שתף קטע נבחר

רוקי מאונטיין אלטיטיוד 750 - זהות כפולה

הגדרות יכולות לפעמים ליצור טעויות לא לגמרי מובנות. למשל, מדוע מגדירים ברוקי את האופניים שבמבחן כמיועדים לרכיבת שבילים, בזמן שהמתלים והגיאומטריה זועקים אול-מאונטיין? שאלה טובה

בעבר עסקנו לא מעט בסוגיית הקטגוריה אליה שייכים אופניים מסוימים, והזכרנו כי החלוקה הגסה מתייחסת לניתוח מספר מרכיבים בולטים: מהלך מתלה, זווית היגוי, אורך תמוכות שרשרת ובסיס גלגלים. גם לקוטר הגלגלים (היום, שלוש מידות) יש משמעות בהקשר זה. ואם נסתכל על הרוקי מאונטיין אלטיטיוד 750 - גרסת האלומיניום הבכירה של הדגם - תמצאו מכללים של אופני AM-אנדורו. מהלך מתלה של 150 מ"מ, מזלג Fox שמנמן בקוטר 34 מ"מ, זווית היגוי שטוחה (66 מעלות), תומכות שרשרת ובסיס גלגלים קצר. אבל היצרנית מגדירה אותם בכל זאת כאופני שבילים (Trail) בעוד שבקו המוצרים דגם ה-Slayer הוא האגרסיבי יותר ומוקדש ל-AM. אז מה בעצם קורה כאן?

 

 

 (תומר פדר) (תומר פדר)
(תומר פדר)

 

עולים לגובה

ה-750 הוא כאמור גרסת האלומיניום הבכירה בדגם. שלדת האלומיניום הקשיחה יחסית (סדרה 7000) אינה סטנדרטית, ואפשר למצוא בה בין היתר ניתוב כבלים פנימי, ראש היגוי קוני, ניתוב פנימי למוט מושב הידראולי, מערכת "ride-9" המאפשרת שינוי גיאומטריה ושיכוך ומתלה אחורי בעל נדנדה של רוקי smooth link, עם מהלך של 150 מ"מ. המתלים מגיעים מ-Fox מסדרת Float עם מזלג 34 מ"מ בחזית בעל מהלך 150 מ"מ ובורר CTD, ואילו מאחור בולם Fox (כולל CTD).

 

 (תומר פדר) (תומר פדר)
(תומר פדר)

 

מערכת העברת הכוח היא שילוב של Sram ושימאנו. המעביר הקדמי הוא X7 קשוח הפוקד על שתי פלטות, מעביר אחורי שימאנו XT שאדואו פלוס מהדור האחרון, הכולל גם את המצמד האהוב עלינו. שיפטרים של שימאנו מסדרת SLX יתקתקו לכם 20 הילוכים בסידור 2X10 מודרני. גלגל הנעה מאסיבי של Race Face נראה נהדר, ותורם הרבה לחיבור עם האופניים ולמוצקות הכללית. ושאר האביזרים ההיקפיים מגיעים גם הם מאותו ספק ומציגים איכות כללית גבוהה מאד. על הבלימה מופקדים מעצורים הידראוליים של שימאנו מסדרת SLX. הרוטורים בשני הקצוות בקוטר 180 מ"מ ולמנופי הבלם אפשרות כיוון מרחק.

 

 (תומר פדר) (תומר פדר)
(תומר פדר)

 

סט הגלגלים מסומן כ-"רוקי 25", והמשמעות היא שהם נבנו במיוחד לפי המפרט של רוקי. במרכזם נאבות שימאנו SLX, שפיצים של DT Swiss, חישוקי אלומיניום של Sunringle וצמיגים אגרסיביים של קונטיננטל ברוחב 2.4 וקוטר 27.5 כמובן. משקל האופניים לפי המאזניים - 14.8 ק"ג. המחיר עומד על 13,750 שקלים.

 

מטפסים, צוללים ופונים

הקילומטרים הראשונים של המבחן נערכו בגלבוע. בסדרה ארוכה של שיפועים ודרדרות אשר התחלפו לסירוגין מטיפוס תלול למורד תלול. וכבר אחרי 10 ק"מ של רכיבה, הבנתי מדוע רוקי מתעקשת להגדיר את האופניים האלו כאופני שבילים. הם יודעים לטפס - עקב אכילס של אופניים ארוכי מהלך. אבל כדי שיטפסו טוב, יהיה עליכם להשקיע מעט זמן וסבלנות בכיול נכון של המתלים, ובעיקר לנצל את ה-CTD שעל הבולמים. עשו כך, ותאפשרו לאופניים עקיבה מצוינת אחר פני השטח, ספיגה טובה והורדה יעילה של כוח הדיווש - בין היתר תודות לצמיגי קונטיננטל. תנוחת הרכיבה ממורכזת ונכונה מאד למאמצי הדיווש, אם במעלה או במישור, וכידון רחב (750 מ"מ) ממקם את הרוכב במנח מאד אגרסיבי. אלו אמנם לא אופניים קלים על המשקל, אבל על האוכף הם מרגישים קלים יותר.

 

 (תומר פדר) (תומר פדר)
(תומר פדר)

 

המעלה התחלף בסינגל מפותל בין עצים, בסגנון המוכר לרבים מהרי ירושלים. שילוב של אבנים ושל סלעים, עם פניות רבות, מעט דרדרת ושיפועים מתחלפים. וכאן הרוקי כבר טסו. העברת הכוח תפקדה ללא דופי, גם כשהעברתי הילוכים בפאניקה אחרי שנתקעתי בלי תנופה במוצאה של פניה חדה. המזלג הקדמי מוצק ומספק היגוי מדויק מאוד ומקנה בטחון, המגיע עם הידיעה שאין מכשולים רבים שלא ניתן יהיה להתגבר עליהם. כך למשל, בשלב כלשהו מצאתי עצמי מול מורד דרדרתי תלול מאד, עם אבנים בגודל תפוזים. לא אשקר, הייתי בטוח שאתרסק בגדול. אלא שהרוקי ספגו את החבטות, בלעו את הסלעים והביאו אותי בחתיכה אחת לתחתית. מרשים מאד.

 

 (תומר פדר) (תומר פדר)
(תומר פדר)

 

לבלמים של SLX לקח הרבה זמן כדי לסיים את ההרצה ולהתחיל לבלום כמו שצפוי ממערכת מרשימה כזו. כשזה קרה, התפקוד היה נהדר, עם עוצמה ומשוב מצוינים. חובה לציין כי זירזנו מעט את התהליך באמצעות שיוף שכבה דקה מהרפידה. מה לא אהבנו? במחיר הזה ניתן היה לצפות למוט מושב הידראולי, הגנה של המעביר האחורי מלכלוך ומעצורים ושיפטרים של XT. ומה הנקודות החיוביות במיוחד? גימור שקוף מהמם, סט גלגלים מצוין ומתלים נהדרים.

 

סיכום

רוקי מאונטיין אלטיטיוד 750 מטשטשים עוד יותר את הגבולות בין הקטגוריות השונות של אופני ההרים. ואכן, למרות שהמתלים, הגיאומטריה והמשקל מרמזים על אופני אול-מאונטיין, ההגדרה שנתנה רוקי אכן מתאימה יותר. בעיקר בגלל יכולת הטיפוס המרשימה, המתלה המאפשר התאמת גיאומטריה ועוד. בסך הכל, האופניים האלה זכאים להתייחסות מיוחדת, של מוצר פרמיום דו גלגלי. והמחיר, כרגיל, בהתאם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים