שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    "ביחס לבעלי החיים, כל בני האדם הם נאצים"
    "יש שיאמרו שכל השוואה לשואה תמעיט מהערך שלה ובוודאי שהשוואה בין סבלם של בני אנוש לבעלי חיים הוא פסול מטבעו, יחד עם זאת היא טומנת בחובה את אחת מבעיות היסוד שעומדות בבסיסו של יחסינו כלפי בעלי החיים". אוצר תערוכת "בשר ודם" מציג תפיסות ודימוים מעוררי מחשבה

    "ביחס לבעלי החיים, כל בני האדם הם נאצים וכל יום הוא טרבלינקה", כתב הסופר הנודע זוכה פרס הנובל יצחק בשביס זינגר ב"כותב המכתבים" מ-1978 וממשיך "כל שאר היצורים לא נוצרו אלא כדי לספק לו מזון, עורות ופרוות; הם ערוכים לשימושו, והוא רשאי לענותם ולהשמידם ככל שיחפוץ".

     

    יצחק בשביס זינגר שבעצמו היה נצר למשפחה שחלקה נספה בשואה לא היה הראשון שערך את ההשוואה בין היחס להם זוכים בעלי החיים מבני האדם ליחס אותו קבלו היהודים מהמשטר הנאצי.

     

    אדגר קופפר-קוברוויץ, ניצול מחנה הריכוז דכאו כותב: "אני מסרב לאכול בעלי-חיים כיוון שלא אזין את גופי מסבלם ומותם של יצורים אחרים. אני מסרב לעשות כן, כיוון שהסבל שחוויתי בעצמי כל-כך כאב, שאני מסוגל לחוש את הסבל שלהם בזכרי את הסבל שלי."

     

    ואילו הפילוסוף היהודי הגרמני מאסכולת פרנקפורט תאודור אדורנו טען ש:"אושוויץ מוקם מחדש בכל מקום שבו מתבונן מישהו בבית מטבחיים וחושב: אלה הן רק חיות".

     


    סון יואן ופנג יו, סין, מלאך, 2008. הכלאה של אדם וחיה מכונפת המבטאת את שברו של "חלום המפגש" בין האדם לחיה ואת תוצאותיו ההרסניות.

     

    השוואת השואה של העם היהודי ליחסם של בני האדם כלפי בעלי החיים יכולה להיות מקוממת. יש שיאמרו שכל השוואה לשואה תמעיט מהערך שלה ובוודאי שהשוואה בין סבלם של בני אנוש לבעלי חיים הוא פסול מטבעו, יחד עם זאת היא טומנת בחובה את אחת מבעיות היסוד שעומדות בבסיסו של יחסינו כלפי בעלי החיים: האם חיינו "שווים" יותר מחייהם? האם למען תעשיית המזון, האופנה, המדע וה"קידמה" מותר לנו להתעלל להרוג ולחסל בשיטתיות מליוני בעלי חיים?

     

    לעיתים מחאה אינה רק זכות כי אם חובה מוסרית במיוחד כאשר אנו באים לזעוק את זעקתם של אלו שנדחקו לשוליים וקולם אינו נשמע.

     

    "לא הרמתי את קולי"

    אני נזכר בשירו של הכומר הגרמני שהתנגד לנאצים מרטין נימלר "לא הרמתי את קולי" בו הוא כותב שכאשר לקחו את היהודים הוא לא הרים את קולו כי לא היה יהודי, כשלקחו את הקתולים הוא לא הרים את קולו מכיוון שלא היה קתולי וכשבאו לקחת אותו לא נותר איש שירים את קולו.

     

     יש קשר בין יחסו המתנשא של האדם כלפי בעלי החיים האחרים החולקים עימו את החיים בכדור הארץ ובין השתיקה עליה כתב נימלר, שתיקה שמאפשרת השמדה שיטתית בסדר גודל כזה, אז ועכשיו.

     

    לאחרונה נפתחה במוזיאון על התפר, מוזיאון חברתי לאמנות עכשוויות בירושלים, התערוכה בשר ודם. התערוכה באה לבחון מקרוב את מערכת היחסים הקשה המתקיימת בין בני האדם וחיות אחרות, ולאתגר את מבקריה לגלות רגישות ולהביט בפניה של מציאות שרובנו הגדול אינו מודע לה במידה ראויה.

     


    ניק ברנדט , צלם ואקטיביסט אמריקאי לזכויות בע"ח, מתעד את ציד הפילים הבלתי חוקי באפריקה ואת הרס העולם הטבעי.

     

    בין אם אנו מסכימים להשוואה ובין אם לא ישנם קווים מקבילים רבים בין היחס אותו קבלו היהודים בגרמניה הנאצית ליחס אותם מקבלים בעלי החיים כיום מידי האדם.

     

    עיקור והמתה לצרכי מחקר וגנטיקה הם עניין של יום יום. כך גם הובלה המונית של בעלי חיים בתנאים מחפירים ובצפיפות נוראה. היחס אל בעלי החיים אותם מגדל האדם נמדד על פי ערכו של הפרט ומידת התועלת שניתן להפיק ממנו. הריגת החלשים, החולים והפצועים ואלו שלא יביאו תועלת כלכלית היא ענין של שיגרה. כך גם שימוש באלימות ובמכות קטלניות; קעקוע של מספרים על עור בעלי החיים.

     

    עוד לא ראיתם? גרי יופרובסקי בהרצאה הנצפית ביותר בישראל

     

    הערמת גופות באמצעות דחפורים; ניצול יעיל של כל חלקי הגוף או מרביתם לשימושים מגוונים; וכן הרחבת שיטות פס הייצור המתועש אותן מיישם האדם על בעלי החיים ב"סלקציה" ב"משלוחים" ו"ברצח המוני". אלו הן חלק משורה ארוכה של פעולות שחושפות את הדמיון החולני של האדם לתועלתו ובשירות עצמו.

     


    גיא זגורסקי, ישראל. יצירה המתייחסת להכחדתם השיטתית של הקרנפים בעקבות הביקוש לקרן שלהם לצרכי נוי ותרופות.

     

    "בשר ודם" קוראת לנו להביט בבשר ובדם כמרקם המחבר את כל משפחת החי ואנו בתוכה, ולעורר אותנו להתנהג כלפיה בכבוד ובחמלה. 26 האמנים המשתתפים בתערוכה הם שליחי מצפונם וביצירתם מעוררים אותנו הצופים לראות מעבר לדימוי ולצורה, ובכך חושפים בפנינו את התמונה מבלי לתאר את הזוועות מחדרי החדרים, מבתי המטבחיים, ממעבדות המחקר לניסויים בחיות, ממתקני הכליאה בתנאים מחפירים.

     

    מוזיאון על התפר מצטרף לעוד ארגונים ויחידים שכבר נטלו יוזמה מתוך אחריות ורצון לשנות את המציאות הזו, ולחשוף את תמונת המצב המתרחש כל העת אל מול עיניה העצומות של האנושות.

     

    רפי אתגר, אוצר התערוכה בשר ודם התערוכה

    בשר ודם נפתחת ב-1-8-2013

     

    תעורכת בשר ודם

    "מוזיאון על התפר" בירושלים מציג בפעם הראשונה בישראל, תערוכה בהיקף נרחב המקבצת אמנים מובילים מישראל ומהעולם הפועלים על פי צו מצפונם וביצירתם מעוררים אותנו להביט בבשר ובדם, כמרקם

    המחבר את כל משפחת בעלי החיים ואנו בתוכה, ולעורר אותנו להתנהג כלפיה בכבוד ובחמלה. .

     

    התערוכה הדנה ביחס המתנשא והאלים של האדם כלפי בעלי חיים, משתתפים 26 אמנים מובילים מ- 12 מדינות. היצירות המוצגות בתערוכה מתייחסות להיבטים השונים הנובעים מיחסו המתנשא והמתנכר של האדם כלפי בעלי החיים.  

     

    מוזיאון על התפר הוא מוזיאון חברתי ראשון מסוגו בישראל המציג אמנות עכשווית העוסקת בהיבטים שונים של המציאות החברתית-פוליטית

     

    • התערוכה מציגה בימים א', ב', ד',ה' 17:00-10:00 יום ג' 21:00-09:00 יום ו' 14:00-10:00  ברחוב חיל הנדסה 4 ירושלים, טלפון 02-6281278.
    • עלות הכניסה למבוגר:30 שקלים, לסטודנט וגימלאי 25 שקלים. התערוכה תציג עד אוגוסט 2013

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה ""ביחס לבעלי החיים, כל בני האדם הם נאצים""
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: ג'ואנה ואסקונסלוס,פורטוגל
    האמנית שואפת ליצור "שכבת מגן" של תחרה שתגן על השוורים מהגורל האכזר המצפה להם בזירות מלחמות השוורים
    צילום: ג'ואנה ואסקונסלוס,פורטוגל
    צילום: סם מסר , ארה"ב
    יצירה המעודדת אותנו לחשוב מחדש על המבדיל והדומה בין אדם לחיה
    צילום: סם מסר , ארה"ב
    צילום: מריה קריסטינה פיפר, ארגנטינה
    ארגנטינה - מיצואניות בשר הבקר הגדולות בעולם . תעשיית הבשר העצומה משפיעה על ההון והשלטון במדינה
    צילום: מריה קריסטינה פיפר, ארגנטינה
    רוח טובה
    יד שרה
    כיתבו לנו
    מומלצים