שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    יזמים מתחילים: גוגל ומיקרוסופט רוצות לעזור לכם
    כל יזם מתחיל היה שמח להדרכה, ייעוץ וליווי כספי בפיתוח הרעיון שלו. מה תקבלו בקמפוס החדש של גוגל, בתוכנית של מיקרוסופט או בפרויקט היזמות העיצובית לבוגרי בצלאל - וכיצד תוכלו לבחור מה מתאים לכם?

    המושגים "חממה" (אינקובטור) ו"מאיץ" (אקסלרייטור), מופיעים יותר ויותר בהקשרים עסקיים. אחוזי ההצלחה הנמוכים יחסית בתחום קרנות ההשקעה יצרו שכבת ביניים של חברות מסננות שמספקות כלים ליזם המתחיל, שנבחר מתוך מאות אחרים, בדרכו לגיוס הכספי הנכסף. בשוק הישראלי יש לא מעט חממות ומאיצים - כיצד היזם המתחיל יכול לבחור מה מתאים לו?

     

     

    החממות  (אינקובטורים) הם מקומות בהם יכול היזם הצעיר המשול לגוזל - לבקוע, לגדול ולפתח את רעיונותיו בסביבה מוגנת יחסית ולאורך זמן, תוך ניהול וליווי צמוד של אנשי מקצוע. את החממה אפשר לבחור מרשימת החממות באתר מינהלת החממות הטכנולוגיות  של ישראל. יש לבחור בחממה שתואמת את הצרכים שלכם, משלימה את היכולות שאין לכם ומתמחה בתחומכם. אל תשכחו לבחון את הפריפריה שכן לא פעם תגלו שם תנאים מפתיעים.

     

    החממה מעניקה מעטפת כמעט מלאה לכל צרכיכם אך תידרשו גם לוותר על אחוז ניכר (דו סיפרתי) מהרעיון ולקבל לעיתים גם צוות מנהל בצורה כזו או אחרת. זה לא רע, מכיוון שכל אחד יודע את חוזקותיו וחולשותיו, ומאחר שגם כאשר הרעיון מדהים - 100% מכלום עדיין לא שווה הרבה.

     

    מאיצים פועלים באופן דומה עבור היזם המתבגר - אך לאורך זמן קצוב, מהיר ואינטסיבי. בתמורה לליווי, הדרכה, ייעוץ והשקעה כספית שהם מעניקים - הם מבקשים אחוז מסוים מההון העצמי של היזם ("equity"). גם בערוץ זה חשוב לבחון את הנכון עבורכם, שמתמחה בתחומכם ושיכול לקדם אתכם את כברת הדרך המשמעותית ביותר. בדומה לחממות, לכל מאיץ החוזקות והחולשות שלו. לפניכם מיפוי של מאיצים בישראל:

     

    יזמות עיצובית לבוגרי בצלאל

    Bezalel Alumni Business Accelerator -  BABA - הוא מאיץ עסקי לבוגרי בצלאל, שמתמחה בשיכלול מתודולוגיות התמיכה במיזמים מבוססי עיצוב ובמקביל פיתוח ערוץ נפרד לליווי והדרכה של עסקים קטנים מבוססי שירותים. המאיץ הוקף בתמיכת קרן אלכסנדר גראס ובשיתוף עם מט"י ירושלים, משרד התמ"ת והרשות לפיתוח ירושלים.

     

    "המחזור הראשון מסתיים בימים אלה", מספר חנן גלבנדורף, ראש היחידה ללימודי חוץ בצלאל ומנהל התוכנית. "השתתפו בו 23 יזמים בוגרי בצלאל מתחומים שונים, שעברו הכשרה אינטנסיבית במטרה לבנות תכנית עסקית מוצקה וישימה, בנוסף לליווי ואימון אישיים ממנטורים בתחומים רלוונטיים לכל אחד מהעסקים. אנו פועלים למיסודה של התוכנית כמובילה בתחום היזמות העיצובית".

     

    התהליך מגיע לשיאו ביום הגשה יחיד - "Demo Day" - שנערך ביום שני האחרון ושבו הציגו היזמים את מרכלתם מול קהל משקיעים, משפחה וחברים. נכון להיום, היזמים הצעירים מקבלים את העזרה בתמורה לתשלום סימלי ומסובסד וללא כל חלק מההון העצמי של החברה.

     

    טכנולוגיות למען החינוך

    המאיץ של בצלאל פועל לא פעם בשיתוף עם מאיץ נוסף בשם MindCET, הפועל בשיתוף עם מטח וצפוי לערוך מחר (יום ד') כנס שני בתחום עיצוב העתיד תוך חדשנות, חינוך ויזמות. הפעילות כוללת חיבור ישיר לתחום החינוך, מקום, ליווי מקצועי-תוכני, טכנולוגי ועיצובי, וכן ייעוץ משפטי. 

     

    מאיץ זה מציע שני אפיקים: באפיק הקצר מקבל היזם תמיכה יומיים בשבוע למשך 6 חודשים בתמורה לכ-4% מההון העצמי שלו. באפיק השני מקבל היזם תמיכה חמישה ימים בשבוע למשך שנה, וכן השקעה של עד כ-50,000 דולר, בתמורה לכ-8% לכל היותר מהמיזם - זאת בהתאם למידת בשלות הרעיון ולמידת ההשקעה.

     

    "אנחנו מנסים להביא את קהילת הסטארטאפ הישראלי לתוך השיחה החינוכית ואת החינוך לשיחה הטכנולוגית", אומר אבי ורשבסקי, מנכ"ל MindCET. "מדובר בנקודת זמן שהטכנולוגיה יכולה להביא למהפכה חינוכית והיינו מעוניינים להיות חלק בעיצוב המהפכה".

     

    פתיחת שווקים באירופה

    אחד מהמאיצים החמים בימים אלו הוא IDC Elevator הממוקם בתל אביב. מאיץ זה מציע מסלול המקובל בעולם המאיצים, שנמשך כ-4 חודשים בלבד וכולל שלב טירונות אינטנסיבי (boot camp), בו המיזם מפורק ומורכב מחדש. בנוסף כולל המאיץ מקום, הנחייה, ליווי והשקעה של עד כ-20,000 דולר.

     

    המאיץ מתגאה ביכולתו הייחודית לפתיחת שווקים, בעיקר בארה"ב אך גם אירופה בהתהוות. בתמורה הוא מבקש עד 10% מהונה העצמי של החברה - תלוי במצב המיזם בכניסתו ובמידת ההשקעה הנדרשת. "שמנו לנו למטרה לבנות את קהילת הטאלנט הכי גדולה בארץ ולחבר אותה אל העולם". מסביר המנכ"ל תום ברונפלד.

     

    הקמפוס החדש של גוגל

    בקמפוס החדש של גוגל מוצעת ליזמים קומה שלמה בגודל של כ- 1,500 מ"ר. אמנם לא מדובר במאיץ או חממה - אך הקמפוס עדין מיועד לכל יזם הרואה את עצמו ככזה ומעוניין בחלל לשימושו. הפעילות מזכירה את זו של HUB - מרכזי פיתוח מבוססים על השכרת נדל"ן שולחני לפי ימים ושעות. אבל בשונה ממנה - מיועדת למאיצים שלמים שמעוניינים להסתייע בשירותיו ולא ליזם אחד. בנוסף השירותים ניתנים בחינם.

     

    כך למשל, הקמפוס מציע "תוכנית שיגור" (launch pad) במסגרתה הוא מספק שטח לביצוע boot camp (טירונות עסקית לסטארט-אפים) למשך שבועיים עבור מאיצים שותפים בלבד. התוכנית כוללת מעבדה לבחינת מכשירים ניידים היכולה לשמש לבדיקת כל מיזם תחת מטרייתם.

     

    בנוסף יכולים יזמים וחברות להשתמש בחלל האטרקטיבי למטרות השקה, כנסים ותצוגות - הכל בחינם. כל מה שצריך זה להזמין מקום מראש. "גוגל מחוייבת לתוכניות של טיפוח יזמות בכל העולם כתרומה וקמפוס ישראל ימשיך לתרום לעתיד היזמות והחדשנות הישראלי" נמסר מגוגל.

     

    התוכנית של מיקרוסופט

    תוכנית ההאצה של מיקרוסופט מספקת פלטפורמה עסקית וטכנולוגית שעוזרת לסטארט-אפים לקבל החלטות עסקיות, מוצריות וטכנולוגיות נכונות ובקצבים מהירים. התוכנית בנויה מהדרכה צמודה של למעלה מ-100 מנטורים מבכירי ההיי-טק והמגזר העסקי, המחויבים להשקיע שעות עבודה שבועיות בסטארטפים, תשתית פיסית וטכנולוגית ומגוון חידושים. 

     

    בין החידושים כלולים כלי מחקר שוק מדעיים שפותחו על ידי אוניברסיטת Georgia Tech באטלנטה, פיתוח חווית משתמש בעזרת טובי המעצבים הגראפיים, עזרה בתכנון ובפיתוח טכנולוגי ושיתופי פעולה עם הטכניון, חברות וגופים גלובאליים, לרבות מגוון תכניות המשך.

     

    כל השירותים ניתנים חינם וללא כל תמורה מהון החברה, מה שהפך את המאיץ של החברה לאחד הנחשקים בעולם היזמות הישראלי היום. בנוסף, מיקרוסופט מתגאה ביכולתה להביא למשתתפים גיוס הון באחוזים גבוהים. כך למשל, שמתוך 24 חברות שהשתתפו בתוכנית בשנה האחרונה - 20 כבר גייסו הון, נתון שמאיצים מובילים בארה"ב וברחבי העולם הגיעו אליו רק לאחר 7-5 שנות פעילות.

     

    "אנחנו מחפשים חברות הפועלות בכל תחומי התוכנה, כולל שילוב של תוכנה וחומרה, עם חזון גדול ויכולות ביצוע, לפני גיוס כסף או שגייסו עד חצי מליון דולר", מסביר חנן לביא, מנהל האקסלרטור, מרכז המו"פ של מיקרוסופט בישראל. "הצוות מונה עד 6 אנשים וחייב להיות מורכב מאנשים בעלי יכולות טכניות ועסקיות, עם ראש פתוח וגמישות מחשבתית, שימצו את המירב ממגוון ההזדמנויות והרעיונות שיעמדו לרשותם בתוכנית."

     

    על מנת להרשם למאיץ - יש להגיש בקשה לאחריה מסוננים המועמדים בתהליך הכולל 4 שלבים. לאחר השלב הראשון, בו נופלים כ-70%, מתבצעים ראיון ראשון, הצגת המיזם בפני ועדת מומחים ולבסוף בחירת כ-13-12 מיזמים. כך למשל, במחזור השני התקבלו 13 חברות מתוך 300 מועמדויות. מעוניינים? מהרו כי ההרשמה למחזור השלישי עומדת להיסגר ביום חמישי הקרוב (6 ביוני).

     

    לרשימת המאיצים בישראל - לחצו כאן.

     

    בכתבה הבאה: 6 חוקי אצבע ליזם המתחיל

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים