שתף קטע נבחר
 

טלולה בונט: לא כולם מוכנים לצאת עם דראגיסט

יש אנשים שאצלם כל יום הוא פורים. טל קלאי, שחקן תיאטרון ודראג קווין, הוא אחד מהם. הדמות הנשית שלו, "טלולה בונט", הפכה לאחת ממלכות הדראג המפורסמות בישראל. בריאיון לג'וזף וקסלר, הוא מספר על האהבה לבגדי נשים ועל היציאה הכפולה מהארון

"פורים אצלי נמשך כל השנה", אומר טל קלאי. "אני נורא אוהב את היכולת לצאת מהעור של עצמי, להישאר אני, אבל גם קצת אחר", ממשיך ומספר מי שמוכר יותר כ'טלולה בונט', אחת הדראג קווינס הנחשבות ביותר בישראל. קלאי, רק בן 27, מציין בפורים הנוכחי 11 שנות פעילות מאז עלה לראשונה על הבמה כ'טלולה הדראגיסטית'. בשנים הללו הצליח לייצר לעצמו נישה חדשה בתוך התחום, ולשלבה יחד עם עיסוקו המרכזי כשחקן.

 

עוד בנושא:

לא סתם תחפושת: תרבות הדראג זה כבר טרנד

יכולה כבר ללבוש שמלת מיני, אבל גם שפם וזקן  

הליידי גאגא שבתוכי: לבוש מוחצן כדרך חיים

 

במבט ראשון, קצת קשה להאמין שמדובר באדם אחד וגם הוא עצמו לא מקל בדבר. אני פוגש אותו בדירתו התל אביבית לשיחה ראשונה בינינו, וזאת לאחר שנים של היכרות עם טלולה, הפרפורמרית המוחצנת. בניגוד אליה, טל מצטייר כאדם מאוד טבעי ונינוח. הוא יושב לידי על הספה, מעשן בשרשרת, ומביט בי דרך משקפי הראייה העדינות המונחות על אפו. רק מדי פעם הוא גולש מקולו השקט אל קולה הרועם של טלולה, ורק אז ניתן להבין את ההקשר ביניהם.

 

 

אין לי תשוקה להיות אשה

"להיות דראג זה להיות אמן", הוא קובע. "זה נובע אצלי מאהבה. אין לי תשוקה להיות אשה, אף פעם לא היתה לי". למרות זאת, הוא מציין כי כבר מילדות נהג להתלבש בבגדי נשים, בעקבות התיאטרליות הקיימת בו. כשאני שואל לגבי חששות של הורים שבניהם נוהגים באופן דומה, הוא מייד שולל זאת על הסף וטוען כי הדבר אינו רומז על נטייה להיות דראג בעתיד. "אולי רק לצד נשי באישיות", הוא מכריז וקורץ.

 

אל המציאות, שבה לגיטימי כי גברים יופיעו בבגדי נשים, נחשף לראשונה בירושלים בהיותו נער בן 16 בלבד. "הייתי מבלה הרבה במועדונים, ויום אחד יצא לי לראות הופעה של מלכות דראג", הוא נזכר בחוויה הראשונה.

 

"נדלקתי על זה מייד, בעיקר על הקטע התיאטרלי של המופע, ואפילו שאלתי חבר איך היה קורא לי בתור דראגיסט. הוא הציע את השם 'טלולה בנקהד' (שחקנית משנות ה-30), ובגלל הרעש שמעתי טלולה בונט". קלאי המשיך להשתעשע עם השם והרעיון שאולי יום אחד גם הוא יופיע כדראגיסט.

 

היום הגדול הגיע בפורים של אותה השנה. הוא יצא לבלות במועדון עם חבריו, ולהפתעתו גילה כי מתקיים ערב במה פתוחה להופעות דראג. באופן מיידי החל לשאול חלקי תחפושות מהבליינים במקום, וכמה דקות אחר כך נולד על הבמה מחדש לצליליו של שיר מפסקול הסרט 'פריסיליה מלכת המדבר'. את ההרגשה הוא מתאר כחוויה משחקית מדהימה, כזאת שגררה אחריה תגובות נלהבות ואפילו הצעה מבעל המועדון להופעה נוספת בתשלום. "זה היה משהו מאוד מחשמל ומעורר", הוא מסכם את הערב.

 

באותה העת, טל התעסק בעיקר בלימודי המשחק התיכוניים שלו, ובהחלטה טבעית צירף לדמויות אותן גילם, גם את פרסונת הדראג-קווין החדשה שאימץ אל חיקו. הוא המשיך להופיע כטלולה מאחורי גבם של הוריו, בעוד שחבריו ידעו ותמכו בהחלטתו.

 

לצאת מהארון פעמיים

יום אחד, קיבלה משפחתו הביתה את העיתון המקומי של ירושלים, כשהוא מככב על השער כדראגיסט. הכותרת הראשית הייתה קריצה לחידוש של דנה אינטרנשיונל לשיר 'ישנן בנות', והוכרז עליו "אחת ממלכות הדראג הבאות של ירושלים". למרות השוני המהותי במראה החיצוני והניסיון לטשטש את פרטיו בכתבה, הצליחו הוריו לזהות אותו.

 

"בהתחלה לא היה להם קל", הוא משתף, "במיוחד לאמא שלי. ביום אחד נפלו עליהם שתי 'צרות': העובדה שאני גיי והעובדה שאני מופיע כדראגיסט". הוא ממשיך ומספר על אביו, ובקולו ניכרת האהבה הגדולה שהוא רוכש אליו. הוא אפילו מתרגש לרגעים, וחושף כיצד בגיל 17 כבר היה מתקן עבורו את נעלי העקב למופעים. "אמא שלי פולנייה ולקח לה קצת יותר זמן", קלאי מצחקק.

 

"היא קיבלה אותי ממש רק במסיבת הסיום של התיכון. הופעתי שם כטלולה והיא נחשפה לראשונה אל התגובות הטובות של הקהל ובכללם המורים". מאז, המצב נותר יציב ושניהם מקבלים, תומכים ומפרגנים לבנם. היום הוא גם נותן להם מספיק סיבות להתגאות.

 

"טלולה מגיעה אצלי מעולם המשחק", הוא קובע. "אני מבטא את הכישרון בוורסטיליות אל תוך עולם הדראג שלי. כל שואו הוא תפקיד ואני נכנס, נערך, ומתלבש אליו בהתאם". השילוב הזה של משחק ודראגיסט הפך גם להיות מרכיב חשוב בהצלחתו. עד מהרה עבר מירושלים לתל אביב, ונגרר בבגדי נשים לא רק אל במות המועדונים, אלא גם לתיאטרון ולטלוויזיה הישראלית.

 

כבשה את ישראל. טלולה בונט (צילום: תום זואלי) (צילום: תום זואלי)
כבשה את ישראל. טלולה בונט(צילום: תום זואלי)

 

בת הדראג הקטנה

נוסף על המיני-סדרה הזכורה תמיד אותו חלום, בה גילם את עצמו כדראגיסט, לאחרונה גם החליף את מיקי קם בהצגה של בת הים הקטנה. "הם ניסו לחשוב מי תוכל להחליף את מיקי כאורסולה", הוא נזכר, "והבמאי אהב את הרעיון שלי כדראגיסט. הילדים? אהבו אותי ופחדו ממני בו זמנית".

 

כיום מעמדו כדראגיסט כבר מובטח, והוא ניצב בשורה הראשונה כמייצג הקהילה הגאה בארץ ובחו"ל. עם זאת, הוא עדיין שומר אמונים לבית ומציין כי "הדראגיסטיות בארץ מוכשרות ביותר, ואין בין המלכות תחרות". הוא מתוודה ומוסיף כי הפעילות מתקיימת עם המון פרגון ועזרה הדדית.

 

כשנשאל על אופן ההכנה שלו למופעים, הוא מחייך ואומר כי שמה השני של טלולה הוא 'אלכוהולולה': "בסופו של דבר, מי שעושה את טלולה, זה טל השחקן", הוא מכריז. "כמה שאני טבעי וטוב לי בתור טלולה, היא בדרכה שלה וטל בדרכו שלו. אחרי הכל, זאת עבודה, וזה נשאר לבמה ולחיי לילה בלבד".

 

כרגע נוח ונעים לו במקום הנוכחי, אך כל זה עתיד להשתנות בהמשך. "אני לא רואה את עצמי עוד 20 שנה עושה את זה, אבל כן רואה את עצמי כשחקן גם בעתיד. הדראג בהרבה מקרים נכון לתקופה מסוימת". ולמרות זאת, הוא עדיין אינו מוכן לוותר על בגדי הנשים, גם אם הדבר גובה ממנו לעיתים מחיר.

 

טלולה בהופעה

 

 

בין הומופוביה לדראגופוביה

קלאי מספר כי לא פעם נתקל בסיטואציה בה בני זוג פוטנציאליים הכירו אותו בתור טל, והדבר הפריע להם עד כדי שמערכת היחסים הסתיימה בעקבות הגילוי על דמותו האחרת. "בהמון מקרים קיימת פסילה שלך מראש, בגלל היותך דראגיסט", הוא משתף בזהירות. "נורא אוהבים אותך ואתה סמל להרבה דברים, אבל יש איזו שהיא הומופוביה בתת מודע. אני קורא לזה דראגופוביה".

 

הוא חולק מניסיונו ומספר כי אנשים אינם מעוניינים לצאת עם גבר שמופיע כאשה, ובהרבה מקרים, הדבר מרתיע אותם. "הם רוצים שתצחיק אותם ותעשה להם שמח, אבל שזה יישאר שם", הוא ממשיך ואומר: "יש לי חברים דראגיסטים שמנהלים מערכות יחסים ארוכות, אבל זה לא קל. זה איפשהו למצוא בן אדם – שאצלי עדיין לא הגיע – שיהיה פתוח לקבל שניים במחיר של אחד".

 

פרפורמר בבגדי נשים? לא בבית ספרי

אך לא תמיד הדברים הם חד משמעיים. קלאי מספר כי לעיתים הדברים גם קורים הפוך, וגברים מתחילים איתו בעקבות אהבתם אל טלולה ואחר כך מתאכזבים או נרגשים, לגלות אדם שונה לחלוטין. קושי נוסף אליו הוא נקלע לעיתים נוגע דווקא לתחום העיסוק שלו, המשחק. מדי פעם מוצא עצמו קלאי מקבל סירוב באודישנים אליהם הוא מבקש להיבחן, אך ורק בגלל דעות קדומות עליו כפרפורמר בבגדי נשים.

 

מלהקים רבים שוללים אותו מראש ומעדיפים ללכת עם בחירות ידועות וצפויות, וזאת למרות שגם בתור דמות גברית כבר הספיק לככב ולשחק בלא מעט תפקידים. "יש אצלי הפרדה מאוד ברורה בין טלולה לטל", הוא טוען. "לכל אחד מאיתנו יש פרופיל פייסבוק משלו". קלאי מצחקק לרגע וחוזר מייד לרצינות האופיינית לו. "יש לי חיים מאוד מלאים בתור טל, חברים נורא טובים ואני כל פעם דואג שלצד העבודה המרובה של טלולה, גם טל יעשה דברים.

 

"טלולה זה צד אחד שאני לא לוקח לחיים הפרטיים שלי. ברגע שנגמרת ההופעה אני מוריד את האיפור, הפאה והעקבים, מחזיר את הגרביונים לארון, מכבס את השמלה וחוזר להיות אני. יש כאלו שאצלם זה כן הולך קצת מעבר, אבל אצלי יש הפרדה מאוד גדולה".

 

 

בדמותו הנשית, מצליח קלאי לפרוץ מחסומים ולטשטש לא רק את הגבולות המגדריים, אלא גם את אלו שבאמנות המשחק וכרגע, לא נראה שהוא בדרכו לעצור. לא בתור השחקן הגברי טל ולא בתור השחקנית הנשית טלולה. בימים אלו הוא עובד על סדרה לטלוויזיה החינוכית שבה יככב כטל השחקן ובמקביל, מרכיב הצגת יחיד לתיאטרון כטלולה בונט, ומופיע במרבית ערבי השבוע במועדונים וברים.

 

הצלחתו נובעת בעיקר מעצם היותו זיקית, ומהיכולת להתאים עצמו בכל פעם מחדש לאירוע. אם בעבר קיבל השראה מהזמרת ירדה ארזי, הרי שכיום השראתו הגדולה נובעת מהגלאם ההוליוודי הישן. תופעת העומס שמציפה את חייו המקצועיים כטלולה לא משתנה גם בפורים הזה, והוא משווה אותה לטירוף של יעל בר זוהר בחג החנוכה.

 

"בפורים אנשים שמים על עצמם מסכות וכתוצאה מכך הם מרשים לעצמם להשתחרר", הוא מספר בלהט. "בשבילי פורים הוא כל השנה. זה משהו שאני מאוד אוהב ובסופו של דבר אני זה טלולה. אותה גברת בשינוי אדרת".

 

לכל העדכונים, הכתבות והסקרים - כנסו לעמוד הפייסבוק של ערוץ יחסים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: תום זואלי
קלאי בתור טלולה בונט
צילום: תום זואלי
צילום: נאטישה שפנר
נטול מסכות. טל קלאי
צילום: נאטישה שפנר
הכרויות
כתבו לנו
מומלצים