, ובשורת פסיקות שניתנו בבתי המשפט השונים, נקבע כי מדובר במכשיר אמין ומדויק. כן יושמו ההמלצות הרלוונטיות לעניין הליך הסמכת מעבדת אגף התנועה על-ידי הרשות הלאומית להסמכת מעבדות".

 

"הדו"ח יצא לאחר מעשה"

הצוות שבראשו עמד ד"ר אלמוג כלל עשרה נציגים ממשרדי הבריאות, התחבורה והמשפטים, וכן בכירים ממשטרת ישראל ומהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. על-פי שופט תעבורה בכיר, יישום ההמלצות הכלולות בדו"ח של "צוות אלמוג" יפחית משמעותית את הליקויים והסטיות בבדיקות השכרות הנערכות כיום. למעשה, אותו שופט אף מבהיר כי "אין לנו אלא להצטער שהדו"ח יצא לאחר מעשה, ולא לפני שנבחרו מכשירי אכיפה כלשהם". אלה השינויים העיקריים:

 

  • שכרות בדיעבד (1): תקבע חזקה בחוק, ולפיה מי שנמצא שיכור בבדיקה ייחשב שיכור גם בשלוש השעות שקדמו לבדיקה.
  • שכרות בדיעבד (2): אם חלפו יותר משלוש שעות בין תאונה ובדיקת שכרות, תוכל התביעה להשתמש בחוות דעת מומחה שתקבע את רמת השכרות על-פי חישוב מדעי.
  • פיקוח חיצוני: הרשות הלאומית להסמכת מעבדות תפקח על בדיקת הכיול התקופתית של מכשיר "הינשוף".
  • סטייה מותרת: יופחת שיעור הסטייה המותרת בין שתי הבדיקות שנערכות לכל נהג, מ-10% כיום ל-7.5%.
  • אוויר חופשי: תופחת כמות האלכוהול המותרת באוויר הסביבה, מ-50 מיקרו-גרם כיום ל-30 מיקרו-גרם.
  • מהו משקה משכר: הצוות ממליץ להסדיר לראשונה את הגדרת "משקה משכר" בחוק - משקה שריכוז האלכוהול שבו עולה על 0.5 מ"ל אלכוהול ל-100 מ"ל משקה (0.5%).
  • בדיקת כיול: לצורך בקרת הכיול היומית, ממליץ הצוות להשתמש במיכל גז בריכוז אלכוהול הקרוב לסף השכרות (בין 100 ו-240 מיקרו-גרם לליטר), במקום 350 מיקרו-גרם לליטר כיום.

 

"הרשויות מנחיתות מכשירים"

חלק מהמלצות הצוות נועדו לפתור בעיה נוספת, עליה התריעו בעבר מומחי משפט רבים ושופטי תעבורה: נהלים לקויים לקליטת מכשירי אכיפה בישראל. כך למשל התייחס לנושא הרכב של שלושה שופטי תעבורה, בשנה שעברה: "הרשויות מנחיתות פעם אחר פעם מכשירים חדשים, ולמרות שמדובר במכשירים המספקים ראיות מדעיות, עדיין אין חוק, תקנה או נוהל המסדירים אופן קבלת מכשיר אכיפה חדש".

 

לכן ממליץ הצוות על שורת צעדים שעל משרדי הממשלה לנקוט, כדי לוודא קליטה מסודרת ומקצועית של מכשירים לאכיפת עבירות שכרות:

 

  • מבחני קבלה: הצוות ממליץ לקבוע נהלים ברורים לרכש של מכשירי מדידה חדשים. למשל, מכשיר חדש יעבור לפני כניסתו לשימוש סדרה של "מבחני קבלה", שיוכיחו את אמינותו.
  • תקן בינלאומי: מפרטים טכניים של מכרזים לרכש מכשירים חדשים, יתבססו על דרישות תקן בינלאומי, צרכי המשטרה, ודרישות המחוקק הישראלי.
  • הסמכת מעבדות: דגם של מכשיר נשיפה חדש יאושר בכפוף לקיומן של מעבדות כיול, שהוסמכו על-ידי הרשות הלאומית להסמכת מעבדות.
  • הדרכת שוטרים: תנאי נוסף לאישור מכשיר חדש, יהיה הכנת תוכנית הדרכה לצוות השוטרים הרלוונטי. במקביל, תידרש המשטרה להכין נהלים להפעלה ותחזוקה של המכשיר.

 

"בזבוז כסף ציבורי יקר"

כנגד הפעלת מכשיר הינשוף בידי משטרת ישראל נמתחה בשנים האחרונות ביקורת חריפה. הטענות העיקריות נוגעות לליקויים שונים בנהלים של המשטרה, וכן בעניין סטיות אפשריות במדידות שמפיק המכשיר עצמו. הרכב של שופטי תעבורה סיכם זאת כך: "יש לראות בחומרה את העובדה לפיה עד היום, למעלה מ-10 שנים לאחר הכנסת המכשיר לשירות, טרם נבדק המכשיר בארץ על-ידי גורם מוסמך בדיקה מעמיקה, יסודית ומקיפה".

 

מי שטוענים נגד המכשיר חוששים כי הליקויים בהפעלתו עלולים לגרום להרשעת חפים פשע. אלא שיש תוצאה נוספת: בזבוז משאבים יקרים של המדינה, בניהול משפטים ארוכים ולעתים מיותרים. הרכב שופטי התעבורה הסביר בשנה שעברה, כי אם הייתה המדינה מסדירה בנהלים ברורים את קליטת מכשיר הינשוף והפעלתו, היה הדבר "חוסך דיונים רבים, זמן שיפוטי יקר, זמן של התובעים והשוטרים המגיעים להעיד, דחיות במשפטים, חשש לעיוות דין ובזבוז כסף ציבורי יקר".

 

הערה: תגובת משטרת התנועה נמסרה ב-13.9, כיממה לאחר שהתבקשה להגיב

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שופט: "המצב הנוכחי איננו ראוי"
צילום: קובי קואנקס
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים