שתף קטע נבחר

4,300 שקל לנאום לראש עיר, כיבוד על חשבונכם

ראש העיר נתניה שילמה 17,360 שקלים לכותב ארבעה נאומים וגם "הערימה קשיים על עבודת המבקר". באלעד פרסמה העירייה את פועלו של ראש העיר והאדירה את שמו. בראשון-לציון מצא המבקר ליקויים בכמה ממכרזי העירייה

ליקויים בתפקוד לשכות ראשי ערים: מדו"ח מבקר המדינה המתפרסם אחר-הצהריים (יום ג') עולה כי במקרים רבים לא הקפידו הלשכות - שהוצאותיהן ממומנות מכספי ציבור - לשמור על אבני בוחן מתאימות לשירות הציבורי, ולא תמיד השתמשו כהלכה בנכסים, בכספים ובמשאבים שהופקדו בידי הנבחרים בנאמנות. המבקר העביר את הממצאים ליועץ המשפטי לממשלה.

 

ידיעות נוספות על מבקר המדינה:

דו"ח המבקר על אסון הכרמל: שימוע שני לשר ישי

זינוק במשרות אמון בלשכת ראש הממשלה

 

מתוך הרשויות שבדקו אנשיו, העיר משרד המבקר בדו"ח לראש העיר נתניה, מרים פיירברג, שהערימה קשיים על עבודת המשרד והשהתה במשך חודש ימים את מתן פלטי המחשב הנוגעים ליומני הפגישות שלה. לאחר שעשתה כן, התברר כי נוספו או נגרעו נתונים רלוונטיים לביקורת. פיירברג מסרה כי הטעויות נעשו בתום לב ולא מרצון להסתיר מידע או להפריע למהלך הביקורת.

 

ועוד בנתניה: ראשי רשויות מוזמנים לנאום בטקסים ובאירועים רבים. אבל מתברר כי לא תמיד הם כותבים את הנאומים בעצמם. מבקר המדינה מצא כי בשנים 2008 עד 2010 שילמה עיריית נתניה 17,360 שקלים לכותב נאומים מקצועי עבור כתיבת ארבעה נאומים – שלושה מהם נשאה ראש העיר מרים פיירברג ביום השואה ואחד ביום הזיכרון. כלומר למעלה מ-4,300 שקל לנאום.

 

פיירברג. מי כתב את הנאום?   (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
פיירברג. מי כתב את הנאום? (צילום: עידו ארז)
 

מעיריית נתניה נמסר בתגובה כי "בניגוד לרוב ראשי הערים, ראש העיר כותבת את נאומיה בעצמה, בסיוע עוזרת ראש העיר, זאת מלבד ארבעה מקרים בודדים שבהם נעזרה בכותב חיצוני, לטובת הכנת נאומים ממלכתיים ליום הזיכרון והשואה - דבר שהינו מקובל בקרב ראשי ערים". באשר להעברת יומן ראש העיר נמסר כי "אין ולא הייתה מעולם כל סיבה להסתיר את פרטי היומן, מלבד העובדה שראש העיר הינה גם אדם פרטי, בעל עקרונות, הסבורה כי הדרישה להעביר את פרטיה האישיים אינה מוצדקת".  

 

יחסי ציבור על חשבון העירייה

מבקר המדינה בדק גם את הכספים שקיבלו כמה ראשי רשויות. הוא מצא כי המועצה המקומית גדרה שילמה תשלומים חריגים עבור חשבונות הטלפון הנייד של ראשי המועצה הנוכחי והקודם. עיריית אלעד נתנה הלוואות בתנאים מועדפים לראש העיר וכן אישרה מקדמות חריגות על חשבון המשכורת לראש העיר ולשניים מעובדי לשכתו. ראשי הערים אלעד ונתניה, שבחרו לקבל סכום גלובלי עבור הוצאות אש"ל, הגישו בקביעות חשבוניות עבור "כיבוד ואירוח" במסעדות אף-על-פי שלא היו רשאים לעשות כן. בפועל הרשויות נשאו בעלות הוצאות אלו.

 

המבקר מתח ביקורת חריפה בדו"ח על עיריית אלעד. הוא מצא כי העירייה נתנה יד לשימוש לא ראוי בכספיה, בכך שמימנה את הוצאות לשכות ראש העיר על פרסומים בדבר פועלו של ראש העיר ובכלל זה האדירו את שמו. אם לא די בכך, העירייה גם מימנה את הוצאות הלשכה על אירוע בסוכת ראש העיר ועל הזמנת מנות מחברות הסעדה יוקרתיות לאירוע הוקרה ראוותני לראש העיר היוצא.

 

בנוסף מצא המבקר ליקויים בקבלת עובדים לעיריית בית-שמש. מדו"ח הביקורת עולה כי העירייה לא קיימה מכרזים לאיוש משרות של עובדים סוציאליים שקלטה, לאלה שתקנות המכרזים מחייבות לגביהן קיום מכרז. כמו כן, דרישות הסף שנרשמו במכרזים של חלק מן המשרות לא תאמו לעתים את בכירותה של המשרה המוצעת.

 

זיקה פוליטית אסורה

בחדרה בדק המבקר את עניין היועצים החיצוניים. הוא מצא כי בעירייה הועסקו 23 יועצים: 13 יועצים משפטיים, רואה חשבון, עוזר לראש העיר, יועץ גינון וגם שבעה יועצים נוספים בתחומים שונים. אבל העירייה לא הגדירה כללים להעסקתם של יועצים חיצוניים ולא קבעה אמות מידה לבחירתם ולהיקף הכספי של ההתקשרות עמם. העירייה העסיקה יועצים בתפקידים שבחלקם היו אמורים להיות מאוישים בידי עובדי עירייה.

 

בראשון-לציון מצא המבקר כי ראש העיר, דב צור, מינה לוועדת בחינה למכרזי מנהלי בתי ספר נציג ציבור שהייתה לו זיקה פוליטית אליו, אף שלפי הדרישות שנקבעו בתקנות המכרזים אין לכלול בהרכב ועדות הבחינה נציגי ציבור שיש להם קשר לנבחרים או לפעילים פוליטיים. אותו נציג השתתף בכל ישיבות ועדות הבחינה למכרזי מנהלי בתי הספר.

 

דב צור. ליקויים באיוש משרות בעירייה (צילום: אבי מועלם) (צילום: אבי מועלם)
דב צור. ליקויים באיוש משרות בעירייה(צילום: אבי מועלם)
 

עוד בראשון-לציון: בפרוטוקולים של המכרזים לא צוינו נימוקי ההחלטות של ועדות הבחינה, ומכל מקום לא ניתן ללמוד מהם מדוע נבחר למשרה מסוימת מועמד זה או אחר. המהלך אף עומד בניגוד לפסק דין של בית המשפט העליון. "בהיעדר נימוקים לא ניתן לפקח על החלטות הוועדה ולבקרן, ולא ניתן לדעת אם שיקוליה היו ענייניים ואם אכן נבחר במרכז המועמד בעל הכישורים הטובים ביותר לתפקיד". לסיכום, נכתב, ממצאי הביקורת בראשון-לציון מצביעים על ליקויים באיוש משרות פנויות בעירייה, בקביעת תנאי הסף ודרישות ההשכלה מהמועמדים במרכזים, וגם במינוי חברי ועדות הבחינה למכרזים.

 

שדרוג של נהג

בסיום הדו"ח הקדיש המבקר פרק נוסף לעיר אלעד, וכתב כי נמצאו ליקויים משמעותיים בתפקוד העירייה בכל הנוגע לפרסום מכרזים לקבלת עובדים ובתפקודן של ועדות הבחינה בשנים 2009 ו-2010. שמונה עובדים שהתקבלו לעבודה בתקופה זו הועסקו קודם לכן בעירייה באותו תפקיד בלא מרכז.

 

העירייה גם לא פנתה למשרד הפנים בבקשה לאישור חריג לפרסום מרכז לאיוש תפקיד "אדמיניסטרטור ונהג בלשכת ראש העיר ומנהל צי רכב", שכלל סמכויות נרחבות בהשוואה לתפקיד "נהג ראש העיר". ומי נבחר לתפקיד? העובד

 ששימש עד אז כנהג ראש העיר.

 

ואם הייתם רוצים להתקבל למשרה באלעד, הייתם צריכים להיות זריזים מאוד, כי פרק הזמן שהקצתה העירייה להגשת בקשות להשתתפות ב-27 מכרזים פומביים היה בין שבוע ל-10 ימים בלבד.

 

אם לא די בכך, באפריל השנה פרסמה העירייה מודעת דרושים ל-13 מנהלי מחלקות, אף שלא קיבלה את אישורו של משרד הפנים לכך ולמרות עמדתו המנוגדת בעניין. במודעות לא הייתה דרישת סף בסיסית, אף לא תואר ראשון, וגם לא נכתב תיאור התפקיד, דרישותיו העיקריות, תחום ההשכלה והניסיון המקצועי הדרושים. המכרזים פורסמו בעיתונים שתושבי אלעד אינם נחשפים אליהם בדרך כלל.

 

יש למי להתלונן?

מבקר המדינה מצביע גם על כשלים בטיפול הרשויות המקומיות בנוגע לפניות ותלונות של תושבים: ב-58 רשויות מקומיות לא מונה כלל אחראי על תלונות ופניות הציבור כנדרש בחוק. ומה עשה משרד הפנים? הוא לא הפעיל את סמכויותיו ולא דרש מאותן רשויות למנות אדם לתפקיד זה.

 

עד שנת 2008 לא הייתה ברשויות המקומיות כתובת ברורה לתלונות והן אימצו הסדרים שונים לטיפול בהן. בשל העובדה הזו לא נקבע גורם מוסמך לטיפול בתלונות ולכן חלק מהן נותרו ללא מענה. ביולי 2008 נכנס לתוקף חוק המחייב כל רשות מקומית למנות ממונה על תלונות הציבור.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המבקר לינדנשטראוס. עוד דו"ח חריף
צילום: גיל יוחנן
יואל גמליאל, ראש עיריית גדרה
צילום: אבי מועלם
מומלצים