שתף קטע נבחר

בייבל-מאט: הראפר התנ"כי הטוב בעולם

מאט בר חלם להיות ראפר מוביל בארה"ב, אלא שביקור בארץ גרם לו לבחור בייעוד חדש. מאז הספיק לכתוב 50 שירי ראפ-תנ"כיים, הנלמדים כחלק משיעורי יהדות ב-150 בתי ספר אמריקאיים. "הפירושים של רש"י והרמב"ם מהווים עבורי השראה לראפ"

סיפורי התנ"ך זכו לשלל תרגומים ועיבודים, אבל מאט בר הוא ככל הנראה הראשון שעיבד קטעים נבחרים מתוך ספר הספרים לשירי ראפ. תוכנית הלימודים שפיתח, המבוססת על ה-biblerap (ראפ תנ"כי) שכתב, נלמדת כיום ביותר מ-150 בתי ספר יהודיים ברחבי ארצות הברית.

 

<< הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. כנסו  >>

 

 

"צריך לדבר לתלמידים בשפה שלהם, ועבור רבים מהצעירים באמריקה זוהי שפת הראפ. בעזרת הראפ", הוא אומר. "אני הופך את הסיפור התנ"כי לשפת הדיבור היומיומית של התלמידים ברחבי ארצות הברית, ואני מאמין שכך התנ"ך מגיע ללבם של האנשים".

 

 

בר (34) ביקר לאחרונה בישראל, בכנס הבינלאומי שערכה קהילת ROI, שבו מתכנסים מדי שנה 150

יזמים יהודים צעירים מצליחים מרחבי העולם. גם לפני שנתיים השתתף בכנס, ואז הכיר אשתו לעתיד, שעימה התחתן לפני ארבעה חודשים.

 

כשבארגון הבינו את כישרונו של בר, הם פנו אליו בבקשה שיכתוב תוכנית לימודי תנ"ך לבתי ספר המבוססת על ראפ. "כיום, תוכניות הלימודים שלו נכנסו לרשת בתי ספר של החינוך היהודי ברחבי ארצות הברית, ובכל שנה, בקיץ, הוא מכשיר מורים בסמינר, כדי שיוכלו להשתמש במתודולוגיה שלו בכיתות הלימוד", אומרת נעה גורלין, סמנכ"לית קהילת ROI.

 

כיום מדובר בהרבה יותר מפרויקט חינוכי מקומי - כי אם בתופעה חובקת עולם. באתר של biblerapsnation - קליפים שיצרו בני נוער מרחבי תבל (גם מישראל), סביב זהות יהודית, גיבורי התנ"ך ומדינת ישראל.

 

הראפר הלבן היחיד בשכונה

בר (34) גדל באיווה סיטי, כיהודי היחיד בכיתה. הוא אמנם חגג בר מצווה, אבל לא היה קרוב ליהדותו ולא ידע עליה הרבה. את שיר הראפ הראשון כתב כשהיה בן 8, ובהמשך הפך לחלק מקבוצת ראפרים בעיר. "הייתי הלבן היחיד בחבורה, וכל שאר היו שחורים. הם היו חבריי, אבל תמיד הרגשתי שונה וחיפשתי את הנישה שלי לראפ", הוא מספר.

 

 

בשנות ה-20 לחייו החליט בר להפוך את אהבתו למקצוע. הוא הקים להקה בשם "רנסנס", והקדיש את זמנו לכתיבת שרים. "באותן שנים, כתבתי שירי ראפ על נשים, שירי אהבה, וכאלה המתפארים ביכולות שלי כראפר. זה היה לשם בידור, אנשים צחקו, ואני ניסיתי לגרום להם הנאה".

 

לדבריו, השינוי חל בו כשהגיע לראשונה לישראל: "בתור ילד ידעתי שיהודים הולכים לבית כנסת, אבל לא הכרתי את בית המדרש. כשנחשפתי אליו, הבנתי שהוא לא פחות חשוב. פגשתי יהודים מאוד משכילים, והדיאלוג בין בית המדרש ובין החיים הרוחניים שמחוצה לו הדליק אותי".

 

"אתה מבין שגם אתה יכול לפרש את הטקסט התנ"כי באופן משלך, שיתאים לימינו. אני מצאתי את הפירושים שלי דרך הראפ". מאט בר ()
"אתה מבין שגם אתה יכול לפרש את הטקסט התנ"כי באופן משלך, שיתאים לימינו. אני מצאתי את הפירושים שלי דרך הראפ". מאט בר

 

ביקורו בארץ הותיר עליו חותם כה עמוק, עד שבחר להניח לראפ באופן זמני, ולעסוק בהוראה בבית ספר יהודי במקום מגוריו. "זה בית ספר שמלמדים בו יהדות ברמה מאוד נמוכה, ומכיוון שלא ידעתי הרבה - זה דווקא התאים לי".

 

"אם התלמידים התנהגו יפה, אז בסוף השיעור שרתי להם ראפ. כשראיתי שזה מצליח, התחלתי לכתוב שירי ראפ גם על השיעורים עצמם", הוא מספר. שישה חודשים לאחר שהחל ללמד יהדות, מצא עצמו בר כותב שירי ראפ המבוססים על התנ"ך ועל מדרשי האגדה. "פתאום הפכתי להיות מורה ממש טוב, וככותב מצאתי דרך ייחודית לבטא את היהדות שלי".

 

גם שיר טוב וגם דרש טוב

לדברי בר, ההצלחה שנחל בשיעורים לצד תשוקתו לכתוב שירה תנ"כית, הבהירו לו כי עליו לשנות את אופי הקריירה המוזיקלית שלו. "כשהבנתי שמדובר במשהו שאני יכול להתפרנס ממנו ושהוא גם מספק, החלטתי לשנות כיוון". לשם כך, החליט להרחיב את הידע שלו ולצלול אל תוך היהדות.

 

הוא הגיע בשנית לישראל, והחל ללמוד בבית מדרש "פרדס" בירושלים. "תמיד אהבתי פילוסופיה ותיאולוגיה, וזה מה שהתעסקו בו בבית המדרש. היו לנו שם דיונים מאוד עמוקים על שאלות קיומיות. אני לא מאמין שהתנ"ך עומד בפני עצמו, ללא המסורת היהודית והתורה שבעל-פה,

ולכן רוב השירים שלי קשורים לבית המדרש ולתלמוד. בשבילי, הפירושים של רש"י והרמב"ם היוו השראה לראפ. כשאתה קורא דברי חוכמה של פרשנים לאורך ההיסטוריה, אתה מבין שגם אתה יכול לפרש את הטקסט התנ"כי באופן משלך, שיתאים לימינו. אני מצאתי את הפירושים שלי דרך הראפ".

 

בר מעיד כי כתיבת שיר ראפ תנ"כי קשה יותר מכתיבת שיר ראפ מן המניין. "כשאני כותב ראפ, אני מוטרד אם הקהל הקהל במועדון יאהב את השיר, אבל כשאני כותב ראפ תנ"כי, אני צריך שזה יהיה גם מהנה וגם חינוכי, ואני משקיע זמן רב כדי לוודא שהמסורת לא תיבלע בשירה. אני צריך לספק את גם את הצעירים שיחשבו שזה שיר ראפ טוב, אבל גם את הרבנים והמחנכים, שיחשבו שזה 'דרש' טוב".

 

איך מתייחסים אליך כיום עמיתיך הראפרים?

 

"הם מאוד אוהבים את מה שאני עושה וגאים בי. בעיניהם הדרך שבחרתי היא טבעית, כי זו הנישה שלי. זמרי ראפ נוהגים להכריז כי הם הכי טובים בעולם, וכשאני אומר שאני הראפר התנ"כי הטוב ביותר - אנשים בהיפ-הופ מקבלים זאת".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים