שתף קטע נבחר

אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    מהפכה יסודית: בוטלו המבחנים בכיתות א'
    במשרד החינוך ביטלו את המבחנים בכיתה א' וצמצמו אותם בשאר הכיתות מתוך אמונה שכך התלמידים יפגינו יחס חיובי יותר ללימודים. בחלק מהשכבות הציונים יהיו מילוליים בלבד

    משרד החינוך הורה באחרונה לבתי הספר היסודיים לצמצם את כמות המבחנים בכל השכבות, לרבות ביטולם המוחלט בכיתות א'. דרישה נוספת קובעת כי בכיתות א' עד ו' לא ייערכו בחינות פתע מכל סוג שהוא.

     

    בשנים האחרונות נשמעו טענות בדבר כמות המבחנים שעוברים התלמידים במהלך שנה אחת. לנושא התיכונים הוקמה ועדה בראשות מנכ"לית משרד החינוך, שבוחנת את צמצום מספר הבגרויות בתיכון, ואילו עבור אלה שהתחילו את שנת הלימודים הנוכחית בבתי הספר היסודיים יש כבר בשורות משמחות.

     

    עוד בחדשות ynet:

     

    בחוזר מנכ"ל שנשלח לאחרונה נקבע כי בכיתות א' לא ייערכו מבחנים, כדי לחזק את הביטחון העצמי של הילד וליצור אצלו יחס חיובי ללימודים. עבור הלומדים בכיתה ב' נקבע כי ייערכו ארבעה מבחנים כיתתיים בלבד, שניים בשפה ושניים בחשבון. "יש לתכנן את המבחנים באופן שייערכו ברווחי זמן של ארבעה שבועות לפחות בין מבחן למבחן", נכתב בחוזר. "על מבחנים אלה לא יינתנו ציונים אלא משוב מפורט בכתב ובעל פה, שיכוון את התלמיד להמשך הלמידה".

     

    המהפכה תגיע גם לכיתות ג', שם ייבחנו התלמידים אחת לשלושה שבועות. בכיתות ד' ייערך מבחן אחת לשבועיים, ובשני המקרים לא יינתן ציון מספרי אלא מילולי כמו "טוב מאוד", "טוב" וכדומה. בכיתות ה'-ו' כבר ניתן יהיה להעריך את המבחנים בציונים מספריים, אך יש להקפיד על מבחן אחד בלבד בשבוע. "המבחן הוא חלק אינטגרלי מתהליך הלמידה השוטף ותפקידו לספק למורים משוב, לשם בקרה על התהליכים המתרחשים בכיתה", אומרים במשרד החינוך. "לאחרונה חל שימוש רווח במבחנים, לעתים יתר על המידה ולעתים שלא בהתאמה לגיל הלומדים".

     

    במשרד מציינים כי מבחנים מאפשרים לבדוק בזמן קצר היקף רחב יחסית של תכנים ומיומנויות, והם מעודדים את התלמידים לסיכום הלמידה, לחזרה ולבירור של סוגיות ושאלות שלא הובנו כהלכה. עם זאת, שימוש לא נכון בכלי זה עלול להביא להשלכות שליליות. "שימוש תכוף מדי במבחנים, במיוחד בגיל הצעיר, עלול לגרום נזק רגשי, חינוכי ולימודי", נכתב בחוזר. "הדבר עלול לגרום לירידה במוטיבציה הפנימית ללמידה, לצמצם את תוכנית הלימודים ואף להפחית את תועלת הבחינה".

     

    פרופ' יהודה בר-שלום, מרצה בכיר מהמכללה האקדמית לחינוך דוד ילין בירושלים, בירך על יוזמת משרד החינוך.

    "אני שמח שהתעוררו שם והבינו שאין מקום לריבוי מבחנים בגילאים כל כך צעירים", הוא אומר. "המבחנים הם כלי הערכה שמנוכר לתלמידים, הם מלחיצים מאוד, לא משקפים ידע ומפתחים חרדות".

     

    ד"ר היידי פלביאן, ראש החוג למדעי הפדגוגיה במכללה לחינוך "אחווה", בירכה על המעבר לציונים מילוליים והדגישה כי "בגילאי היסודי המבחנים אינם נותנים שום אינדיקציה חינוכית אם התלמיד אכן מבין את תהליכי הלמידה. לכן, יש לכוון את בתי הספר למבדקים פרטניים וחלופות איכותיות למבחנים". 

    פורסם לראשונה 05/09/2012 22:26

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    בלי בחינות פתע. אילוסטרציה
    צילום: shutterstock
    מומלצים