נחשף קוד גנטי נסתר: בקרוב סוף לנזלת?

תגלית מדעית עשויה לשים בעתיד קץ להצטננות. "כמו למצוא מסר סודי בכתבה חדשותית רגילה", אמרו החוקרים

אל תזרקו את הטישו בקרוב - אבל בעתיד היותר רחוק אולי לא יהיה בו צורך. פריצת דרך מדעית עשויה לסמן את סופה של הנזלת. מדענים גילו דרך "לשבש" את הקוד הגנטי ובכך להפסיק את השכפול של הנגיף ולעצור את ההצטננות עוד לפני תחילתה. התגלית עשויה לאפשר למדענים לעצב מולקולות שיוכלו למנוע את התפשטות הנגיף.

עדכונים שוטפים - גם בטוויטר של ynet

עוד בעולם

האפיפיור: להורים מותר להחטיף לילדים

טייסים, גיבורים: התרסקו בנהר, הצילו חיים

אשת המחבל בהיפר-כשר: בסרטון של דאעש?

נשיאת ארגנטינה לעגה למבטא הסיני והסתבכה

המדענים הבריטים מאוניברסיטאות לידס ויורק השתמשו במודל ממוחשב כדי לזהות קוד בגנום הוויראלי שמוביל לקבוצת הנגיפים הנפוצה רינו-וירוס, הגורמת לנזלת. לדברי המדענים, משמעות פריצת הדרך היא שבעתיד תהיה אפשרות למצוא דרך לשבש את המסרים שמועברים על ידי המולקולות, ולעצור את פעולת הנגיף עוד לפני התפרצות המחלה.

התגלית יכולה לחסוך לדורות העתידיים את הסבל של ההצטננות, וחשוב מכך - להגן עליהם ממחלות קשות. עם זאת, היום הזה עדיין רחוק. תחילה, יש לבצע ניסויים בבעלי חיים, לפני שהמדענים יוכלו לפתח תרופה שתפעל על פי הסיגנלים מהקוד הגנטי.

(צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

המומחים אמרו כי הממצאים, שפורסמו במגזין רפואי וצוטטו ב"טלגרף" הבריטי, עשויים לסייע להגן על בני האדם מקבוצה גדולה של נגיפים. המחקר הממוחשב גילה קוד נסתר בתוך רצף מולקולת ה-RNA (חומצה ריבונוקלאית) של הנגיף.

פרופ' פיטר סטוקלי מלידס, שהוביל את המחקר, השווה זאת ל"מכונת אניגמה" שמאפשרת לחוקרים לגלות כיצד מתפרסים הנגיפים. "הראינו שאנחנו לא רק יכולים לקרוא את המסרים, אלא גם לשבש אותם", אמר פרופ' סטוקלי.

ד"ר רומן טומה, אף הוא מאוניברסיטת לידס, הוסיף: "אנחנו כבר יודעים עשרות שנים שה-RNA נושא עימו מסרים גנטיים שיוצרים חלבונים ויראליים, אבל לא ידענו כי בתוך רצף האותיות שאנחנו משתמשים בהם לציון המידע הגנטי מתחבא גם קוד נוסף, שאחראי על הנגיף. זה כמו למצוא מסר סודי בתוך ידיעת חדשות סטנדרטית, ואז להצליח לפענח את ההצפנה כולה".