שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    המסעדה שקונסת עובדים ומכריחה אותם לקנות מנות שהוחזרו

    מלצרית שהתלמדה במסעדת "הקונטיינר" ביפו טוענת בפייסבוק כי המקום דורש ממלצרים לשלם על מנות שהודפסו בטעות ועל שולחנות שברחו מבלי לשלם. העסק הגיב בפוסט נגדי מבלי להתבלבל: "המנה נארזת עבור המלצר והוא נהנה ממנה בסיום המשמרת... זו הקניית אחריות ומקצועיות של העובד כלפי המסעדה וכלפי הלקוחות"

    רבות סופר על היחס המזעזע שמקבלים עובדים במלצרות בישראל, כמו אי תשלום שכר, שימוש בטיפים להשלמת חוסרים בקופה וגביית קנסות משכרם . אבל הפוסט שפרסמה בפייסבוק מסעדת "הקונטיינר" - בתגובה לפוסט של מתלמדת שעבדה אצלם - מצליח לשבור שיאים חדשים. למעשה, המסעדה מודה בפה מלא כי היא קונסת את המלצרים על מנות שהחזירו הלקוחות - מעשה שאינו חוקי.

     

     

    תחילת הפרשה בפוסט שפרסמה בסוף השבוע ענת קמרד, שהועסקה כמתלמדת במסעדה, בו סיפרה על "חוויותיה" מהמקום, שהובילו אותה להחלטה שלא לעבוד שם. בין השאר היא פירטה כי מלצרים סיפרו לה על נוהל, לפיו הם משלמים על מנות שהודפסו בטעות ועל שולחנות שקמו והלכו בלי לשלם. "הודעתי למנהלת שאני לא אסיים את ההתלמדויות שלי בגלל הנהלים הללו, והיא ענתה ש"מי שמלצר טוב לא מורידים לו כלום, אבל מי שמפחד לא לעבוד כמו שצריך אז...", סיפרה.

     

    מנהלי החברה בחרו שלא להשיב לפניות ynet לקבלת תגובה ופרסמו בעמוד הפייסבוק של המסעדה הטקסט הבא: "לקוחות יקרים ואנשי "הקונטיינר". לצערנו, אתמול, הופץ מידע מתלהם החוטא לאמת סביב תנאי העסקת צוות המסעדה. 

     

    "המתלמדת שהפיצה את הסיפור לא התקבלה בתחילה לעבודה בקונטיינר. לאחר ששלחה לנו מספר הודעות בהן היא מבקשת לקבל הזדמנות נעתרנו לבקשתה. המתלמדת, לא עבדה במשמרות, אינה מכירה ואינה יודעת כיצד מתנהלת המערכת. התערותה בצוות היתה מינימלית מאחר והתלמדה פעם וחצי ו"שכחה" לציין כי שכר הוגן משולם בעד כל שעת התלמדות כחוק.

     

     

    צילום מסך מתוך עמוד הפייסבוק של המסעדה ()
    צילום מסך מתוך עמוד הפייסבוק של המסעדה

     

    "חשוב לנו להדגיש כי אנו דואגים לצוות העובדים לכל תנאי השכר כחוק. הצוות נהנה מהשלמות גבוהות וכן בונוסים לעובדים מצטיינים. באותה המידה שאנו דורשים מעצמנו סטנדרטים של עבודה ושרות גבוהים, אנו מצפים לכך מעובדינו על מנת ליצור יחסי עבודה ארוכי טווח המבוססים על אמון. במקרים של רשלנות חריגה החוזרת על עצמה, מהם אנו מתרשמים כי העובד מזלזל בעבודתו באופן חוזר ונשנה, הוא עלול, להידרש לשלם מחצית מעלות מנה שהוחזרה עקב רשלנותו.

     

    "בשום מקרה ובניגוד למה שפורסם על ידי אותה מתלמדת, אנו לא מפחיתים לעולם דבר משכרו החוקי של איש הצוות. המנה נארזת עבורו והוא נהנה ממנה בסיום המשמרת. זהו אינו תשלום לשם תשלום ואינו נוהל שרירותי, כי אם הקניית אחריות ומקצועיות של העובד כלפי המסעדה וכלפי הלקוחות המתבצע לעיתים רחוקות בלבד ותוך הפעלת שיקול דעת בכובד ראש. כך למשל, אם את אלרגית למוצרי חלב, לא תרצי לגלות לאחר שאכלת מנה מסויימת כי היא מכילה לקטוז עקב מלצר ששכח לעדכן את המטבח וכיוצא באלה.

     

    "מפחיד לגלות כי לאחר 5 שנים מאז פתחנו את המקום, מאות הופעות מוזיקה בכניסה חינם, עשרות תערוכות ומיצגים לחשיפת אמנים, עשרות אלפי לקוחות נהדרים מהארץ והעולם וכמובן צוות וותיק ומקצועי אשר הולך אתנו דרך ארוכה, כמה קל בפוסט אחד, לא מבוסס ונקמני להאשים, לשפוט ולקבוע גזר דין המפיץ שם רע וסוחף אנשים לפרסם הכפשות ושקרים ללא סיבה מוצדקת".

     

    גולשים הגיבו: "נפסיק לאכול אצלכם"

    הפוסט שהעלתה המסעדה עורר תגובות נזעמות מצידם של גולשים רבים, שאיימו להפסיק לאכול בה. "מה שאתם עושים הוא לא חוקי וחצוף. דרך מצויינת לאבד לקוחות", כתב גולש בשם פביאן. גולשת בשם ליאור ציינה, כי "לא רק שזה לא יעלה על הדעת ולא הגיוני לחייב עובד על טעות, זה גם אסור מבחינת החוק. לא מרוצים מהעובד - תפטרו אותו, עובד רשלן - סיבה מספיק טובה לפטר אותו. זה לא (!!!) חוקי (!!!) לחייב עובד!!".

     

    גולשת בשם ליאן, כתבה כי "עצוב שאיש צוות שחוזר על טעויות, ישלם מכיסו על מנה שלא הזמין. בטוחה שטעויות קורות מעומס, אחרי שעות של משמרת, מדובר באנשים - לא במכונות. לא העובד הקטן צריך לקחת את אחריות, כי אם אתם-הקונטיינר. תודה באמת שאתם אורזים לו את המנה לסוף המשמרת, ממש מתחשבים. הייתי מצפה מכם בתגובה להוסיף שאתם מפסיקים מנוהל זה, בו אתם מחייבים את המלצר על מחצית המנה. אחרת, לא מתכוונת לאכול אצלכם".

     

    גולשת בשם ג'ני הוסיפה כי "'המנה נארזת עבורו והוא נהנה ממנה בסיום משמרת' - באמת, אתם רציניים???!!! איך אפשר להנות ממנה קרה, מנה שטעם ממנה אדם זר והחזירה, מנה שהמלצר לא בחר להזמין אלא אולץ לשלם עליה? במקרים של רשלנות חריגה מפטרים ולא מאלצים עובד לשלם על מנות שהוחזרו. בהחלט לא אחזור לאכול אצלכם".

     

    גולש נוסף ציין כי תגובת המסעדה הינה "שערורייתית. אני לא אגיע לאכול אצלכם עד שלא תודיעו שהפסקתם לעשוק את העובדים שלכם בניגוד לחוק ושהשבתם למלצרים שלכם את כל הקנסות שגביתם. אני גם מציע לעובדים לנצל את ההזדמנות הזאת, להתארגן, לשבות, לתבוע ולפעול בכל דרך חוקית שעומדת לרשותם כדי לעצור את התופעה הבזויה הזאת".

     

    עו"ד לענייני עבודה: המעשה אינו חוקי

    מבדיקת ynet עולה כי גריעת סכומי הכסף ממשכורתם של המלצרים אינה חוקית. עו"ד דן לפידור, מומחה לדיני עבודה, מסביר כי "חוק הגנת השכר אוסר על ניכוי שכר בגין חוסרים שהתגלו או בשל כל סיבה אחרת. לפיכך המעסיק אינו יכול לקנוס את העובד באופן חד צדדי ואין זה משנה הנסיבות שהובילו אותו לעשות כך.

     

    "מעסיק שפועל באופן הזה חושף את עצמו להטלת קנסות ותשלום פיצוי לעובד. במקרים רבים, פועל יוצא של הטלת הקנס הינה אי תשלום שכר בזמן לעובד- עבירה שמשמעה הלנת שכר, אשר גם היא חושפת את המעביד לסנקציות פליליות ואזרחיות. לרשות העובד ששכרו קוזז בטענה של קנס שהוטל עליו, עומדת האפשרות לתבוע את המעסיק בבית הדין או לפנות בתלונה למשרד הכלכלה.

     

    "מנגד, מעסיק שסבור כי העובד גרם לו לנזק משמעותי, יכול לפנות לבית הדין לעבודה ולהגיש תביעה כנגד העובד תוך שהוא יידרש להוכיח כי העובד התרשל באופן קיצוני. אין די בהחזרת מנות או בלקוח שברח – כדי להעיד כי העובד התרשל באופן קיצוני. על מנת שבית הדין יראה בכך התרשלות קיצונית וחמורה – יש להוכיח כי העובד חרג מכל אמת מידה של עובד סביר ופעל באופן חריג ביותר".

     

    עדכון - יום לאחר פרסום הכתבה מסרה החברה את התגובה הבאה: "לאחר בירור מעמיק, הנוהל המדובר, שהינו נוהל ישן מתקופה בה היו שותפים אחרים בקונטיינר בוטל כליל. אנו מצרים על כל מי שנפגע ממנו. המלצרים, הלקוחות וכלל הצוות העובד הם ליבו הפועם של הקונטיינר, אנו מוקירים את עבודתם ורואים בהם את הרוח החיה של המקום כולו ושותפים להצלחתנו".

     

    נתקלתם בעוולה בשוק העבודה? ספרו לנו על כך במייל האדום

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים