שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    הכי מטוקבקות
      עצמאי, חייבים לך כסף? אל תשב בחיבוק ידיים
      בפני כל בעל עסק קיימת דילמה איך לנהוג מול לקוח שנמנע לשלם לאורך זמן ובינתיים החובות מצטברים. מתי לפנות להוצאה לפועל, לתביעות קטנות או לבית משפט? מדריך

      מוסר התשלומים הירוד הוא אחד הבעיות המעיקות על עצמאים, בעיה שגוברת ככל שמעמיקה ההאטה במשק. לפי נתוני חברת BDI, ממוצע ימי האשראי בישראל הגיע לשיא של 102 ימים ברבעון הראשון של 2012.

       

      בפני כל בעל עסק קיימת דילמה איך לנהוג מול לקוח שנמנע לשלם לו לאורך זמן ובינתיים החובות מצטברים. מהם השיקולים השונים בנוגע לאפשרויות להפרע מחייב. איך צריך בעל עסק לנהוג, כאשר לקוח מתמהמה בתשלום ומתי לפנות להוצאה לפועל, לתביעות קטנות או לבית משפט.

       

      כיצד ניתן, עוד בשלב החתימה על הסכמי התקשרות, להימנע ממצבים בהם תשלומים מאחרים לבוא ?

      חשוב להבין - לא ניתן להבטיח שאדם ישלם בדיוק בזמן, אבל קבלת בטחונות, אפילו מינימאליים, מהווה מנגנון לכך שאם לא ישלם, תהיה לנו האפשרות להיפרע בדרך אחרת.

       

      הסכם התקשרות הנחתם בין שני הצדדים הוא הבסיס ליחסים תקינים בעתיד. כאשר הלקוח הוא חברה בע"מ, חשוב (ככל האפשר) לקבל ערבות אישית המעוגנת בחוזה מצד הבעלים של החברה. בהיעדר ערבות אישית, ובאם החברה החייבת נכנסת לקשיים, יהיה קשה עד מאוד לגבות ממנה את החוב.

       

      ישנם מקרים בהם ניתן לדרוש בטחונות מוצקים יותר מערבות אישית, כמו ערבות בנקאית. בטוחה זו היא הטובה ביותר, שכן הערבות ניתנת למימוש ומבטיחה את קבלת התשלום. עם זאת, חיי המעשה מלמדים כי מרבית הלקוחות מסרבים ליתן ערבות בנקאית.

       

      מה כדאי לשלב בחוזה על מנת להתכונן למצבים אלו?

      כל חוזה, מטבעו, חייב לפרט את עיקרי העסקה, לרבות תנאי ומועדי התשלום. בנוסף, מומלץ לכלול בחוזה סנקציה כלשהי בדמות ריבית פיגורים, למקרים של אי תשלום במועד. לדוגמה, במקרה בו הוחלט על תשלום שוטף פלוס 30 והלקוח מאחר בתשלום, רצוי לעגן בהסכם סעיף המקנה ריבית פיגורים למקרה של איחור.

       

      כיצד לנהוג עם לקוח/ספק שמתחיל לאחר בתשלומים?

      הדבר הראשון הוא סבלנות. לעיתים העיכוב בתשלום נובע מסיבות אמיתיות וניתן להבין את המצב בו נמצא החייב. כאשר הדבר חורג מגבולות הטעם טוב והסבלנות פוקעת, הדבר הראשון הוא פנייה ישירה לגורם האחראי על התשלום אצל הלקוח על מנת לבדוק את הסיבות לעיכוב התשלום.

       

      לאחר מכן, במידה והפנייה הראשונית לא פתרה את הבעיה, מומלץ להעביר מכתב מצד אחד לצד השני המתאר את הבעיה ואת העיכוב, עוד טרם פנייה לגורם משפטי, בצורה ידידותית ככל שניתן. כמובן שקיימים מקרים חריגים, במיוחד כאשר מדובר בעסקים קטנים, בהם אנו רואים "איתותי מצוקה" אליהם חשוב לשים לב – לקוח שלפתע נעלם, שמועות מצדדים שלישיים על הסתבכות וכו'. במקרים כאלו, לא כדאי להמתין ומומלץ לפנות מיד לעו"ד שמתמחה בנושא.

       

      חשוב להבין - הפנייה לסעד משפטי היא למעשה מתן גושפנקא ל"גט" בין הצדדים. היא מסמלת את קץ היחסים המסחריים בין הצדדים, שכן על פי רוב, נקיטה בהליכים משפטיים תגרור "משקעים" שיקשו על שיתוף פעולה וקיום קשרי עבודה בעתיד.

       

      במידה ואכן החלטנו לפנות לצעדים משפטיים, התהליך המקובל הוא שעורך הדין שולח מכתב התראה רשמי לאותו הלקוח. כשמדובר בגורמים שיש להם מה להפסיד, ולא רוצים להיכנס לתהליך משפטי, זה יכול להספיק.

       

      האם יש דרך להמנע מבתי משפט ובכל זאת לנסות לפרוע את החוב בדרך חוקית?

      במידה ומכתב התראה לא עזר, אזי כאשר מדובר בחובות של עד 50 אלף שקל, שמקורם בהתקשרות שיש עליה ראייה בכתב, ניתן להגיש תובענה על סכום קצוב ישירות ללשכת ההוצאה לפועל.

       

      הליך זה, שהתברר כיעיל ביותר, מאפשר נקיטה בהליכי גבייה בפרקי זמן קצרים יחסית, בהשוואה לזמן הממושך שאורכת נקיטה בהליך משפטי רגיל (כלומר הגשת תביעה לבית משפט, המתנה של לפחות 30 יום, ואז בקשת פסק דין, כאר רק לאחר כל אלה, ניתן לפתוח תיק הוצל"פ).

       

      לאחר שמוגשת תובענה על סכום קצוב ללשכת ההוצאה לפועל, החייב, יכול להתנגד, במסגרת 30 יום מהמועד בו נמסרה לו האזהרה מלשכת ההוצל"פ (בה בעצם החייב מיודע על כי נפתח כנגדו תיק). היה והחייב מגיש התנגדות, מתקיים דיון בהתנגדות, בו לזוכה נתונה הזכות העקרונית לחקור את החייב על טענותיו. ככל והתנגדות החייב מתקבלת – התיק עובר להתברר בפסים משפטיים רגילים בבימ"ש. ככל והתנגדות החייב נדחית – התיק חוזר להוצאה לפועל ולזוכה מותר לנקוט בהליכי גבייה.

       

      במסגרת הליכי הגבייה השונים שזוכה יכול לנקוט כנגד חייב, יש לזוכה האפשרות לנקוט בהליכים שונים, לרבות הטלת עיקולים על נכסים של החייב, עיקול מטלטלין של החייב, ואף הטלת מגבלות שונות על החייב, כדוגמת עיכוב יציאת החייב מהארץ, הגבלת החייב מהיכולת להחזיק כרטיס אשראי ואף הגבלת ומניעת חידוש רישיון הנהיגה של החייב.

       

      יתרונות הפשרה

      אחד הפתרונות הנפוצים בעולם המשפטי של גביית חובות הוא האפשרות להגיע לפשרה. הגעה לפשרה טומנת בחובה את היתרון הגדול לזוכה של היעדר הצורך לנהל הליך משפטי ארוך, יחד עם קבלת סכום הפשרה בטווח הזמן המיידי.

       

      צידה השני של הפשרה היא שעל פי רוב, היא כרוכה במתן הנחה מסויימת על ידי הזוכה, בבחינת טובה ציפור אחת ביד משתיים על העץ. מכיוון שהסכם הפשרה הוא מנגנון משפטי אכיף, יש חשיבות רבה לניסוח הפשרה בצורה ברורה ומשפטית, על מנת שיהיה ניתן לאכוף את הפשרה, במקרה של חילוקי דיעות או במקרה של אי קיום הפשרה.

       

      עו"ד חי חיימסון שותף במשרד חיימסון- סודאי, המתמחה בתחום אכיפת חיובים וייצוג נושים

       

      לפנייה לכתב/ת
       תגובה חדשה
      הצג:
      אזהרה:
      פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
      החובות מצטברים
      צילום: Shutterstock
      עו"ד חי חיימסון
      מומלצים