שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    ההגה שייך לצעירים: גיל רישיון הנהיגה יוקדם

    משרד התחבורה החליט להקפיא את הרפורמה בלימודי הנהיגה, אך החליט להוריד את גיל הזכאות לרישיון נהיגה ל-16 שנים ותשעה חודשים. פרופסור דוד שנער ל-ynet: טוב שהוחלט על הקפאת הרפורמה. אין ביסוס מדעי לתועלת שבה

    מבוכה גדולה למשרד התחבורה: רפורמת לימודי הנהיגה הוקפאה, ובמקביל הוחלט להקדים את גיל הרישיון ל-16 ותשעה חודשים. סמנכ"ל בכיר במשרד התחבורה, עוזי יצחקי, הודיע היום (ג') בוועדת הכלכלה כי רפורמה מקיפה בלימודי הנהיגה, שיישומה אמור היה להתחיל כבר בשנה הבאה, נדחית לתקופה בלתי-מוגבלת. עוד הודיע המשרד כי יקדם כעת את יישומו של "רישיון נהיגה מדורג", במסגרתו יוקדם גיל הוצאת הרישיון מ-17 שנה כיום, ל-16 ותשעה חודשים. הורדת גיל הרישיון תעשה במקביל להארכת תקופת הליווי, משלושה לשישה חודשים.

     

    עוד בנושא הרפורמה בלימוד הנהיגה:

     

     

    יש להזכיר כי לפני כשלושה שבועות פנה ynet מספר פעמים למשרד התחבורה וביקש מהשר, ישראל כץ, להגיב על ידיעות לפיהן הרפורמה לא תיושם לבסוף. דובר משרד התחבורה סירב להתייחס לפניות.

     

    התוכנית: תקופת הליווי תוארך לשישה חודשים (צילום: סבסטיאן שיינר) (צילום: סבסטיאן שיינר)
    התוכנית: תקופת הליווי תוארך לשישה חודשים(צילום: סבסטיאן שיינר)

     

    בין 3,500 ו-8,000 שקל

    רפורמת לימודי הנהיגה שקידם משרד התחבורה, ואשר זכתה לתמיכה גורפת של כל בכירי המשרד - כולל השר כץ - אמורה הייתה להחליף את שיטת הלימוד הנהוגה כיום. במקום לימוד עיוני עצמאי ולימוד מעשי עם מורה "פרטי", הציע המשרד להקים ברחבי הארץ מרכזי לימוד נהיגה (מל"נים), בהם יעברו צעירים לימודים עיוניים ומעשיים.

     

    כתבות נוספות בערוץ הרכב של ynet:

     

    אלא שלרפורמה המוצעת קמו מתנגדים רבים, אשר מתחו ביקורת חריפה על יישומה המתוכנן. מורי נהיגה טענו כי ניסוי שערך משרד התחבורה, לבחינת יעילות מרכזי הלימוד, נכשל נחרצות. בנוסף, נטען כי הקמת המרכזים תייקר את תהליך הוצאת הרישיון, שגם כיום מהווה נטל כלכלי על משפחות רבות, הנדרשות להוציא בין 3,500 ו-8,000 שקל. על-פי טענה נוספת שהועלתה, נפגעיה העיקריים של הרפורמה יהיו צעירים המתגוררים בפריפריה, אשר ייאלצו לנסוע ממקום מגוריהם למרכזי לימוד מרוחקים.

     

    פרופסור דוד שנער, מחוקרי הבטיחות הבולטים בישראל - ולשעבר המדען הראשי של הרשות לבטיחות בדרכים - מברך היום על ההחלטה להפריד בין רפורמת לימודי הנהיגה ויישום הרישיון המדורג. שנער, שדרש את ההפרדה כבר לפני כשלוש שנים, אמר היום ל-ynet כי "למרכזי לימוד הנהיגה אין כל ביסוס מדעי, בעוד שיש מאות מחקרים שמוכיחים את יעילותו של רישיון מדורג לשיפור הנהיגה של צעירים, ולצמצום מספר התאונות שבהן הם מעורבים. בכל שנה שעברה מבלי שהרישיון המדורג יושם בישראל, נהרגו צעירים בתאונות".

     

    "בחינה מחודשת של הנושא"

    בדיון שערכה הבוקר ועדת הכלכלה, אמר יצחקי לחברי הוועדה כי "המשרד מבקש לפצל את הצעת החוק (הנוגעת להקמת מרכזי לימוד נהיגה, ש.ה) לשתי הצעות חוק - האחת לרישיון נהיגה מדורג, והשנייה לנושא המל"נים... אנחנו מעוניינים להקפיא את ההצעה להקים מל"נים, ונעשה בחינה מחודשת של הנושא". עם זאת, ראוי לזכור כי עד לפני כשלושה שבועות בלבד, יצחקי וכל בכירי משרד התחבורה תמכו ללא סייג בשילוב שני הנושאים.

     

    את הרפורמה בלימודי הנהיגה החל המשרד לקדם כבר בעשור הקודם, במטרה לשפר את הכשרתם של נהגים צעירים, ולצמצם את מעורבותם בתאונות דרכים. הקמת מרכזי לימוד נהיגה, כך הסבירו בעבר במשרד, נועדה ליצור "מסגרת לימודית אחידה ומובנת, המשלבת בין הלימודים העיוניים למעשיים". שילוב הרפורמה עם רישיון נהיגה מדורג, הבהירו שם, נעשה מאחר "ששני אלמנטים אלה משלימים זה את זה".

     

    אלא שהפתרון אותו הגו בכירי המשרד מעורר התנגדות חריפה כבר תקופה ארוכה. מורי נהיגה רבים טענו כי אין כל סיבה לחייב את תלמידי הנהיגה לעבור שיעורים עיוניים במרכז ייעודי. כדי לשפר את הכשרתם העיונית של הנהגים הצעירים, אפשר לבחור בפתרון פשוט וזול יותר: העברת שיעורים עיוניים במסגרת בתי הספר.

     

    ראוי להזכיר כי ועדת חקירה פרלמנטרית, שני מבקרי מדינה וגם הוועדה לקביעת תוכנית לאומית למאבק בתאונות ("ועדת שיינין") - כולם קבעו כי יש לקיים לימודי בטיחות כמקצוע חובה בבתי הספר. על-פי ועדת שיינין, "האחריות ללימוד העיוני של תורת הנהיגה והבטיחות בדרכים, תועבר כולה למשרד החינוך, ותהיה חלק מתוכנית הלימודים וממבחני הבגרות".

     

    שלושה חודשים ועוד שלושה

    למרות שמחקרים בינלאומיים רבים הוכיחו בעבר כי רישיון נהיגה מדורג תורם לשיפור כישורי הנהיגה של צעירים, ובכך גם מצמצם את מעורבותם בתאונות דרכים, הנהגתו בישראל עלולה לעורר לא מעט בעיות - הנוגעות בעיקר לפיקוח על תהליך הליווי, עליו יופקד משרד התחבורה.
    רישיון נהיגה מדורג

    רישיון נהיגה מדורג
    גיל מינימאלי ל"טסט" 16 ותשעה חודשים
    היתר נהיגה זמני לשישה חודשים, עם מלווה
    ליווי א' שלושה חדשים, ליווי מלא
    ליווי ב' שלושה חודשים, רק בלילה
    רישיון "נהג חדש" לתקופה של שנה וחצי

     

    על-פי המתווה המוצע, תקופת הליווי תוארך לשישה חודשים: בשלושת החודשים הראשונים תחויב נוכחות מלווה במשך כל שעות היום, ובשלושת החודשים האחרונים תחויב נוכחותו רק בלילה. בסוף התקופה מתכוונים במשרד התחבורה לדרוש מהנהג והמלווה לחתום על הצהרה, לפיה בוצע הליווי כנדרש על-פי חוק.

     

    אלא שעדיין לא ברור כיצד יאכוף משרד התחבורה את הדרישות בעניין הליווי. כך למשל, גם אם יחתמו הנהג והמלווה על אותה הצהרה, אין ערובה כי אכן מילאו את התנאים שנקבעו. חשוב גם לזכור כי מומחי בטיחות מזהירים כי מבוגרים עלולים להטמיע בנהגים חדשים הרגלים מוטעים ואף מסוכנים. מאחר שאין למשרד התחבורה יכולת לפקח בפועל על הליווי, לא ברור כיצד ניתן להתגבר על בעיה זו. 

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים