שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    המדינה תפצה מורה שהוכה ע"י תלמיד אוטיסט
    במהלך שיעור התפרץ בן 16 הלומד בבית ספר לחינוך מיוחד על המורה שלו והכה אותו בפניו ובידו. שופטת קבעה שהמדינה התעלמה מצורכי הנער
    מורה בבית ספר לחינוך מיוחד בירושלים, שהותקף על ידי תלמיד בן 16 הסובל מאוטיזם, הגיש לבית משפט השלום בעיר תביעה נגד המדינה בטענה שהיא אחראית להתנהגות האלימה משום שהתעלמה מצרכיו של הנער. לאחרונה קיבלה השופטת יעל ייטב את התביעה וחייבה את המדינה לפצות אותו.

     

    פסקי דין מעניינים נוספים - בערוץ משפט ב-ynet:

     

    האירוע התרחש ביוני 2008 לאחר שכמה כיתות של בעלי צרכים מיוחדים אוחדו והועברו יחדיו למטבח שבו נערך שיעור בכלכלת בית. לפתע, במהלך השיעור, נגח התלמיד בחוזקה במורה ובעט בידו. כתוצאה מכך נגרמו למורה שברים באף וביד, הוא נזקק לטיפול רפואי ונעדר מהעבודה למשך ארבעה שבועות.

     

    המורה, שנותר עם אחוזי נכות, הגיש את התביעה במרס 2011, וטען שהרעש הרב, הצפיפות וההמולה ששררו בכיתה, כמו גם העברת התלמיד ממקום למקום, הם שגרמו להתפרצותו האלימה. לדבריו, אף על פי שחוזר מנכ"ל משרד החינוך אוסר להציב יותר מחמישה תלמידים אוטיסטים בכיתה ולמזג קבוצות שונות של תלמידים, בית הספר נהג לערב בכיתה אחת קבוצות שונות בגילאי 21-12.

     

    הוא הוסיף, כי עד תחילת 2008 למדו התלמידים בשלוש כיתות נפרדות, שבכל אחת מהן 6-5, אך בעקבות מעבר בית הספר למבנה חדש הן אוחדו לכיתה אחת. מאז ובשל קשיים תקשורתיים וחברתיים של התלמידים, גברו גילויי האלימות בקרבם. לדבריו, המדינה התרשלה בכך שניסתה להתאים את התלמידים לסביבה שאינה הולמת את צורכיהם ולא סיפקה לו סביבת עבודה בטוחה.

     

    המדינה טענה מנגד כי מדובר באירוע נקודתי ובמעשה בלתי צפוי שאינו קשור לאיחוד הכיתות. היא הוסיפה כי לא ניתן לכבול את התלמידים או להציב "שומר ראש" לכל תלמיד במטרה למנוע אלימות. לטענתה היא נקטה את כל האמצעים הסבירים העומדים לרשותה, לרבות ציוות אנשי מקצוע והכשרת הצוות להתמודד עם אירועי אלימות מצד התלמידים.

     

    לטענת המדינה, האווירה בכיתה בזמן האירוע הייתה דווקא נינוחה והשיעור התנהל בשלווה. רק לאחר שהתובע דרש מהתלמיד לבצע עבודה מסוימת במטבח, הוא התפרץ לעברו ותקף אותו. משכך יש להטיל על התובע אשם תורם משמעותי לנזקיו: הוא שבחר להכניס את התלמיד למצב מלחיץ, למרות ההיכרות עמו.

     

    השופטת ייטב שוכנעה כי שילובם של נערים ובוגרים אוטיסטים בקבוצה אחת גדולה היא סיטואציה בלתי הולמת שמגבירה את אלימותם. היא קבעה כי המדינה – שמודעת היטב לנוהלים המחייבים חינוך בעלי צרכים מיוחדים בקבוצות קטנות – התרשלה בעיקר כלפי התלמידים הרגישים, אך גם כלפי המורים שנדרשו להתמודדות מורכבת עם פרצי אלימות תדירים.

     

    השופטת הוסיפה כי המדינה צריכה הייתה לצפות את החרפת כעסיו ואלימותו של התלמיד ואת הסיכון הרב שטמון בכך, ולהעמיד לרשות התלמידים תנאים טובים יותר שמותאמים לצורכיהם ויפחיתו את סבלם ואת הסיכון הגלום בהם.

     

    לבסוף חייבה השופטת את המדינה לשלם למורה 163 אלף שקל, בניכוי תגמולי ביטוח לאומי שהיה זכאי להם אילו הגיש את תביעתו במועד ובהפחתת אשם תורם בשיעור של 10% בשל כך שלא נקט באמצעי זהירות. המדינה תישא בהוצאות המשפט של התובע ובשכר טרחת עו"ד בשיעור של 23.6% מסכום הפיצוי.

     

    • לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן
    • הכתבה באדיבות אתר המשפט הישראלי פסקדין
    • ב"כ התובעים: עו"ד ע' אגרון
    • ב"כ הנתבעת: עו"ד אלירן וקנין
    • עו"ד רן שקד עוסק בדיני נזיקין
    • הכותב לא ייצג בתיק

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים