שתף קטע נבחר

 

החמקן לא אמין: תקלות קשות ב-F-35

השקת מערכת הנשק היקרה בתולדות ארה"ב תידחה לפחות בשנה: "התגלו בחמקן בעיות אמינות ותחזוקה, וכן בעיות תוכנה שלא ניתן לקבלן". דגם אחר אמור להגיע לצה"ל מ-2016. לוקהיד מרטין: "התיקונים שצוינו בדו"ח בתהליך תיקון"

מטוס העתיד של צבא ארצות הברית לא עולה לאוויר: דו"ח חדש של משרד ההגנה האמריקני מזהיר כי בעיות תוכנה, תחזוקה ואמינות מתמשכות במטוס החמקן F-35, שמיועד לחיל הים האמריקני, עלולות לדחות את השקתו הצפויה לאמצע שנת 2015.

 

בדו"ח האחרון של הבוחן הראשי בפנטגון, מייקל גילמור, יש ניתוח מפורט של הבעיות הטכניות ב-F-35, והוא מתמקד במה שהוא מכנה "ביצועים שלא ניתן לקבל אותם" בתוכנה של מטוס הקרב. עבור ארה"ב ושמונה מדינות נוספות התומכות בפרויקט של חברת לוקהיד מרטין, בהן ישראל, הדו"ח מעלה שאלות חדשות בנוגע לטכנולוגיה ולמחיר הסופי של ה-F35, שמאז השקת פרויקט התכנון שלו סבל מעיכובים רבים בייצור ומשינויים בעלות.

רצף של תקלות בפרויקט המיליארדים. F-35  (צילום: AP) (צילום: AP)
רצף של תקלות בפרויקט המיליארדים. F-35 (צילום: AP)

הדו"ח בן 25 העמודים, שהגיע לידי סוכנות הידיעות רויטרס, צופה דחייה בת 13 חודשים בהשלמת התוכנה הדרושה לצבא האמריקני כדי שמטוסי הקרב החמקנים יוכלו לקבל את האור הירוק ולהפוך למבצעיים. דבר זה נמצא בראש סדר העדיפויות של האמריקנים, לאור העלות הגבוהה של אחזקת מטוסים מזדקנים.

  

זו לא הפעם הראשונה שגילמור מותח ביקורת על הפרויקט, שעלותו 392 מיליארד דולר - מערכת הנשק היקרה ביותר של הפנטגון. בדו"ח, שיישלח לקונגרס בשבוע הבא, נכתב כי אמינות מטוס הקרב ההייטקיסטי נמוכה יותר ממה שחשבו עד כה והוא עדיין חשוף לגיצים מסוכנים בירי טילים.

 

הדגם בו התגלתה תקלת התוכנה הוא F-35B, המיועד לכוחות המארינס - דגם שמסוגל לנחות באופן אנכי ולהמריא ממסלול קצר. בעסקה שנחתמה באוקטובר 2010 רכשה ישראל 20 מטוסים מדגם אחר, F-35A, תמורת 2.75 מיליארד דולר.

 

בארץ יכונה החמקן F-35I או "אדיר", והוא אמור להגיע להיקלט ב-2016 בבסיס נבטים של חיל האוויר הישראלי. לתקלה זו לא אמורה להיות השפעה על לוחות הזמנים המתוכננים להעברת טייסת החמקנים לצה"ל - מ-2016 ועד 2018.

 

לפני שלושה חודשים ציין מבקר הפנטגון לא פחות מ-363 בעיות בעיצוב ובייצור של החמקן, שאמור להיות חוד החנית של צבא ארה"ב בעתיד. אז אמר משרד ההגנה כי היצרנית הראשית שלהם, חברת לוקהיד מרטין, וחמישה קבלני-משנה נוספים לא סיפקו "ביטחונות איכות" קפדניים, והפגמים "עלולים להשפיע באופן שלילי על ביצועיהם, אמינותם ותחזוקתם של מטוסי ה-F35 ובסופו של דבר גם על עלות התוכנית כולה". גורמים רשמיים הודו בעבר כי הרעיון המקורי של ה-F35 היה אופטימי מדי - ייצורו החל זמן רב לפני ההשלמה של מבחני טיסה יסודיים.

 

נשיאת לוקהיד מרטין, מרילין יוסון, הדגישה אתמול בפני העיתונאים את המשך התמיכה של הממשל האמריקני, הקונגרס ובעלי הברית הזרים בפרויקט ה-F-35: "אין שאלה שאנחנו צריכים F-35. הוא מביא יכולת ייחודית וחשובה מאוד למדינה שלנו". דובר החברה, מייקל ריין, אמר כי הדו"ח של גילמור אישר כי ה-F-35 עונה ולעתים אף עולה על הציפיות במבחני הטיסה, וכי החברה ממשיכה להתמודד עם הסוגיות בעת שאלו עולות. "האתגרים שזוהו ידועים והן גילויים רגילים במבחנים בסדר גודל כזה", הוסיף והדגיש כי "התיקונים שצוינו בדו"ח בתהליך תיקון ולא תהיה דחייה בכניסת המטוסים לשלב מבצעי". 

 


פורסם לראשונה 23/01/2014 22:44

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים