שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    רוצים לנהוג בת"א בבוקר? שלמו 1.5 שקל לק"מ
    תוך כשנתיים מהיום צפויה הממשלה להטיל מס נסועה חדש, אותו ידרש לשלם כל אזרח שיעשה שימוש ברכבו הפרטי. התשלום יהיה לפי אזור מגורים ושעה. תושבי הפריפריה יקבלו דווקא בונוס. משרד התחבורה: הניסוי ייטיב עם הנהגים

    מס הנסועה שמתכננת הממשלה: 1.5 שקל לק"מ בגוש דן, "בונוס" של 10 אגורות לק"מ בפריפריה. ניסוי חדש שיערכו בקרוב משרדי האוצר והתחבורה, מספק הצצה למס שמתכוונת המדינה להטיל בעתיד על נהגים. לפי מתווה הניסוי, נהגים יידרשו לשלם על כל קילומטר שייסעו, כאשר המחיר ישתנה בהתאם לזמן ולמיקום הגיאוגרפי - 1.5 שקל לק"מ לנסיעה במטרופולינים בשעות העומס, 30 אגורות לנסיעה באותן שעות באיזורים המוגדרים "שולי המטרופולין" - ומי שיסע בפריפריה יקבל מהמדינה 10 אגורות לכל ק"מ.

     


    הצביעו והשפיעו - בעד או נגד מס נסועה

     


    מס הנסועה: כמה יעלה קמ?

    מס הנסועה: כמה יעלה ק"מ?
      "מטרופולינים" "שולי מטרופולונים" "פריפריה" (בונוס)
    06:45 עד 09:30 1.40-1.60 ש' * 20-40 אגורות * 10(-) אגורות
    09:30 עד 15:30 0-20 אגורות* ללא תשלום 10(-) אגורות
    15:30 עד 18:30 1.40-1.60 ש' * 20-40 אגורות * 10(-) אגורות
    18:30 עד 20:00 0-20 אגורות* ללא תשלום 10(-) אגורות
    20:00 עד 06:30 ללא תשלום ללא תשלום 10(-) אגורות
    ו', שבת, חג וערב חג ללא תשלום ללא תשלום 10(-) אגורות

     

    מתוכנית הניסוי המלאה, עולה כי האגרה תוטל על נסיעות שאורכן יותר מ-4 ק"מ, והמחיר המרבי לנסיעה אחת יהיה 25 שקל. נסיעה שתחל שעה ויותר לאחר

    כיבוי המנוע, תיחשב לנסיעה חדשה, ולכן תביא לחישוב אגרה חדשה. בנוסף, מכוניות שפולטות כמות גדולה יחסית של זיהום יידרשו לשלם אגרה יקרה יותר. בתחילה ייקבעו שלוש קבוצות זיהום - נמוכה, בינונית וגבוהה - וההבדל בין כל קבוצה יהיה 10 אגורות.

     

    האם נהגים ישנו את זמני הנסיעה?

    במשרדי האוצר והתחבורה, שעורכים את הניסוי בשיתוף רשות המסים, מסבירים כי "הניסוי מיועד לבחון את ההשפעות שיש לתמריצים כספיים על הרגלי הנסיעה.

    לדוגמה, האם ייקור עלות הנסיעות בשעות העומס והוזלתן בשעות הפחות עמוסות, יגרום לחלק מהנהגים לשנות את זמני הנסיעה שלהם". בכוונת המדינה לגייס לניסוי כ-1,200 מתנדבים, שיקבלו 1,000 שקלים עבור ההשתתפות ויוכלו לצבור סכום נוסף אם ישנו את הרגלי הנהיגה שלהם.

     

    כדי לעקוב אחר הנהגים, תותקן במכוניות "קופסת ניטור" - תחילה רק במכוניות המשתתפות בניסוי, ובעתיד אולי בכל מכונית בישראל. במשרדי הממשלה מציינים כי "קופסה כזאת מותקנת (לרוב) בכלי רכב יקרים, ומשמשת לאיתור כלי הרכב במקרה של גניבה. הקופסה מוסתרת בדרך כלל במקום ברכב, כך שהנהג לא מרגיש בקיומה". 

     

    יקר בתל אביב: 1.5 שקל לכל ק"מ בשעות העומס (צילום: יואב גלזנר) (צילום: יואב גלזנר)
    יקר בתל אביב: 1.5 שקל לכל ק"מ בשעות העומס(צילום: יואב גלזנר)

     

    קופסת ניטור תאפשר למשרדי הממשלה לבצע מעקב מדויק אחר כל נהג ונהג - זמני הנסיעות שלו, וכן מיקומו הגיאוגרפי המדויק. בחצי השנה הראשונה של הניסוי, המידע שייצבר באמצעות אותה "קופסת ניטור" ישמש לבדיקת הרגלי הנסיעה של כל נהג, וכן לחישוב "התקציב" שיוקצה לו בתקופת הניסוי הבאה, שתימשך כשנה וחצי. 

     

    יש לציין כי על ביצוע הניסוי הוחלט כבר לפני יותר משנתיים, וממצאיו יסייעו לקביעת מדיניות מס חדשה בשוק הרכב. המטרה אותה הציבו בממשלה היא להקטין את התשלומים התלויים בבעלות על מכוניות - למשל מס קנייה ואגרת רישוי שנתית - במקביל להגדלת התשלומים התלויים בשימוש, כמו המס על הדלק ("בלו") או אותו "מס נסועה", שייקבע בעתיד על-פי מרחק ומקום הנסיעה.

     

    "חלוקה צודקת יותר של נטל המס"

    במשרדי הממשלה אומרים כי מדיניות המס העתידית "אמורה לגרום לשינויים שיצמצמו את העומס בדרכים, יקצרו את זמני הנסיעות וכן יטיבו עם הסביבה, על-ידי שינוי באופן השימוש ברכב הפרטי, (ו)הגברת השימוש בתחבורה הציבורית". השינויים המתוכננים במדיניות המס, כך מבהירים שם, גם "יביאו לחלוקה צודקת יותר של נטל המס".

     

    ומתי כל זה יקרה? במשרדי האוצר והתחבורה מנסים להרגיע את הציבור ואומרים כי הניסוי הוא רק שלב ראשוני ומוקדם בתהליך ארוך, אשר מטרתו היא "לבדוק 'מה עובד' ומה לא". אלא שזה לא הדבר היחיד שאומרים שם. "שינויים אלו נחוצים כבר כיום, והצורך בהם הולך ומתגבר ככל שמספר כלי הרכב הולך וגדל", מבהירים במשרדי הממשלה.

     

    וכדי להבין את נחיצות השינוי במדיניות, מוסיפים במשרד הממשלה את הסיכום הבא: "כיום יש בישראל כ-2.7 מליון כלי רכב ועל פי התחזיות יהיו עד לשנת 2020 כ-4 מליון כלי רכב. אמנם, מתוכננת השקעה ניכרת בתשתית הכבישים והמסילות, ואולם נראה שלא ניתן יהיה לקיים קשרי תחבורה יעילים ללא שינויים במקביל גם בהרגלי הנסיעות".

     

    תגובת משרד התחבורה: "הניסוי נועד להטיב עם נהגים שישתמשו ברכבם שלא בשעות העומס וכן עם מי שנוהג בכלי רכב פחות מזהם. למשרד התחבורה אין כל כוונה להטיל מסים חדשים או אגרות גודש על כלי רכב בכניסות לערים הגדולות או בכל מקום אחר בארץ".

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: אבישג שאר-ישוב
    "השינויים יצמצמו את העומס"
    צילום: אבישג שאר-ישוב
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים