שתף קטע נבחר

מאחורי הקלעים: הפייסבוק של משטרת ישראל

לייק לכחולי המדים: כמעט מאה אלף גולשים כבר חברים של המשטרה בפייסבוק, נעזרים בה, עוזרים לה למצוא אנשים, מתלוננים עליה ובעיקר - מקיימים שיח

תגידו מה שתגידו על משטרת ישראל, אבל עמוד הפייסבוק של המשטרה מנוהל בצורה מרשימה למדי. בעמוד חברים כמעט מאה אלף חברים, הרבה יותר ממה שזוכה לה משטרת ניו יורק, למשל, והוא כולל עדכונים על פעולות המשטרה, בקשות לעזרת הציבור וכן, גם תמונות של חלות לשבת של שלום.

 

על ניהול המדיה החברתית של משטרת ישראל מופקד שרון ימינחה (35), שגם יזם את פתיחת עמוד הפייסבוק לפני כשנתיים. ימינחה מספר שבהתחלה ניהל את רוב הפעילות בעצמו, אך עם כניסתו של המפכ"ל החדש יוחנן דנינו, פעילות המדיה החברתית קיבלה תמיכה משמעותית, כוח אדם ומשאבים. "השירות לאזרח נמצא במקום מאוד גבוה בזכותו" ימינחה מתגאה.

 

ימינחה יחד עם רמ"ד דוברות יזומה (צילום: משטרת ישראל) (צילום: משטרת ישראל)
ימינחה יחד עם רמ"ד דוברות יזומה(צילום: משטרת ישראל)

 

כיום הצוות האחראי על פעילות הניו מדיה של המשטרה מונה לא פחות משבעה עובדים. פרט לטיפול בפייסבוק, הצוות אחראי גם על חשבון הטוויטר של המשטרה, ערוץ היוטיוב ולאחרונה קיבל עליו גם את משימה תחזוקת אתר האינטרנט הרשמי.

 

גולשים נגד שוטרים

ביקור בעמוד הפייסבוק של המשטרה יכול לספק לא מעט רעיונות לתסריטאי המתחיל. תוכלו למצוא שם עדכונים על ניסיונות שוד, חקירות רצח, גילויים של שדה מריחואנה ענק וניסיונות חיסול. אך גולשים רבים שמצטרפים לעמוד לא עושים זאת אך ורק כדי להתעדכן בחדשות המשטרה, אלא לבקר את התנהלותה ולהתלונן על התנהגותם של חלק מהשוטרים.

 

בסוף 2011 המגמה השלטת היתה לתפוס באמצעות המצלמה שוטרים המבצעים עבירות תנועה ולהעלות את התמונות לפייסבוק. גולשים השתמשו ברשת החברתית כדי להוכיח לכולם שדווקא מי שאמונים על אכיפת החוק עוברים עליו בעצמם, ובצורה זו הביכו לא פעם את הרשות האוכפת.

 

לאחר שגולשים הפיצו תמונות של ניידות המעורבות לכאורה בעבירות תנועה ועבירות חניה או מפריעות למכוניות ולהולכי רגל, המשטרה הגיבה בעמוד הרשמי כי היא מתכננת להיאבק בתופעה: "כל תלונה אודות עבירות חניה שביצע איש משטרה ברכב משטרתי תיבדק לגופה ובמידה שלא פעל כדין, יטופל הן במישור התעבורתי והן במישור המנהלי והמשמעתי. שוטרים שיעברו על החוק יועמדו לדין בפני סגן המפכ"ל ורישיונם לנהוג ברכב משטרתי יישלל למשך הזמן שייקבע".

 

  

לא בטוח ששוטרים חדלו מהתנהגות זאת מאז, אך היום תשומת לבם של הגולשים מופנית בעיקר לביטויים של אלימות משטרתית מופרזת. הסיבה לכך היא כמובן התנהלות המשטרה בהפגנה לפני כשבועיים שבה ניפצו המוחים חלונות של בנקים וחסמו נתיבי תנועה ללא אישור. הסיפור האחרון שהעסיק את אומת הרשת בהקשר זה נסב סביב סטטוס בפייסבוק שתיאר כיצד סטודנט ממוצא אתיופי הותקף על ידי המשטרה ללא סיבה.

 

הסטטוס, שהופץ בסוף השבוע האחרון, הציג את תמונתו של הסטודנט, ג'ג'או בימרו, וכלל תיאורים מטרידים: "השוטר ריסס אותי בגז פלפל ישירות לעיניים. לאחר מכן, בעודי סובל מעיוורון טוטאלי למשך דקות מספר, הפעיל נגדי את השוקר החשמלי. בעודי זרוק שם באמצע הלילה, מרוסס ומחושמל על לא עוול בכפי, צעק לי השוטר, בליווי קללות וגידופים נוספים, 'תחזור לאפריקה'". כמה ימים לאחר התקרית, בימרו הגיש תלונה במחלקה לחקירות שוטרים, אך מתוך החשש שהתלונה תיסגר מחוסר עניין לציבור, החליט לפרסם את סיפורו כדי לעורר את תשומת לבה של התקשורת ושל הגולשים.

 

ג'ג'או בימרו ()
ג'ג'או בימרו

 

ברשת גולשים מקבלים אומץ מול המשטרה ולא מתביישים להטיח ביקורת קשה, איך אתה מתמודד עם תלונות מסוג זה?

ימינחה: "בכל מה שקשור לדיווח על שוטרים שמחנים ניידות שלא כחוק, מבחינתי שיהיו כמה שיותר דיווחים. שוטרים שעושים עבירות תנועה או חניה צריכים לתת את הדין, ואנחנו כמובן דאגנו להגיב במהירות בעמוד. גם לסיפורו של הסטודנט דאגנו להגיב במהירות האפשרית. לפוסט המקורי הגענו ביום שבת, וניסנו לאסוף כמה שיותר פרטים על המקרה. הטלפון לא היה זמין, האימייל שבאמצעותו ניתן היה ליצור קשר לא היה 'תמים' במיוחד, הוא לא היה אימייל של אדם פרטי וכלל את המילים peula.now וגם מספר התיק של מח"ש היה מוזר, 23402012, מח"ש לא ממספרים באופן זה תיקים.

 

בקיצור, היו כל מיני פרטים שנראו לנו קצת כמו פיברוק. אבל כמובן שבכל זאת בדקנו את זה, וכאמור התיק נמצא במח"ש, מה שאומר שאנחנו לא כל כך יכולים לגעת בזה. עם כל זאת, אנחנו תמיד מגיבים, גם למי שמעלה תלונות בעמוד הפייסבוק שלנו וגם מי ששולח לנו הודעה פרטית.

 

מעבר לזה, אני מתנגד להסרה של פוסטים או מחיקה של תגובות. אם מישהו מעלה קללות או האשמות חסר שחר, אני מנסה לברר איתו את הסוגיה, ולרוב אנחנו מגיעים לאיזה שהן מסקנות או פתרונות. עם זאת, אם אני נתקל בגולש, שלמרות האזהרות, ממשיך להציף את העמוד בנאצות או פוגע ברגשותהים של גולשים אחרים, אני חוסם אותו. בשנתיים שהעמוד פעיל חסמתי 120 חברים בלבד, זה לא הרבה בכלל."

 

מציאת נעדרים ברשת

למרות התקריות הללו, ימינחה מאמין שהקמת עמוד הפייסבוק דווקא תרמה לתדמית המשטרה. "אין מקום שאליו אני מגיע ולא זוכה לשבחים על העמוד, כולל שני שרים שהתקשרו אלי אישית כדי לברך על העשייה. אני ממש מרגיש את השינוי שחל בגישה כלפי המשטרה, ואחת העדויות לכך היא העבודה שהציבור נרתם לסייע בכל פעם שאנחנו מבקשים עזרה באיתור נעדרים. גולשים משתפים פעולה כי הם יודעים שאנחנו עושים פה משהו אחר, וממש אפשר לראות את נבנית מערכת יחסים חדשה.

 

תמונות של נעדרים אכן זוכים למספר שיתופים גבוה, אבל האם זה אי פעם עזר לכם באמת למצוא אותם?

ימינחה: "ודאי. מאז שפתחתי את העמוד איתרנו כבר למעלה מחמישים נעדרים, ומספר רב של פעמים זה קרה הודות לשיתוף של הגולשים. אותו הדבר תקף גם לגבי חשודים. לדוגמה, בעבר פרסמנו תמונה של שני חשודים שבסופו של דבר החליטו להסגיר את עצמם לאחר שראו את התמונה שלהם מופצת בפייסבוק. יש פה כלי מצוין להגיע לכולם תוך שעות בודדות, והכי חשוב, זה עובד".

 

מה מאפיין את השיח שלכם עם הגולשים בעמוד?

ימינחה : "אנחנו מדברים בשפת פייסבוק. בכל בוקר, עוד לפני שאני מצחצח שיניים ורוחץ פנים, אני קודם כל נכנס לעמוד וכותב לכל הגולשים 'בוקר טוב'. בסוף השבוע אנחנו פונים לבליינים, מזכירים להם לתת את המפתחות לחבר שלא שותה ומאחלים בילוי נעים. בשבת אנחנו מעלים פוסט עם ברכת שבת שלום. ולמה לא בעצם? הפעילות הזאת הרי כל כך מקרבת בין האזרחים למשטרה".

 

האם זו המטרה? חיבור לקהילה?

ימינחה : "זה יצא כך. עמוד הפייסבוק נפתח במטרה להיות עמוד חדשותי. ובאמת בהתחלה העלנו מידע על פעילות המשטרה ואירועים חשובים. אבל לאט לאט מערכת היחסית שינתה צורה והעמוד הפך למרכז שירותי- חברתי."

 

 

ערוץ היוטיוב שלכם מציע מגוון של סרטונים, החל מסרטוני חילוץ והצלה ועד לסרטונים מההפגנה שמציגים חסימת צירים. איך הערוץ משרת אתכם?

ימינחה: "בכל הקשור ליוטיוב, אנחנו עוד לא במקום שבו אנחנו שואפים להיות, אבל מדובר בעוד פלטפורמה שבאמצעותה אנחנו רוצים לספק מידע לאזרח, מהזווית שלנו. הסרטים שהתפרסמו בכלי התקשורת בעקבות ההפגנה האלימה הציגו רק ביטויי אלימות של שוטרים, לא היה שום סרטון שהראה אחרת בעוד שאני יודע באופן ודאי ששפכו אקונומיקה על שוטרים, ירקו על שוטרים וכינו אותם צוררים נאצים. היו לי אפילו צילומים בהם רואים חסימה של אמבולנס על ידי אזרחים. העובדה שיש לנו במה משלנו מאפשרת לנו להציג גם את הצד השני".

 

 

לא תחנת משטרה

עמוד הפייסבוק משמש את הגולשים גם כדי להתלונן על אזרחים אחרים. הפנייה לעמוד פייסבוק פשוטה יותר, מהירה יותר ולא מצריכה מילוי טפסים. הצד השלילי של התופעה הזו היא משפטי השדה הווירטואליים שגולשים עורכים ברשת. כולנו עושים לייק ומשתפים, אך לא באמת מבררים האם אותו אדם הוא אכן ראוי להאשמות הללו.

 

"העמוד שלנו אינו לא תחנת משטרה", מתעקש ימינחה, "אנחנו לא ערוכים לזה ובמידה רבה אפילו אסור לנו. עם זאת, אם אנחנו מקבלים הודעה מילדה שכותבת שאבא שלה מכה את אמא שלה ומאיים לרצוח את שלושתם, אני לא יכול להתעלם מזה. וכשזה קרה בקרית אתא למשל, שלחנו ניידות ומיד עצרו את האב. ברור שקל יותר להתלונן על הקיר שלנו מאשר ללכת למשטרה ולשוחח עם חוקר שסביר להניח שיציג שאלות נוספות, אבל מי שבאמת רוצה להתלונן על מישהו – חייב להגיש תלונה בתחנה".

 

איזה דברים תרצה לעשות בעתיד, מה בתוכנית?

ימינחה: "יש הרבה רעיונות, שחלק איני יכול לחשוף בשלב זה. אני כן יכול לספר שבאוגוסט נעלה עם אפליקציות חדשות לכל מכשירי הסמארטפון. הראשונה תאפשר למשתמשים לגלות האם רכב מסוים הוא גנוב, אפליקציה נוספת תתן מידע לגבי תחנת המשטרה הקרובה ביותר ואפליקציית נוספת תציג חדשות של המשטרה".

  

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
עשיתם לייק למשטרה?
צילום: משטרת ישראל
שרון ימינחה
צילום: משטרת ישראל
מומלצים