שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    מכוניות קטנות וחסכוניות? האוצר מעדיף שלא

    להיט המכירות ב-2012 הייתה מכונית מיני קטנה, זולה לרכישה, חסכונית לשימוש ופחות מזהמת. באוצר, למרות היתרונות לצרכן ולסביבה, לא אוהבים אותה כלל, שכן היא מקטינה את הכנסות המדינה ממסים. וכן, לכן היא תהיה יקרה יותר ב-2013

    מכינים את הקרקע להעלאת המס על מכוניות אחרי הבחירות. על-פי נתונים שפרסם השבוע משרד האוצר, ב-2012 חלה ירידה משמעותית בהכנסות המדינה משוק הרכב. בגביית מס הקנייה על מכוניות חדשות חלה ירידה של יותר מ-12% לעומת 2011. סיבה אחת לכך היא כמובן ירידה בהיקף הייבוא, אך באוצר מצביעים על סיבה נוספת: "יבוא רכבים קטנים יותר ומזהמים פחות, שהמס עליהם ירד". ובמלים פשוטות - מכוניות קטנות וחסכוניות מזיקות לקופת המדינה.

     

    "יבוא רכבים קטנים ומזהמים פחות, שהמס עליהם ירד" (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
    "יבוא רכבים קטנים ומזהמים פחות, שהמס עליהם ירד"(צילום: רועי צוקרמן)

     

    אחרי הבחירות יגיעו גזירות

    ההתייחסות לאותם "רכבים קטנים יותר ומזהמים פחות" אינה מקרית. מיד אחרי הבחירות תידרש הממשלה לאשר צעדים שיגדילו את הכנסות המדינה, ואחד מהם יהיה העלאת מס הקנייה לכל המכוניות, ובכלל זאת גם מכוניות קטנות וחסכוניות. באוצר רצו לעשות את זה עוד לפני הבחירות, אך ויכוח עם השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, מנע מהם מלממש את התוכנית. אחרי הבחירות, עם גירעון של 39 מיליארד שקל, נראה כי העלאת המס תגיע מהר, מאוד מהר.

     

    ואת המחיר ישלמו הלקוחות. בכירים בשוק הרכב כבר הבהירו כי לא "ייספגו" את העלאת המס, וכך יתייקרו מרבית המכוניות החדשות, ובהן חלק גדול מאותן מכוניות קטנות וחסכוניות. שיעור הייקור עוד אינו ידוע במדויק, אך על-פי הערכות מכוניות משפחתיות - כמו פורד פוקוס ויונדאי i30 - עלולות להתייקר בכ-2,000 עד 3,000 שקל. מכוניות יוקרה ורכבי פנאי, שממילא אינם זכאים כיום להטבות מס משמעותיות - וחלקם אינם מקבלים הטבות כלל - לא יושפעו משמעותית.

     

    ההצלחה הייתה גדולה מדי

    הירידה בגביית מס הקנייה בשוק הרכב היא תוצאת "מיסוי ירוק", שקובע הטבות מס של עד 15 אלף שקל למכוניות שפולטות כמות מופחתת של מזהמים. יישום המיסוי הירוק החל באמצע 2009, אך בשנתיים האחרונות הגיעה השפעתו לשיא. מעולם לא נמכרו בישראל כל כך הרבה מכוניות קטנות, בעלות מנועים קטנים וחסכוניים ותיבות הילוכים ידניות. גם האופטימיים שבבכירי רשות המסים לא צפו שההצלחה תהיה כה גדולה.  

     

    ולכן, כבר בינואר 2012 התכוונו ברשות המסים לעדכן את המיסוי הירוק, באופן שיחמיר את הקריטריונים הנדרשים לקבלת הטבות מס. אלא שהתוצאה של העדכון - העלאת מס וייקור מכוניות - הגיעה בזמן לא נוח. בקיץ 2011 הייתה המחאה הציבורית נגד יוקר המחיה בשיאה, וכל מהלך שעלול היה להיראות כ"אנטי חברתי" צפוי היה לעורר תגובות זועמות.

     

    וכך נדחה העדכון לינואר 2013. אלא שגם בתאריך זה לא קרה דבר. הסיבה הרשמית הייתה ויכוח בין רשות המסים והשר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, בנוגע להקטנת הטבות המס למכוניות קטנות. וללא חתימת השר, העדכון אינו יכול להיכנס לתוקף. עם זאת, בשוק הרכב יש רבים שאומרים כי הסיבה הייתה, שוב, פוליטית. אף אחד משרי הממשלה לא היה מעוניין לחתום על מהלך שיביא להעלאת מס וייקור מכוניות - וכל זאת, שלושה שבועות לפני הבחירות.

     

    ראוי גם לזכור כי העלאת המס על המכוניות תביא להגדלת הכנסות המדינה לא רק ממס קנייה, אלא גם מהמס שמשלמים בעלי רכב צמוד. מאחר שהמס ("שווי שימוש") נקבע כאחוז קבוע ממחיר המחירון של כל מכונית חדשה, העלאת המחיר תגרור גם ייקור של המס. כל 1,000 שקלים שמתווספים למחיר המכונית, מגדילים את המס בכ-25 שקלים.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    המשוואה: פחות זיהום, פחות מס, פחות הכנסות
    צילום: shutterstock
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים