שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    ADHD: חייבים לשבת עם הילד להכין שיעורים?
    אחד הנושאים שגורמים להכי הרבה חיכוכים בין הורים לילדים עם הפרעת קשב הם שיעורי הבית. האם ניתן להשתמש בפרס כדי לעזור לילד להתרכז ומדוע ממש לא חובה לסיים הכל? קרן יטיב מסייעת להוריד לחץ - ולעבור בשלום את הכנת השיעורים

    נושא הכנת שעורי הבית מטריד כמעט כל הורה עם פתיחת שנת הלימודים. האם הילד יכין בעצמו שיעורים או ששוב נצטרך לשבת איתו לאורך שעות אחר הצהריים? האם הוא יצליח לשמור על ארגון וסדר או ששוב נצטרך להילחם בו כדי שיסדר מערכת?

     

    אם יש לכם ילד עם הפרעות קשב וריכוז אתם ודאי מודאגים עוד יותר. נושא שיעורי הבית הוא אחד הנושאים שהכי מעוררים חיכוכים וריבים במשפחות עם ילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז. השיעורים נתפסים בעיני אותם ילדים כמשעממים, ארוכים ומיותרים והמוטיבציה הטבעית שלהם להכנת שיעורים נמוכה מאוד, ולכן בכל פעם צריך לגייס אותם מחדש למטלה זו.

     

    עוד על הפרעות קשב וריכוז  בערוץ הורים :

    5 כללים שישיגו לכם בוקר שקט עם ילדי ADHD  

    לא סתם שובב: איך לזהות הפרעות קשב בגיל הרך

    מבדק ממוחשב ל-ADHD: הכרחי או יקר ומיותר?

     

    "השאיפה שלי היא להתעקש שהילד יכין שיעורים", מציינת בפניי רונית, אם לילד בן 11 שסובל מבעיות קשב וריכוז, "אך למרבה הצער זה לא מה שקורה בפועל. אין לי סבלנות לאחר יום עבודה אינטנסיבי ולחוץ להכין איתו את השיעורים או לחילופין לריב איתו כדי שיכין אותם בכוחות עצמו, ואני פשוט מרימה ידיים. את התוצאות ראינו, לצערי, בתעודה. הוא קיבל הערות רבות על אי הכנת שיעורים באופן די גורף, מה שגרם להורדה משמעותית בציונים. אבל מה אני יכולה לעשות?".

     

    אחת מהבעיות המרכזיות בקרב ילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז היא כי הליך הכנת שיעורי הבית נמשך ונמתח למשך שעות ארוכות, דבר שגם גורם למתיחות רבה בקרב ההורים. הליך הלמידה כולו אינו מסודר: עד שהילד מוצא את הספר הרלוונטי להכנת שיעורי הבית מסתבר שהוא אינו יודע לומר מהן בדיוק המטלות המיועדות וכי היומן שבו רשימת המטלות בכלל נשכח בכיתה. למצוא עפרון ומחק זו פעולה ממושכת שנמשכת שעה ארוכה, ואז מתיישבים ומגלים שצריך לשבת ולפתור תרגילים רבים בחשבון והילד נלחץ ומיד מתנגד.

     

    אז כיצד בכל זאת מקלים על המטלה המרכבת הזו ככל האפשר?

     

    1. קחו שליטה

    כהורים חייבת להיות לכם שליטה על הנעשה ועליכם לדעת ישירות מדי יום, מהמורה בבית הספר, מהן המטלות לשיעורי הבית.

     

    2. שעה קבועה

    יש להכין תוכנית עקבית בשיתוף הילד שבה תיבחר שעה נוחה וקבועה להכנת השיעורים. אין דחיות ורצוי שזו לא תהיה שעת הערב. לילדים שנוטלים ריטלין רצוי לקבוע שעה שבה הריטלין עדיין משפיע.

     

    קחו שליטה על שיעורי הבית של ילדיכם (צילום:  shutterstock) (צילום:  shutterstock)
    קחו שליטה על שיעורי הבית של ילדיכם(צילום: shutterstock)

     

    3. סביבה נכונה

    מיקום וסביבת הכנת השיעורים משפיעה מאוד על הילדים. שבו עם הילדים וחישבו יחד איתם: היכן מצויה מבחינתם סביבת הלימוד הנוחה ביותר? זה יכול להיות ליד השולחן, על הריצפה, על המיטה או בכל מקום אחר שנוח להם.

     

    ישנם ילדים שהשקט עוזר להם להתרכז ולאחרים דווקא מוזיקה היא שעוזרת להם להתנתק מהרעשים האחרים בסביבה. לעומת זאת, טלוויזיה אינה מומלצת כלל שכן היא מסיחה את הדעת ומוציאה מריכוז. כמו כן, כשעוזרים לילד בהכנת השיעורים רצוי לסגור את הטלפון הסלולרי או לפחות להחליש את עוצמת הצלצול.

     

    4. לא חייבים להכין הכול

    לילדי קש"ר עלולה להיות כמות ניכרת של שיעורים בכל יום, מאחר והם מאורגנים פחות ולא מספיקים בכיתה. אם התנגדותו של הילד הולכת וגוברת לאורך המטלה, מומלץ לקצר או להימנע ממטלות של העתקה או של תרגולים החוזרים על עצמם, כמו תרגילים חוזרים ונשנים בחשבון. חשוב לתאם את זה מול מוריו של הילד.

     

    5. נהלו את השיעורים

    רצוי לנהל עבור הילד את הכנת השיעורים (איזה מקצוע עושים קודם ואיזה אחר כך) אם הילד מתקשה לעשות זאת לבד.

     

    6. תנו לו ליווי

    ילד הסובל מבעיות קשב וריכוז זקוק לליווי בהכנת השיעורים שכן נוכח נוסף עוזר לו להתמקד במטלה. לעיתים יהיה טוב יותר אם זה לא יהיה אחד ההורים כדי לצמצם את מוקדי החיכוך.

     

    7. נסו ליצור עניין

    חשבו כיצד אתם יכולים להפוך את המטלות למעניינות יותר עבור הילד. נסו להשתמש באמצעים שונים דוגמת חוש הומור, המחזה, בישול, ציור ושינויי אינטונציה כדי לייצר עניין ולשמר אותו מפוקס. למדו את הילד לחשוב בעזרת הרגש והדמיון, כי אלו הצדדים החזקים שלו. למשל: זכירת פרטים משעממים על ידי שימוש בדמיון והפיכתם למעין סרט או קומיקס. נכון, זה דורש מאמץ, אנרגיה וזמן - אבל זה שווה ומקל מאוד על הליך הלמידה.

     

    8. חיזוקים חיוביים

    במקום לאיים על הילד בנוגע להשלכות הנוגעות לאי הכנת השיעורים כדאי

    שתספרו לו מה הפרס שהוא יקבל עבור הכנתם. דוגמה: צבירת סך מסויים של נקודות זכות תזכה אותו אחת למספר ימים בפעילות כייפית. שימו לב לא לחכות זמן ממושך מדי עם התמורה, כי המוטיבציה שלו תדעך.

     

    9. תנו לו להוציא אנרגיה

    שלבו דקות של משחק והוצאת אנרגיה בין המקצועות. אפשר לקבוע שעל כל עשרים דקות של התרכזות, אתם משחקים חמש דקות של מסירות כדור. ילד קש"ר זקוק מאד להפוגות האלו, שבהן הוא פורק את המתח שהצטבר בגופו.

     

    הכותבת היא יועצת משפחתית ומנחת קבוצות הורים מטעם המרכז להורות ומשפחה בבית הספר ללימודים מתקדמים בסמינר הקיבוצים

     



     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום:  shutterstock
    הפרעות קשב וריכוז. מוטיבציה נמוכה להכנת שיעורי בית
    צילום: shutterstock
    שלום דוקטור
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים