שתף קטע נבחר

 

כרטיס למאחורי הקלעים של בתי הקולנוע

איך בוחרים להפיץ סרט זר בישראל? למה מחליטים לפעמים לגנוז שוברי קופות אמריקנים? לפי מה קובעים את מחירי הכרטיסים? ואיך אפשר להוזיל אותם? מנכ"ל יונייטד קינג משה אדרי מסביר, ומזמין אתכם ליום הקולנוע

בשנה שעברה יצאה התאחדות הקולנוע בישראל ביוזמה מפתיעה לטובת קהל הצופים - יום הקולנוע, במהלכו עלות כרטיס לסרט מסתכמת בעשרה שקלים. בעקבות הצלחת היוזמה ההיא, ובעקבותיה גם הצלחתו הכבירה של יום הקולנוע הישראלי שחל בתחילת ספטמבר, תוכלו גם היום ליהנות מכרטיס בעשרה שקלים (14 שקלים לסרט תלת ממד) לכל אחד מהסרטים שמוקרנים בבתי הקולנוע מרשתות יס פלאנט, סינמה סיטי, רב חן, לב וגלובוס. מי קובע לנו מה נראה על המסך הגדול? ולמה שכרטיס לקולנוע עולה יותר מעשרה שקלים בשאר ימות השנה? מנכ"ל רשת יונייטד קינג משה אדרי מסביר.

 

איך בוחרים סרט להפצה בבתי הקולנוע בישראל?

צריך לזכור כי כל סרט הוא בבחינת הימור, ומפיקי הסרטים עושים את ההימורים שלהם כל השנה, כל הימים. סרט יכול להיות משופע בכוכבים, להתבסס על תסריט של תסריטאי עתיר ניסיון, ולמרות כל זאת להיכשל בקופות. לעומת זאת, לעיתים סרטים קטנים יכולים להתגלות כשוברי קופות.

 

לפני שסרט מגיע למסכי הקולנוע ישנו צוות של כארבעה או חמישה אנשים שלנו שצופים בו, בוחנים את יציאתו בארצות הברית ובעולם כולו, ובודקים האם תוכן הסרט מתאים לאופי הקהל הישראלי ובתיאום עם המפיקים בודקים באיזה תפוצה לצאת איתו לקולנוע, ל-VOD, לטלוויזיה או בכלל לא.

 

תור לקופות בקולנוע אמריקני. לא תמיד מה שמתאים להם מתאים לנו (צילום: MCT) (צילום: MCT)
תור לקופות בקולנוע אמריקני. לא תמיד מה שמתאים להם מתאים לנו(צילום: MCT)
  

צריך לזכור שיש הבדל בין השוק האמריקאי לשוק הישראלי. באמריקה מוציאים בשנה כ-400 סרטים גם מקומיים וגם זרים. ופה יוצאים כ-250, כך שהצריכה בארצות הברית היא גבוהה הרבה יותר ואנו צריכים להיערך בהתאם.

 

אנו בחברת ההפצה מנסים לבדוק ולחוש את טעם הקהל. למצוא לסרט שם שיתאים לקהל בארץ, ולהוציא כרזות פרסום שיקלעו לטעמו של השוק המקומי. יכול להיות סרט שהצליח מאוד בארצות הברית, אך אנו נחליט שלא להקרין אותו כלל בישראל, או לחילופין נצניע את הוצאות הפצתו ככל הניתן.

 

למה מוותרים על הפצת סרטים מסוימים שהצליחו בחו"ל?

בכל סרט, הצוות עושה תחזית לגבי מספר צופים אל מול ההוצאה. אם התחזית נמוכה ולא כלכלית, אנו פונים עם הסרט לתחום ה-VOD. כמו כן, ישנם סרטים חזקים שהתוכן שלהם יכול להיות בעייתי או מעורר מחלוקת, אך הצפי הוא כי אחוזי הצפייה יהיו קרוב לוודאי נמוכים, ולכן גם בסרטים כאלה פונים ישר ל-VOD או לטלוויזיה.

 

ישנם סרטים מוצלחים רבים כמו סרטי ספורט אמריקאיים, למשל כאלו שעוסקים בבייסבול, שקרוב לוודאי ייכשלו כאן, מאחר והקהל הישראלי פחות מתחבר לסגנון הזה, ולכן, למרות תגובות חיוביות, אנו מחליטים שלא להוציא אותו בארץ בהקרנות מסחריות.

 

מתוך "אנאבל". להיט אימה ענק באמריקה. יצליח גם כאן? ()
מתוך "אנאבל". להיט אימה ענק באמריקה. יצליח גם כאן?
 

סרטי אימה הם אחד הז'אנרים הפופולאריים ביותר באמריקה, אך אצלנו ההתלהבות סביב הז'אנר הוא קטן, אלא אם מדובר בסרט יוצא דופן ובשובר קופות ייחודי. כנ"ל לגבי סרטי פעולה קטנים. לכן אנו נוותר על סרט, גם סרט מצליח, אם נעריך שהקהל הישראלי לא יתחבר אליו.

 

איך מתמחרים כרטיסים?

מחיר כרטיס נקבע על פי מספר פרמטרים. כמחצית ממחיר הכרטיס (ולעיתים אף יותר ממחצית) נקבע לפי עלות האולפנים בחו"ל. שאר התמחור מורכב מריכוז של משתנים - ארנונה, חניה, צוות עובדים, מנהלי הפצה, גרפיקאים, פרסום, סדרנים, בלאי של בציוד והחלפתו בתדירות גבוהה ועוד.

 

בתי הקולנוע כיום הם מרכזים מפוארים, מרווחים, שמציעים את הסרטים החדשים ביותר עם הטכנולוגיה המתקדמת ביותר. בכל מרכז, מלבד הכסף שיוצא על קניית הסרטים צריך לזכור כי יש עלויות רבות נוספות. ראשית עלויות התפעול של המקום הן יקרות מאוד - אזור חניה ללא תשלום שהקולנוע מסבסד, תפעול של מיזוג אוויר, שירותים, צוות תפעול גדול וכו'. בנוסף יש להתחשב בבלאי של המוצרים בקולנוע. כל שלוש-ארבע שנים מחליפים את הכיסאות, השטיחים וכו'.

 

מחליפים מושבים ושטיחים. סינמה סיטי ירושלים (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
מחליפים מושבים ושטיחים. סינמה סיטי ירושלים(צילום: גיל יוחנן)
 

על מנת לתת את השירות הטוב והמתקדם ביותר אנו משתמשים בטכנולוגיה הדיגיטלית המתקדמת ביותר, אך טכנולוגיה שכזו מתחדשת כל הזמן ובתי הקולנוע חייבים להתאים את עצמם ולרכוש את הטכנולוגיה החדישה ביותר - דבר שמצריך הוצאה גבוהה כל תקופת זמן קצרה (צריך לזכור שבעבר הטכנולוגיה הזו הייתה מבוססת על פילם והיא נשארה לאורך שנים, על כן ההוצאות בתקופה ההיא היו נמוכות הרבה יותר).

 

למה כרטיסים לסרטי תלת ממד יקרים יותר?

סרטי תלת ממד עולים מספר שקלים יותר מסרט רגיל מאחר וכל הציוד הנדרש לתפעול סרט שכזה הוא יקר יותר. ראשית, סרטים שכאלו דורשים מקרן מיוחד. עלות של מקרן כזה והוצאות התחזוקה השוטפת הן מאוד גבוהות. שנית משקפי התלת ממד הן גם משקפיים מיוחדים שדורשים ניקיון מיוחד, מה גם שמשקפיים רבים נעלמים ונשברים, כך שבכל פעם יש צורך בהזמנה של משקפיים נוספים. לסיכום, כל הלוגיסטיקה, המוצרים הנלווים, התחזוקה והתפעול בתלת ממד יקרים יותר והמחיר צריך להיקבע בהתאם.

 

למה אי אפשר לעשות יום קולנוע כל יום?

אנו מפיצי הסרטים בישראל צריכים קודם כל לשלם לאולפנים הגדולים, מפיקי הסרט. כמחצית מדמי כרטיס הקולנוע משולמים להם ועל כך ניתן להוסיף הוצאות שונות. לכן, מהסיבה שהסרט הוא רכוש האולפנים אי אפשר לקבוע לו מחיר שלא על דעתם, וגם מבצעים מיוחדים כמו יום הקולנוע נערכים בהסכמתם. העסק מתאזן, איכשהו, בכיבוד ובשתייה במזנונים, כי הרי סרט טוב הולך עם פופקורן משובח.

 

משה אדרי ושמעון פרס נהנים מפופקורן (צילום: רפי דלויה) (צילום: רפי דלויה)
משה אדרי ושמעון פרס נהנים מפופקורן(צילום: רפי דלויה)
  

מה צריך לקרות כדי שמחירים ירדו?

הורדת המע"מ בישראל תוכל לסייע בהורדת המחירים. המע"מ אצלנו גבוה, כאשר במקומות רבים בעולם המס נמוך הרבה יותר.

צריך לזכור ולהבין כי מחיר הכרטיס בישראל הוא מחיר ממוצע בהשוואה למחירי כרטיסים בשאר העולם.

 

על מנת להוזיל את מחירי הכרטיסים אנו עושים מבצעים רבים בכל בתי הקולנוע כגון מבצעי 1+1, מבצעי אשראי, סטודנטים וכו', כך שהמחיר הממוצע לכרטיס יוצא כ-32 שלקים. בנוסף באזורי הפריפריה אנו דואגים למבצעים יותר גדולים, בדימונה למשל, יש כרטיסים מסובסדים ב-20 שקלים בלבד.

 

חשוב לזכור כי תעשיית הקולנוע בישראל נלחמת על קיומה וכי הכסף ממחירי הכרטיסים נועד כדי לתמוך בהפקת סרטים ישראליים וגם כמובן על מנת לפרנס עובדים רבים בתעשייה, כאשר עדיין צריך לשמור על רמה גבוהה של חוויית צפייה לקהל.

 

  • יום הקולנוע הארצי, יתקיים זו השנה השנייה, במסגרתו ימכרו כל הכרטיסים בעשרות בתי קולנוע ברחבי הארץ במחירים מיוחדים: עד 10 שקלים לסרט רגיל ו-14 שקלים לסרטי תלת ממד. כל רשתות הקולנוע בישראל משתתפות ביוזמה, שמטרתה לשתף את הציבור בחגיגה של בתי הקולנוע בישראל.  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים