שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    העסק שפתחתם נכנס למשבר? כך תצאו ממנו

    עצמאים רבים צריכים להתמודד עם רגעים של תסכול וחוסר הצלחה. לפני שאתם נשברים ונופלים לסטטיסטיקה של "עסקים שלא שרדו את השנה הראשונה" - לפניכם 9 טיפים חשובים שיאפשרו לכם להתגבר על המשבר. מעבר מעצמאי לשכיר - טור אחרון בסדרה

    בשיעור הראשון במתמטיקה בתיכון, אמר לי המורה החדש משפט שלעולם לא אשכח: "החיים הם כמו הגרף של הסינוס: רגע אחד אתה למעלה ורגע אחרי כן למטה". לכן בטור הזה, האחרון בסדרת הטורים שעוסקים בחייהם של עצמאיים, נתמקד במשברים שעלולים לתקוף אתכם ונציע מספר פתרונות פרקטיים ליציאה מהם.

     

    פותחים עסק - לטורים הקודמים בסדרה:

     

    לצד רגעי האושר וההצלחה, עצמאים רבים חווים גם רגעים רבים של משבר ותסכול. בעולם העסקי. בטורים הקודמים דיברנו על שיווק, פייסבוק, קואצ'רים והאתר שתקימו לעסק - אבל בסופו של יום, לב לבו של העסק שלכם זה אתם ואיך שאתם מרגישים בתוכו. לא תמיד אתם מרגישים שם טוב. מדוע? כי על אף שאתם טובים במה שאתה עושים, נותנים את הנשמה לכל לקוח ומשקיעים שעות רבות בעבודה - יש רגעים שאתם פשוט לא מבינים מה אתם עושים.

     

    משברים אפשריים

    אולי אתם מרגישים שאתם דוחפים את העגלה הזו כבר יותר מדי זמן, והיא עדיין לא טסה כמו שחלמתם? אולי יש לכם פחות לקוחות לאחרונה? אולי מישהו זרק לכם במהלך פגישת מכירה, שנכנסתם לשוק רווי מדי ושיש לו 5 ספקים כמוכם, או שדודה שלכם "שמעה על המון אנשים שעושים בדיוק את זה עכשיו"?  ואולי נתקלתם בלקוח שלא מוכן לשלם - וכבר הגשתם לו את העבודה, ולמי יש ראש עכשיו לעורכי דין ובתי משפט? יש גם את האפשרות הכי גרועה - ששוב הצצתם בחשבון העסקי שלכם וקלטתם שהמינוס הגדול לא מצמצם את עצמו בכלל.

     

    סביר להניח שבכל אחד מהרגעים האלה, אתם שוכחים הכל: שיש לכם כבר לקוחות מרוצים, שהרווחתם יפה בשנה החולפת, שזה מה שאתם אוהבים לעשות וכמה כיף זה לנהל את עצמך. באותם רגעים הכל נראה פתאום שחור, אתם לא מבינים למה בכלל פתחתם את העסק ואולי אפילו מחליטים לחפש עבודה "דבר ראשון מחר בבוקר".

     

    מה עושים?

    במקרים כאלה, חכו רגע - לפני שאתם נשברים, סוגרים, צוללים ונופלים לסטטיסטיקה של "עסקים שלא שרדו את השנה הראשונה", תקראו את השורות הבאות ואחר כך תחליטו מה לעשות באופן מפוכח יותר:

      

    1. בטחון תעסוקתי - חשוב לזכור שמקום עבודה "מסודר" זה לאו דווקא מקום עבודה בטוח. למעשה, כשכיר יש לך לקוח אחד שאתה תלוי רק בו וברגע שהוא מפסיק לעבוד איתך אתה נשאר בלי שום גיבוי. מקומות עבודה היום לא מאוד נאמנים לעובדים שלהם, בעיקר אם הם פרטיים. אפשר לפטר אתכם בכל רגע וככל שגילכם עולה - כך הסיכוי שתוכלו להשתלב במקום עבודה אחר הולך וקטן.

     

    2. הגרף של הסינוס - בעסקים ההסתכלות היא שנתית ולא חודשית. לכן אסור לקבל החלטות נחרצות לגבי גורל העסק, בהתייחס לחודש או חודשיים פחות טובים. גם בתקופות קשות חייבים לקחת אוויר ולהאמין מכל הלב, שמחר בבוקר יהיה יום חדש, בו יופיעו על מפתן הדלת לקוחות חדשעם או לקוחות ישנים שיחזרו אליכם, יזמינו את שירותיכם וישלמו כנדרש. קחו גם בחשבון שיש עסקים עונתיים, ועם הזמן והניסיון תלמדו להכיר את הגרף של העסק שלכם.

     

    3. קחו חופש - כשכירים לקחתם חופש מתי שהתאפשר - במרס כבר הזמנתם חופשה לאוגוסט, כשלא קיבלתם העלאה יצאתם לקפה עם עצמכם להירגע, ואחרי תקופות לחוצות נשארתם יום בבית, כדי להתאושש. אז למה כעצמאיים אתם גוזלים מעצמכם את כל הזכויות?

     

    קחו יום חופש. תסגרו את המייל (ואל תשכחו לכתוב מתי תחזרו), תשתיקו את הטלפון, תיהנו מהבית השקט, לכו לסרט וטיילו על חוף הים. במקרים רבים תגלו, שיום חופש מביא איתו המון לקוחות שצריכים שירות דחוף ועכשיו. זה מרפי שמתערב פה ובענק.

     

    4. התבוננות - משבר הוא זמן טוב להתבוננות ולבדיקה עצמית, הסתכלות ממעוף הציפור על התקופה האחרונה, ובכלל. לפיכך, נסו לשבת עם עצמכם ל"זמן איכות" ולהבין עד כמה אתם נותנים ביטוי בעסק שלכם למי שאתם באמת ועד כמה אתם שמים את עצמכם בחזית, או שעד כמה אתם מתחבאים מאחורי שם העסק, ומעלימים את מי שאתם באמת.

     

    לכל אחד מאיתנו יש מתנה, יכולת מסויימת, משהו שמיוחד רק לו. ה"משהו" הזה מקבץ אנשים סביבנו, הוא הסיבה שבגללה אנשים בוחרים להתקרב אלינו והוא יכול להיות לב לבו של העסק שלכם. כי כשאנחנו עובדים מתוך מקום כן, נכון, מדויק, הכל מצליח לנו. אז כדאי להביא את הכנות והדיוק הללו גם לעסק. 

     

    5. סיפורי הצלחה - נסו לדבר עם אנשים שאתם מכירים אישית וש"עשו את זה". שאלו אותם על המשברים שהיו להם, כמה פעמים הם חשבו לוותר אבל בסוף החליטו שלא וקבלו מהם השראה. בסופו של דבר הכל מתחיל ונגמר באמונה - האמונה שלכם בעסק שלכם וביכולת שלכם להצליח בו. ככל שתאמינו יותר, כך תשדרו זאת החוצה.

     

    זכרו שאנשים שאתם נפגשים איתם, לא שומעים רק את המילים שיוצאות לכם מהפה. הם גם שומעים את מה שאתם לא אומרים - חוסר הביטחון או אי האמונה במוצר. אז אם תחשבו חיובי ותקרינו חיובי - יהיה חיובי.

     

    6. דד ליין - אם אתם חושבים לוותר ולסגור, מומלץ להקציב מספר חודשים לניעור האבק ולניסיון אחרון, בהתחשב כמובן בתזרים ובמצב הכלכלי והנפשי שלכם. הציבו לעצמכם דד ליין - תאריך סופי ובמידה ולא יקרה בעסק כך וכך עד אותו יום - תתחילו לחפש עבודה.

     

    בינתיים אל תילחצו - תנו 100% מעצמכם ונסו להשיג את היעד. אם תעבדו נכון ויש לכם יעד ריאלי, סביר להניח שתשיגו אותו. אחר כך תציבו עוד יעד ואחריו עוד אחד. כך, מיעד ליעד ומהישג להישג, תוכלו להרגיש ולראות בעיניים את ההתפתחות של העסק. כי כשאין יעדים הכל נראה אותו דבר ולא שמים לב להישגים הקטנים.

     

    7. כסף - השיקול העיקרי לסגירת עסק הוא כסף בדרך כלל. עצרו רגע, בדקו היכן ניתן להצטמצם, על מה ניתן לוותר עד שהעסק ימריא ובנו תוכנית כלכלית עם יועץ או לבד. נסו לאפשר את המשך כלכלת הבית באופן משביע רצון ובה בעת לקבל עוד מספר חודשי חסד לעסק החדש, על מנת לחזק אותו ולאפשר לכם לעבוד בראש באמת שקט.

     

    8. סטטיסטיקה - אומרים שרוב העסקים לא שורדים את השנה הראשונה - אבל אבל אני באמת מאמין שאם אתם עובדים בעסק שלכם מכל הלב, נותנים שירות בדיוק כמו שהייתם רוצים לקבל, ומביאים את כל היכולות האמיתיות שלכם לעסק שלכם - הוא יצליח. ולא סתם, אלא בגדול.

     

    משברים יש בכל תחום: בזוגיות, במשפחה ובעבודה כשכירים. אבל לא נשברים בכל פעם שקשה. נסו להבין היכן אתם לא מדייקים ואיך לעבוד בלי הרבה מאמץ רגשי, אלא באופן מדויק שמתאים לכם. זה גם בסדר גמור להפעיל מאמץ פיזי, לעבוד שעות ארוכות ולהתעייף - אבל כדאי שהכיוון והכיוונון יהיו נכונים.

     

    9. יומן הצלחות של העסק - הטיפ הכי טוב של העוסקים בתזונה הוא "יומן אכילה". רשום בכל יום מה אכלת, וככה תסתכל לאמת בעיניים. על אותו משקל, עשו זאת בעסק: לא משנה אם זה יהיה במסמך דיגיטלי, יומן כתוב, או לוח מחיק, העיקר שתתעדו לעצמכם את ההצלחות העסקיות שלכם, קטנה כגדולה. אחר כך, כשיבוא המשבר, תוכלו לשבת ולקרוא, להיזכר בימים ברוכים יותר ולהחליט ממקום מפוכח מה באמת נכון לעשות כרגע.

     

    לסיכום, עושה רושם שהעולם העסקי כיום הולך לכיוון של עצמאות, בכל המישורים. כל אחד היום, באמצעים הכי פשוטים, יכול להציג את מרכולתו לעולם לשווק את יכולותיו ואת הדרך הייחודית שבאמצעותה הוא מבקש לשרוד בעולם הזה, ולקבל תמורה הולמת בעדם. יש משהו כיפי וראשוני בעצמאות, עם הרבה חופש לנשמה וחופש ליצירהץ אז תוותרו על זה בקלות - בואו נשנה ביחד את הסטטיסטיקה.

     

    רועי בן יוסף הוא מנכ"ל עלמא מדיה משרד פרסום תוכן

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים