2016: דו"ח מפורט על עמלות וריביות בבנק
בנק ישראל מפרסם הוראה ראשונה לקידום תעודת הזהות הבנקאית - מסמך שירכז את המידע על הפעילות הבנקאית של הלקוח, לפיה יחויבו הבנקים לשלוח מדי שנה דו"ח מפורט ללקוח על ההוצאות וההכנסות בחשבון. השלב הבא, שסופג ביקורת רבה: דירוג אשראי לכל לקוח
החל משנת 2016 יחויבו הבנקים להציג ללקוחות דו"ח מפורט על ההכנסות, ההוצאות, ההתחייבויות, העמלות והריביות ששילמו.
הדו"ח החדש יפורסם מדי שנה בחודש פברואר, בהתייחס לשנה הקודמת והוא יוצג בשני פורמטים - אחד מקוצר ואחד מפורט יותר שיופיעו גם בחשבון המקוון של הלקוח באתר האינטרנט של הבנק.
בין היתר יפורטו בדו"ח המפורט הסכומים הספציפיים בהם חויב הלקוח בגין עמלות שונות על פעולות שביצע במהלך השנה.
רוצים לקדם את תעודת הזהות הבנקאית
הוראת הפיקוח על הבנקים היא חלק מגיבוש תעודת "הזהות הבנקאית" - מסמך שירכז את המידע על הפעילות הבנקאית של הלקוח ויפרט גם מה דירוג האשראי של הלקוח ומה מקומו ביחס לשאר הלקוחות בבנק.
כזכור, בתחילת שנת 2013 פרסם בנק ישראל את מסקנות הוועדה לעידוד התחרותיות במערכת הבנקאית, כאשר אחת המסקנות המרכזיות בדו"ח היא הצורך לייצר לכל לקוח תעודת זהות בנקאית.
תעודה כזו תגביר, לטענת בנק ישראל, את התחרות בין הבנקים, תוזיל לרוב הלקוחות את הריבית על ההלוואות וכן תשפר את תנאי החשבון.
לטענת בנק ישראל, ברגע שלקוח יגיע עם מסמך ביד, חתום בידי הבנק, המגדיר בדיוק מה הפרופיל שלו ומה רמת הסיכון - זה יעשה חיים קלים גם לבנקים המתחרים גם לחברות כרטיסי האשראי וגם לחברות אחרות שיכנסו בעתיד לשוק האשראי החוץ בנקאי, כגון חברות ביטוח. בהתאם הם יוכלו להציע ללקוח הלוואה בריבית נמוכה יותר וגם לשכנע אותו להיות לקוח שלהם בתנאים תחרותיים.
חשש משימוש לרעה בדירוג הלקוח
כאמור, ההוראה שפורסמה היום, היא צעד ראשון ביישום תעודת הזהות הבנקאית, כאשר במקביל נערכים בבנק המרכזי גם ליישום מודל דירוג האשראי של הלקוח. במסגרת זו יידרשו הבנקים לתת לכל לקוח מספר שיופיע בדוח השנתי, כאשר ליד המספר יופיע טווח הערכים (מי נחשב לקוח "טוב" ומי לקוח "בעייתי"), כך שהלקוח יוכל לדעת היכן הוא עומד.
יש לציין כי המהלך שעשוי להשפיע על לקוחות רבים במערכת הבנקאית, סופג ביקורת רבה מכמה כיוונים.
בין הייתר, קיים חשש כי השימוש בתעודה הזו לא ייגמר בפתיחת חשבון בנק, אלא כמעט בכל עסקה שאדם יבקש לבצע – יידרשו ממנו את הדירוג שלו, מציאות הפוגעת באופן קשה גם בפרטיות.
בנוסף, ארגונים חברתיים חוששים לנזק העלול להיגרם לאוכלוסיות החלשות שיקבלו דירוג נמוך ואפשרותם לקבל אשראי תיחסם.
גם הבנקים הגדולים לא מתלהבים מהמהלך, שכן באופן מסורתי כל צעד לעידוד התחרות ואפשרות למעבר לקוחות, עלולה לפגוע בהם.
בעקבות הביקורת מציינים בבנק ישראל כי נבחנת במקביל פרוצדורה במסגרתה תינתן ללקוח אפשרות לערער על הדירוג שיקבל, כמו כן, חברי כנסת וארגונים חברתיים דוחפים להקמת מנגנון הגנה בדמות קרן הלוואות שתיתן מענה לאותם בעלי דירוג נמוך. בכל מקרה, יישום דירוג אשראי, מחייב שינויי חקיקה וההערכה היא שאלו לא יקרו בקרוב.