שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    משנה חלל משנה מזל: עיצוב לעסק

    מה טוב יותר לתפוקת העסק - חלל פתוח ומגניב שבו זורמים רעיונות בחופשיות, או חדרים קטנים שבהם אפשר לחשוב בשקט? ומה טוב יותר לרווחת העובד ובריאותו? על הקשר בין תרבות ארגונית ויחסי עבודה לעיצוב פנים

    רעש בלתי פוסק, מחנק, תאורה עמומה או מסוונרת, אבק, צפיפות, חם מדי, קר מדי, כסאות לא נוחים, צבעים מדכדכים – לסביבת העבודה, בה רובנו שוהים כשליש מהיממה, יש השפעה דרמטית עלינו ועל התפוקה שלנו. הבשורות הטובות הן שיש מה לעשות בנידון - אפשר לעצב את המשרד באופן שיהפוך אותו למקום נעים ופורה יותר, ולאו דווקא תוך הוצאות תקציביות גדולות.

     

     

    "מחקרים מראים שתפוקת העובד והיצירתיות שלו, כמו גם ההצלחה של מקום העבודה, מושפעים רבות מעיצוב הפנים של המקום", מסבירה אורנה ברקת מעצבת פנים ומהנדסת, המתמחה בעיצוב סביבות עבודה. "כך למשל, עיצוב יצירתי וסביבת עבודה פתוחה מייצרים מצד אחד יותר קשר בין העובדים, אך מצד שני גורמים ליותר רעש, שמוריד את התפוקה". 

     

    "בכל מקרה, צריך לבחור בעיצוב שישקף את התרבות הארגונית", היא מוסיפה. "כך למשל במשרדי היי טק מומלצים משרדים פתוחים עם חללים גדולים ועיצוב נועז ומעניין שיכלול שימוש בצבע ובשטיחים. במקומות שמרניים יותר לעומת זאת, כמו משרדי עו"ד ורו"ח - עדיף לבחור בחדרים קטנים ובעיצוב שמרני שכולל פחות שימוש בצבעים, שימוש בחומרים טבעיים כמו פרקט ועוד". 

     

    צפוף ורועש - אפשר גם אחרת? (צילום: עידו אפרתי) (צילום: עידו אפרתי)
    צפוף ורועש - אפשר גם אחרת?(צילום: עידו אפרתי)

     

    אופן ספייס

    אחת המגמות הבולטות בעיצוב משרדים כיום היא אופן ספייס – חללים פתוחים עם עמדות עבודה מרובות. מניסיונה של ברקת, ובניגוד למגמה הרווחת בעולם - חברות רבות בארץ מעדיפות דווקא חללי עבודה שמחולקים לחדרים קטנים. 

     

    "חברות רבות בעולם כמו גוגל, יאהו ופייסבוק, גילו ששימוש בחלל פתוח והשקעה בשטחים ציבוריים מגניבים משתלמים ומושכים כוח אדם איכותי", היא מסבירה. "אופן ספייס תורם ליצירתיות של העובדים, במיוחד כשהוא מלווה בדברים נוספים שחשובים לעובדים כמו: תאורה, אוורור, והלבשת קירות או השקעה בעיצוב".  

     

    עם זאת, כפי שחש כל מי שעבד אי פעם בחללי עבודה כאלה - השיחות מסביב, צלצולי טלפון הבלתי פוסקים והצלילים הבוקעים מהמחשבים עלולים ליצור רעש אינסופי שמקשה להתרכז. יש פתרונות, אבל הם דורשים השקעה כספית. 

     

     

    "כדי להצליח באופן ספייס צריך להטמיע שהוא עולה לא פחות ואולי אפילו יותר", מסבירה ברקת. "החיסכון בשטח המשרד, הנובע מצפיפות רבה יותר, צריך ללכת לטובת תקציבים משמעותיים והשקעה באקוסטיקה ובשטחים ציבוריים רבים ומגניבים".

     

    את מקומות הישיבה של העובדים היא ממליצה למקם ליד החלונות ואת חדרי המנהלים בפנים. בנוסף היא ממליצה לוותר על מחיצות. "הן אמנם תורמות לאקוסטיקה אבל תורמות לאשליה שאם לא רואים אותי גם לא שומעים אותי. עדיף להשתמש ברביעיית שולחנות עם הפרדה אקוסטית שקופה וקטנה". 

     

     (באדיבות: Teknion Canada) (באדיבות: Teknion Canada)
    (באדיבות: Teknion Canada)

     

    מה אתם יכולים לעשות?

    בינתיים, לא חייבים לשבת בחיבוק ידיים. ברקת מציעה ליזום צעדים לשיפור סביבת העבודה, למשל לנסות לרתום את ההנהלה להשגת תקציבים והנעת תהליכים. בין העקרונות הבסיסיים בעיצוב סביבת העבודה, ברקת שמה דגש על המאפיינים הבאים:

     

    • סדר וניקיון - בפינות העבודה ובמשרד בכלל - מחזרו מה שמיותר ואפסנו את השאר בארונות ומגירות.  
    • תאורה מספקת - פתיחת חלונות לתאורה טבעית והתקנת תאורה מלאכותית מספקת. 
    • אוורור - מיזוג אוויר איכותי, פתיחת חלונות, צמחייה טבעית.  
    • צבעים - צבעים רכים בחללי העבודה, צבעים עליזים במעברים.
    • עמדות עבודה נוחות - כסאות אגרונומיים עם גלגלים מותאמים לגובה השולחן. 
    • אקוסטיקה - איטום ובידוד התקרה, הרצפה והקירות.

     

    גם אם אין תקציבים או שיתוף פעולה – יש מה לעשות כדי להפוך את סביבת העבודה שלכם לנעימה יותר בלי מאמץ ובעלויות מזעריות, אם בכלל:

     

    • לעשות סדר - למחזר ניירת מיותרת, לסרוק ולאפסן את השאר בארונות ובקלסרים.
    • תמונות - להדפיס ולתלות (או לשים על השולחן) תמונות שמעלות בנו חיוך. 
    • צמחייה טבעית - מקמו עציץ על השולחן או על הרצפה בפינת החדר.

     

    חללים ציבוריים מגניבים (באדיבות אורנה ברקת) (באדיבות אורנה ברקת)
    חללים ציבוריים מגניבים(באדיבות אורנה ברקת)

    רביעיית שולחנות עם הפרדה אקוסטית קטנה (באדיבות אורנה ברקת) (באדיבות אורנה ברקת)
    רביעיית שולחנות עם הפרדה אקוסטית קטנה(באדיבות אורנה ברקת)

     

    עיצוב ירוק

    רבות מההמלצות שהופיעו עד כה, כלולות בעקרונות הבנייה הירוקה. מלבד החיסכון לטווח הרחוק בהוצאות על חשמל ומים - במועצה לבנייה ירוקה מציינים כי בעיצוב משרדים בשיטה זו, שמים דגש רב על סוגיות הקשורות לרווחה ולבריאות של המשתמשים, כדי למנוע את תסמונת הבניין החולה (Sick Building Syndrome) - תופעה שמתארת חווים חוסר נוחות והשפעות בריאותיות שליליות עקב תנאים סביבתיים לקויים בתוך מבנים.

     

    "עובדים במשרדים מדווחים לעתים כי בעת שהייה ארוכה במשרד הם חשים בתסמינים בריאותיים שליליים והרגשה כללית לא טובה", מסבירים שם. "בין הגורמים לכך כלולים אוורור לקוי והעדר אוויר צח, מחסור באור טבעי, סנוור, תנאים תרמיים לא נוחים, תחושת זמן לקויה הנובעת ממחוסר בקשר עם החוץ, פליטת מזהמי אוויר מהציוד שבו נעשה שימוש ועוד".

     

    כדי למנוע תופעות אלו ממליצים במועצה להקפיד בין היתר, על ניצול תאורה טבעית עד כמה שניתן ושימוש בהצללות למניעת כניסת חום בחודשי הקיץ, אוורור יעיל באמצעות פתיחת שני פתחים לכיווני אוויר שונים, רכישת גופי תאורה ומכשירי חשמל חסכוניים, שיפור האקוסטיקה באמצעות התקנת חומרי בידוד, התקנת חיישני כיבוי אוטומטיים ושימוש בחומרים עם תו תקן ירוק.  


     (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
    (צילום: Shutterstock)

     

    משרד היי-טקי, לא רק בחברות היי-טק

    יוסי ורדי, סמנכ"ל חברת הריהוט המשרדי טקניון (Teknion), ממליץ להשתמש במחיצות נמוכות מזכוכית, באופן שיאפשר לאור הטבעי להכנס. את סביבת העבודה הוא מציע לעצב בצורה דינאמית, תוך הקטנת גודל משטחי העבודה.

     

    "עלויות הנדל"ן הגבוהות ומזעור המחשוב הובילו להקטנת שטח הרצפה של עמדת העבודה הקיימת", הוא מסביר. "הרצון לאינטראקציה מוגברת בין עובדים גרם להתפתחות מערכות הבנצ'ינג - מערך שולחנות אורכי המאגד קבוצות עובדים בעלי פעילות דומה". 

     

    סביבה דינאמית (צילום: עוזי פורת) (עוזי פורת) (עוזי פורת)
    סביבה דינאמית (צילום: עוזי פורת)

     

    גם ורדי מדגיש את החשיבות הרבה בשטחים שיאפשרו מפגשים א-פורמאליים. פתרון מקורי שהוא מציע, הוא שימוש ביחידות המגירות ככיסא נייד לעמדת ישיבה ואירוח. "באזורים אלו ניתן לחשוב יחד, לקשור קשרים, להתעדכן בחדשות ולהחליף ידע ורעיונות. הם יכולים להיות בקפטריה, פינות בר וספות הסבה, שיהפכו את מפגשי העובדים לבעלי אופי של בילוי ומפגש חברתי. יש אף כאלה שמשלבים בהם קונסולות משחקים, מכונת אספרסו, כסאות בר ואזורי ישיבות".  

     

     

    הוספת כרית ישיבה על גבי יחידת מגירות קיימת.  (צילום: עוזי פורת) (צילום: עוזי פורת)
    הוספת כרית ישיבה על גבי יחידת מגירות קיימת. (צילום: עוזי פורת)

     

    אדריכלית הפנים איריס שמיר, צמיעה לעצב את החללים הפתוחים עם כמה שפחות מחיצות. היא מציינת מגמה חדשה, שאפיינה עד כה בעיקר משרדי היי-טק - עיצוב המשופע מהטכנולוגיה. "אם בעבר לטכנולוגיה היה חלק קטן בחלל ומטרתה הייתה לשמש מקום לאחסון נתונים באמצעות המחשב, כיום היא הפכה לאלמנט עיצובי לכל דבר", היא מסבירה.


    פינות ישיבה צבעוניות עם תמונות מהעולם (צילום: גולדשטיין גלרי טפט - לוק רינסן) (צילום: גולדשטיין גלרי טפט - לוק רינסן)
    פינות ישיבה צבעוניות עם תמונות מהעולם(צילום: גולדשטיין גלרי טפט - לוק רינסן)

     


    פינה לעובדים עם שימוש בעציצים (באדיבות אריס שמיר) (צילום: ROLF BENZ studio) (צילום: ROLF BENZ studio)
    פינה לעובדים עם שימוש בעציצים (באדיבות אריס שמיר)(צילום: ROLF BENZ studio)

     

    "המחשבים הנייחים המאסיביים הפכו למסכים שטוחים וענקיים המכילים גם את החומרה במסך; חדרי הישיבות מאובזרים במקרנים וטכנולוגיות מתקדמות, פינות ישיבה וטעינה של מחשבים ניידים, ואלמנטים עיצוביים נוספים המאפשרים ליצור תקשורת בין-אישית עם אנשים במרחבים שונים" .

     

    בנוסף, היא ממליצה לשים דגש על מיתוג. "אם בעבר שמו דגש על עיצוב אתר החברה או כרטיס הביקור, היום זה בא לידי ביטוי גם בעיצוב המשרד. כך, משרדים רבים עושים שימוש בצבעי לוגו החברה כאלמנטים דקורטיביים על הקירות והרצפה, אך גם כקווים מנחים לעיצוב המשרד, כאשר המטרה הינה לחזק את מיתוג החברה בקרב הלקוחות ובקרב העובדים".  

     
    את האזורים הציבוריים ממליצה שמיר לעצב בהשראה של "ספא בלב המשרד". " במשרדים רבים ניתן לראות אזורים פתוחים הכוללים ספות או כורסאות מפנקות, בהן העובדים יכולים לשבת וליצור אינטראקציה אישית עם עובדים אחרים, או מקום לנוח בו מהעומס ולשנות את האווירה". לסיכום היא מציעה להוסיף למשרד עציצים ואזורים דקורטיבים עם שטיחי במבוק, צדפים או חלוקי נחל כדי ליצור אווירה חמה.

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים