שתף קטע נבחר

זה אפשרי: לעבור את החופש הגדול בלי לפשוט רגל

עבור הורים רבים משמעותו של החופש הגדול הוא עול כלכלי כבד ביותר. קייטנות באלפי שקלים, בילויים וכמובן ההצטיידות לביה"ס - כולם מכבידים מאוד הכיס. איך מתכוננים וכיצד מערבים בנושא גם את הילדים? פרופ' עמוס רולידר ואפרת מונשרי גורן מייעצים. סופרים לאחור - כתבה שנייה בסדרה

הורים שונאים אותו, תלמידים מחכים לו וכולם יודעים שהוא משאבת כספים רצינית: החופש הגדול. מדובר ביותר מ-60 ימים מרוכזים של בילויים, סידור לילדים ובעיקר ניסיון תמרון בין בית, משפחה ועבודה, שעולים להורה הישראלי אלפים רבים של שקלים ובעיקר משאירים את כולם לא מרוצים: ההורים מרגישים שהם משקיעים הכל כדי שלילדים יהיה חופש מהנה ואטרקטיבי, והילדים? הם רוצים תמיד עוד משהו, עוד ארטיק בבריכה, עוד אטרקציה או עוד סרט וילקוט חדש.

 

לא פלא אם כן שלמרות החום הגדול, השיח בגינה הציבורית ובדפי הפייסבוק הוא על הקושי הכלכלי שמעמיד הקיץ והחופש הגדול בפני ההורים. תסכול, כעס ופחד הם בעיקר מה שאנחנו מרגישים מהורים והחופש הגדול עדיין לא התחיל. הכעס הגדול השנה הוא על מחירי הקייטנות, שלטענת ההורים עלו מאוד, ועל המחשבה איך שורדים כלכלית חודשיים של קייטנות, אטרקציות ופיתויים.

 

עוד כתבות ועידכונים בפייסבוק של ynet

 

עוד כתבות של פרופ' עמוס רולידר בערוץ הורים :

קורסים תחת העומס? דרשו מהילדים לעזור

איך מפסיקים את הוויכוחים בבית?

ילדים לומדים מתוצאות - לא מהסברים

 

בישראל יש יותר ימי חופשה לילדים מרוב מדינות אירופה ובמקביל פחות ימי חופשה לעובדים. על הנושא הזה דיברו רבות וכנראה גם ימשיכו לדבר. למרות שינויים קלים שנעשו בימי החופשות, המספרים נשארו דומים והורים מנסים לאלתר ולמצוא פתרונות כלכליים לצלוח את ימי החופשה.

 

על השאלה איך לצמצם את הפער הגדול בין ימי החופשה של ילדים לזה של העובדים במשק, אנחנו כנראה לא נענה, אבל ננסה לחשוב ביחד איך אפשר לעבור את חודשי הקיץ בלי לפשוט את הרגל ולרוקן את הכיס ובעיקר בלי לשאול בסוף החודשיים האלו "איך הוצאנו כל כך הרבה כסף?".

 

ההוצאות הכלכליות לחופשת הקיץ ידועות מראש וכוללות מצד אחד סידור לילדים, בעיקר הקטנים, ומצד שני בילויים ופעילויות כיף משפחתיות. כיוון שההוצאות ידועות מראש אפשר בהחלט לתכנן ולעקוב אחריהן ולהקפיד להגיע למצב בו בסיום החופשה לא נצעק "איפה הכסף?" בבהלה. בנוסף, חשוב לערב בעניין את הילדים, גם הקטנים יותר, כיוון שהם חלק מהמשפה וצריכים לקחת חלק באחריות לעניין.

 

אז זה הזמן לצאת לדרך ולהתכונן - לפני שיהיה מאוחר מדי.

 

1. תכנון כלכלי

השלב הראשון הוא תכנון כלכלי נכון של המשפחה כולה. תכנון כולל לא רק את ההחלטה לאיזו קייטנה רושמים, אלא הבנה של כל מערך החופשה בבית. לפני שמערבים את הילדים או משתפים אותם בבחירת קייטנה חשוב שאתם ההורים תשבו ותחשבו מה התקציב האפשרי לקיץ. לפי נתוני הלשכה

המרכזית לסטטיסטיקה, משפחה ממוצעת בעלת חמש נפשות מוציאה בממוצע כ 13,000 שקל בחודש. נתונים בשנים הקודמות הראו כי בחודשי הקיץ לאותה משפחה ממוצעת עולה ההוצאה החודשית באלפי שקלים לחודש, הכוללים קייטנות, בילויים ובריכה.

 

לפני שאתם מחליטים מומלץ להכין תקציב משפחתי ולהבין מהי המסגרת האפשרית לכם כמשפחה. כשתדעו בדיוק מהו סכום הכסף האפשרי לבזבוז יהיה קל יותר לתכנן ולהתמודד עם בקשות הילדים.

 

2. אספה משפחתית

שבו באספה משפחתית ובקשו מהילדים, גם מקטנים, לחשוב מה הם רוצים לעשות בחופש. בקשו תאריכים של פעילויות, רישום הוצאות משוער של בילויים, סרטים, טיולים וכו'. מהקטנים בקשו רישום של ארטיקים בבריכה, פעילויות עם חברים וכו'. זהו זמן מצויין להסביר לכולם איך מתכננים נכון ואיך בונים טבלת הוצאות שבה כל אחד מהילדים יכול לעקוב אחר ההוצאות שלו ולהבין בדיוק לאן הולך הכסף.

 

בקשו מהילדים לחשוב על פעילויות שהם רוצים וחשבו ביחד איתם כניסות לבריכה, אכילה בחוץ וכל דבר אחר שחשוב להם. לפעמים לוקח כיום או יומיים לארגן רשימה שכזו, וזה בסדר. פנו לכך זמן והתייחסו ברצינות. בקשו מכל ילד למלא טבלה משלו.

 

3. טבלה משפחתית

את כל הפעילויות המתוכננות כדאי לארגן בטבלה גדולה שבה יצויין נופש משפחתי, קייטנות וכל פעילות מתוכננת אחרת. לטבלה הזו כדאי להוסיף את החישוב הכלכלי.

 

4. ארגון בילויים

הילדים שלכם יושבים כל היום מול מסך המחשב? נצלו את האהבה הזו לאינטרנט ובקשו מהם לארגן רשימות של בילויים חינמיים לקיץ. ישנן הצגות, תערוכות ופעילויות שניתן לשלב בתכנון המשפחתי, שלא עולות כסף והן עדיין מהנות. ארגנו רשימה כזו כבר עכשיו, בדקו מרכזי מבקרים ופעילויות במתנ"סים וגם פעילויות שניתן לעשות בבית.

 

5. קייטנות

אין ספק שקייטנות הן אחת מההוצאות הגדולות בחופשת הקיץ בישראל. עד לפני מספר שנים הסתפקו כולם בשוקו ובלחמנייה וכמובן בכובע ושירי מורל. היום המצב מורכב יותר ויקר הרבה יותר. קייטנות של המועצות המקומיות או המתנ"סים זולות יחסית לקייטנות הפרטיות, אך הן עדיין עולות כ-1500 שקלים לילד אחד לשלושה-ארבעה שבועות. קייטנות פרטיות יעלו גם 1000 שקלים לשבוע ויותר. בחיפוש קצר מצאנו קייטנה הגובה 2000 שקלים לשלושה ימים. הקייטנה אולי מושקעת ביותר, אבל האם באמת זה מה שהילד שלכם צריך? חשבו על פתרונות זולים וקרובים ולא רק על קייטנות זוהרות ויקרות. להורים יש תחושה שקייטנה יכולה לפצות על העדרם, וזה לעתים מעוור אותם מלראות מה באמת חשוב בנושא - ומה אפשרי מבחינה כלכלית.

 

6. אתם לא לבד

רוב ההורים מתמודדים עם אותן בעיות ועם אותם קשיים. כדאי לבדוק מה עושים אחרים ולא לשלול עזרה הדדית ואולי גם קייטנת הורים שבה כל הורה, בסבב, מבלה עם קבוצת ילדים. זה אולי מתיש אבל ידרוש מכם הוצאה כלכלית קטנה מאוד והילדים יהנו לא פחות.

 

7. ביקורים בקניון

צמצמו ביקורים בקניון או בכל מקום שהילדים לכם מרגישים צורך לבזבז ולהתעקש לקנות דברים שהם לא ממש צריכים. הקיץ הוא זמן בו יש כל כך הרבה הוצאות ולכן כדאי להימנע ממלכודות קניות.

 

8. אוכל

אחת הבעיות הגדולות בחופשת הקיץ היא ההליכה של הילדים למקרר, אכילת ג'אנק פוד וכמובן ארוחות במסעדות. גם כאן ניתן לחסוך ולארגן את התקציב. הקפידו בתכנון החודשי שלכם לתכנן ארוחה משפחתית אחת לפחות במשך השבוע. החליטו האם אוכלים בחוץ ומה התקציב לכך. עשו זאת גם בנוגע לאוכל מעובד, ממתקים וחטיפים, שקורצים בקיץ יותר מתמיד. הקיץ הוא באמת חופש ורצון להירגע משנת הלימודים אבל הוא לא חייב להפוך לזמן בו אוכלים ג'אנק מול מסך הטלוויזיה ומוותרים על הרגלי אכילה נכונים ובריאים לטובת ארוחות מחוץ לבית.

 

9. לא חייבים מותגים

בחודשי הקיץ נוספת הוצאה גדולה אחרת של הכנה לבית הספר הכוללת ילקוטים, ספרי לימוד וציוד משרדי. מדובר

בהוצאה ענקית שכדאי להתייחס אליה בחישוב הכלכלי של הקיץ. בדקו האם אתם יכולים לקנות ספרים משומשים או להצטרף להשאלת ספרי לימוד וארגנו את כל הציוד הישן והתקין שנשאר. אחת הדרכים להוזיל את הקנייה היא לקנות פחות מותגים ולהתמקד במה שבאמת צריך.

 

10. אבל יש לנו, אז למה לקנות?

שיהיה ברור, מצבה הכלכלי של המשפחה אינו פונקציה לאיכות וטיב חינוך הילדים בכלל ואף לא לחינוך בענייני כספים וצרכנות. חשוב לחנך לערכים של עבודה, חסכנות, צניעות, תכנון, מידתיות, דחיית סיפוקים ושיקול דעת - זה הבסיס לחיים מאושרים. הקנייה המרובה ללא צורך היא אחת הסכנות האורבות בחינוך ללא גבולות. קניית מותגים וקנייה של כל מה שרואים יוצרת תחושה תמידית של אי הסתפקות, חוסר מיצוי והערכה לקיים ורדיפה בלתי פוסקת אחרי הדבר הבא, בזבזנות, אימפולסיביות, אגואיסטיות, הימורים ובואו נאמר את האמת, גם רדידות.

 

נסו לתכנן לקנות מה שצריך ולא את מה שרואים ובעיקר לזכור מה התקציב שקבעתם לעצמכם. לפעמים הורים מעדיפים לקנות עוד ארטיק בבריכה כדי לקנות לעצמם כמה דקות של שקט אבל מאכילים למעשה את מפלצת ה"תקנו לי" ו"אני רוצה עוד" שלא יודעת שובע. קחו נשימה עמוקה, דף ועט ותכננו נכון את החודשיים הקרובים בידיעה שאפשר אחרת.

 

מבטיחים להיות כאן גם בשבוע הבא לעוד טיפים ולתמיכה,

אפרת ועמוס

 

פרופ' עמוס רולידר הוא פרופסור מוסמך לניתוח וטיפול התנהגותי, ראש מרכז רולידר לייעוץ והכוונת הורים. אפרת מונשרי גורן היא אמא לארבעה, יועצת להורים ויועצת אסטרטגית לשיווק הורי 




 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
החופש הגדול. תמיד הילדים רוצים לקנות עוד משהו
צילום: shutterstock
מומלצים