שתף קטע נבחר

לאופניים חשמליים db0 - בעיקר תרגיל בעיצוב

הם יפים למראה, מעוצבים ברמה קיצונית, ואפילו מכילים הבלחות של אופנוע-על. ולמרות זאת יש לנו בעיה גדולה עם האופניים מתוצרת DK city. רוני נאק מסביר למה

האופניים החשמליים של db0 מגיעים אלינו מהיבואן הדו-גלגלי הגדול בישראל - מטרו. וכמעט די בעובדה זו כדי ללמד על מידת החשיבות שמייחסים יבואנים משמעותיים בענף הרכב לדו-גלגלי הזה, שלא עושה רעש ולא דורש דלק, ביטוח, רישוי וחניה מסודרת. כלי רכב שהפך בשנים האחרונות לתחבורה עירונית אלטרנטיבית.

 

 (פז בר) (פז בר)
(פז בר)

 

ואין שום ספק שהבנתם, בוודאי אחרי שהעפתם מבט בתמונות, שבמקרה זה יש בשורה נוספת - אופניים חשמליים הם מוצר צריכה המוני, צעיר ואופנתי. וכן, מותר גם להשתמש ב"מגניבים".

 

הסטודיו לעיצוב אופניים

האופניים האלה עוצבו בסטודיו Robrady בארה"ב, המתמחה בעיצוב מוצרים מתחום התחבורה, התעשייה, מוצרי צריכה ואף מוצרים ימיים. הביצוע - שלא במפתיע, אפשר להוסיף - נעשה בטייוואן על-ידי DK City, ומשם הם מגיעים לישראל.

 

ואין לנו ספק על איזו שאלה הכלי הזה אמור לענות מבחינת תכנון-מותר: "מה עושים אחרי שמגיעים". היעד יכול להיות מבואה של בניין, מחסן אופניים או תא מטען של מכונית, והפתרון חכם ונאה מאד לעין בכל מקרה - האופניים מתקפלים סביב ציר מרכזי רחב וחלול, עד כדי מחצית אורכם.

 

 (פז בר) (פז בר)
(פז בר)

 

אותו ציר חלול מספיק עבה ומאסיבי כדי להעניק ביטחון לרוכב, ומספיק חלול כדי שינוצל כתושבת לסוללת ליתיום 6Ah. הקיפול מתבצע בעזרת לחיצה על פין עבה וקפיצי המשחרר בתורו שני חצאי-אופניים. מוט הכידון מתקפל אף הוא, וכך גם הדוושות.

 

עוד בתחום העיצוב ראוי לציין את הזרועות החד-צדדיות האוחזות בגלגלים - פתרון לא רק נאה מאד לעין, אלא גם כזה שמתקשר עם עולם אופנועי ספורט מסוימים אותו מכירים במטרו היטב. השלדה עשויה אלומיניום וכך גם מוט המושב, מוט ההגה, הכידון וזרועות הקראנק. ובכל זאת, יש לנו עסק עם אופניים חשמליים, והמשקל הכולל עומד על לא פחות מ-24 ק"ג.

 

נוע ינועו

בצד ההנעה גילינו מנוע חשמלי בטבור הגלגל האחורי, בהספק של 250 וואט וניהול אנרגיה על-ידי חיישן המצמצם את עוצמת הסיוע ככל שעולה המהירות. במילים אחרות - מעבר ל-25 קמ"ש אתם לא זכאים יותר לסיוע החשמלי, כמו לשון החוק. המנוע מוזן מסוללת ליתיום 6Ah, והממשק לרוכב נעשה בעזרת צג דיגיטאלי עם חווי מהירות, טעינה עוצמת תגבור - משלוש אפשריות - וכמובן מד מרחק.

 

 (פז בר) (פז בר)
(פז בר)

 

העברת כוח השרירים לדוושות מתבצעת בעזרת מעביר הילוכים אחורי שימאנו Acera (סדרת הבסיס של היצרן),, קסטה של שבעה הילוכים עם חיפוי נאה, ואילו העברת ההילוכים מתבצעת בסיבוב (גריפ-שיפט) צד ימין של הכידון.

 

על בלימת הדיסק מאחור מופקד V-ברייק ארכאי, ובחזית תמצאו מעצור דיסק מכאני בסיסי למדי. עוד אבזור ראוי לציון הם הפנסים-נצנצים הקדמי והאחורי שעל בסיס פריטי מדף ואינם מוזנים מהסוללה המרכזית, אלא מסוללות אצבע רגילות. יש כנפיים-מגיני בוץ עם טעות תכנונית מביכה (הקדמי מצויד בקפיץ מוזר שאינו מאפשר לנוע למלוא טווח ההגוי.

 

אהבנו את הגריפים הנוחים ללפיתה ורכים למגע שעל הכידון, ומצא חן בעינינו השימוש ב"קרניים" בקצותיו – מוסיף הגנה לידיים ומקום נוסף לאחוז. גם המושב רחב ונוח, וכולל שקע ארגונומי במרכזו.

 

אבל כמה?

אופניים עם גלגלי "20 וצמיגים צרים בלחץ אוויר גבוה (40 psi) אינם בדיוק התגשמות החלומות שלנו. או של כל רוכב אופניים אחר בעיר. ובמקרה של ה-db המצב אינו משובח, שכן האמירה החיובית ביותר שלו בנושאי נוחות בהקשרם, יהיה שאפשר לרכוב עליהם מרחק מסוים בלי לסבול. אחרי כמה רכיבות, ארוכות וקצרות, הגענו למסקנה שטווח של כחמישה ק"מ יהיה קצה המעטפת מבחינת מרחק. הסיבה העיקרית - תנוחת הרכיבה הזקופה אינה מאפשרת דיווש יעיל, ומכאן מעייפת לאורך זמן.

 

 (פז בר) (פז בר)
(פז בר)

 

סיוע המנוע החשמלי הוא כמובטח, עם עזרה משמעותית ומורגשת מאד בזינוק ובתחילת הרכיבה, והורדת תמיכה הדרגתית עד להפסקה מלאה ב-25 קמ"ש.  יש אמנם היסוס קל בניתוק הסיוע כשהדיווש מפסיק, בו המנוע ממשיך עוד כמה שניות לדחוף לפנים. מצד שני, כשמגיעים לשיא המהירות אין עקביות בניתוק, ויש פרצי כוח לא צפויים בשיוט - מוזר.

 

ואפרופו שיוט, רוצים לנחש מה טווח הנסיעה החשמלי ב-db0? שימו לב, אחרי טעינת לילה ארוכה ו-22 ק"מ של רכיבה, הציג מד הטעינה 50%. לא נורא בכלל. אלא שחמישה ק"מ בדיוק לאחר מכן, (27 ק"מ), הסוללה התרוקנה לגמרי ונאלצנו לדווש ולהזיע היטב בלחות של טיילת תל ברוך, עם 10 ק"מ נוספים עד המזגן. יש רק להזכיר כי רמת ההגברה הייתה מלאה בשלב זה. חם ולוהט כבר אמרנו?

 

דיסקים מכאניים דורשים בדרך כלל פרק הרצה, והיחידות שב-db0 אינן שונות מבחינה זו. עברו כמה קילומטרים ושימוש אגרסיבי עד שהרפידות נשחקו מעט והחלו לעבוד היטב. וזה מעודד שכן ה-V-ברייק שמאחור לא עושה הרבה חוץ מלנתק את הזרם למנוע כשהוא מופעל. תפיקו ממנו האטה - ולא הרבה יותר מזה. יחד, יספקו שני הבלמים עוצמת בלימה מספקת, וזהו.

 

 (פז בר) (פז בר)
(פז בר)

 

במהלך הרכיבה הארוכה שמנו גם לב כי בהילוך הרביעי יש רעש מכיוון השרשרת, וכי ההילוך "קופץ החוצה" מגלגל השניים הנבחר. אחרי שהתופעה חזרה על עצמה כמה פעמים, גילינו כי האשם אינו המעביר האחורי שאינו מכוון נכון, אלא דווקא רגלית האמצע שבמצב רכיבה נוגעת הזרוע שלה בשרשרת, ומסיטה אותה.

 

וזה לא הכל, שכן אחת המגבלות המשמעותיות של העיצוב הנפלא הוא חיווט וניתוב הכבלים. במימד זה הביס המעצב את המהנדס בנוק-אאוט. למען האמת, נראה כי זה האחרון תלה את החיווט, חיבר אותו באזיקונים לשלדה ויצא לפאב הקרוב. שכן הדרישה לקפל אופניים כה מעוצבים, לא הותירה מקום או אפשרות לניתוב כבלים נסתר מהעין. וכמובן שחבל, שכן ניתוב נסתר היא מנקה ומבליט את העיצוב עוד יותר, והיה מונע משני כבלים לפחות (אחד מאחור והאחר צמוד לגלגל השיניים הקדמי) לגעת ולהתחכך בחלקים נעים.

 

סיכום

היבואנית מטרו מוטור נכנסת לתחום האופניים בצדק, שכן זיהתה היטב נישה בצמיחה מהירה, כזו שאינה דורשת רישיון נהיגה, טסט או ביטוח. אבל לא רק. למטרו יש יכולת לוגיסטית ושיווקית לעשות זאת, ובעלות נמוכה יחסית.

 

וה-db0? העיצוב מיוחד, אופן הקיפול וכמה פתרונות יצירתיים נאים רק מוסיפים. אבל המחיר אינו נמוך כלל ועיקר (7,885 שקלים) ובהיבט המוטורי, יש שאלות רבות שנותרות ללא מענה. החל מהטווח המצומצם, דרך טעויות ביצוע שונות וחוסר נוחות למרחקים. הבסיס והרעיון טובים והמראה פנטסטי, עכשיו צריך רק לשפר את איכות המוצר.

 

הכתבה באדיבות אתר שטח

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פז בר
מלאכת מחשבת, של עיצוב
פז בר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים