שתף קטע נבחר

הממשלה אישרה: הרשות לבטיחות לא תיסגר

הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים תמשיך לפעול, כך קבעה היום הממשלה, אשר האריכה את חוק הרשות בחמש שנים. במקביל להארכת הפעילות, סמכויותיה המוגבלות לא הורחבו

הממשלה מנעה את סגירת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, אך נמנעה מלהעניק לה סמכות ועצמאות. הממשלה אישרה היום (א') את הצעת שר התחבורה, ישראל כץ, להאריך בחמש שנים את תוקפו של חוק הרשות, עליו מבוססת פעילותה מאז הוקמה ב-2007. אלא שבניגוד להמלצת מומחי בטיחות, נמנעו השר והממשלה מלהעניק לרשות סמכויות פיקוח על פעילות הגופים שמקבלים ממנה תקציבים, ובהם אגף התנועה, רשויות מקומיות ואף משרד התחבורה עצמו.

 

שר התחבורה, ישראל כץ, ויו"ר הרשות, יעקב שיינין (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
שר התחבורה, ישראל כץ, ויו"ר הרשות, יעקב שיינין(צילום: מוטי קמחי)

 

טענה שעולה כבר כמה שנים, בין השאר בדו"חות מבקר המדינה, היא כי הרשות לבטיחות משמשת בפועל כ"צינור" להעברת כספים ממשרד האוצר לגופים העוסקים בבטיחות. העברת התקציבים, שהיקפם מגיע למאות מיליוני שקלים בשנה, נעשית לעתים קרובות מבלי שהרשות יכולה לקבוע יעדים ברורים או אף לפקח על הפעילויות אשר לשמן מועבר הכסף.

 

בדו"ח חמור שפורסם בדצמבר 2011, קבעו במשרד מבקר המדינה כי "אף שהחוק קבע הקמת רשות נפרדת ועצמאית, הגביל המחוקק את פעולת הרשות לתקופה של ארבע שנים, כך שההפרדה של הרשות ממשרד התחבורה לא נעשתה בצורה מוחלטת, ולא נקבעו הגבולות למידת מעורבותו של המשרד בתחומי אחריותה וסמכותה". הארכת תוקף החוק, כפי שאושרה היום בממשלה, אינה מתקנת את הליקוי עליו הצביע משרד המבקר, ולמעשה ממשיכה את המצב הקיים.

 

גם ועדה מקצועית שמונתה על-ידי שר התחבורה עצמו, מצאה ליקויים בנוהלי העברת הכספים מהרשות. "הוועדה סבורה כי אין תועלת ממשית בכך שהרשות מהווה בעיקר צינור להעברת תקציבים לגופים חיצוניים, כגון משטרת התנועה, הנהלת בתי המשפט ומרד התחבורה", נקבע בדו"ח שהגישה הוועדה ב-2011. אולם במקום לשנות את חוק הרשות שאושר בכנסת ב-2006, ובכך לחזק את מעמד הרשות, הוחלט רק להאריך את תוקפו.

 

אחת ההצעות שעלו לחיזוק מעמד הרשות, הייתה להעבירה ממשרד התחבורה למשרד ראש הממשלה. אלא שבמשרד התחבורה, וגם בוועדה המקצועית שמינה השר, מצאו בעיקר חסרונות בהצעה זו. ראוי להזכיר כי בפעילות הרשות תחת משרד התחבורה נמצאו ליקויים חמורים, ואף ניגוד עניינים. דו"ח המבקר מ-2011 מצא כי "מנכ"ל משרד התחבורה הוסיף להתייחס אל הרשות כאל אחת מיחידות משרדו, נתן הוראות בענייניה ופעל לעתים אף ללא שיתוף נציג הרשות".

 

נושא נוסף שלא מצא מענה בהחלטת הממשלה היום הוא תקציב הרשות. מאז הוקמה, רק בשנת פעילותה הראשונה זכתה למלוא התקציב שיועד לה - 550 מיליון שקלים. מאז קוצץ התקציב כמה פעמים, וגם בשנתיים הקרובות הוא צפוי להיות נמוך משמעותית מזה שנקבע על-ידי הוועדה שניסחה את התוכנית הלאומית למאבק בתאונות ("ועדת שיינין").

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מבקר המדינה: "לא נקבעו גבולות למעורבות משרד תחבורה"
צילום: אורי הולצמן דוברות משטרת תל אביב
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים