שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    5 החלטות: איך לא להשמין בגיל מבוגר

    ככל שמתבגרים מגלים שהמאבק במשקל עודף נהיה קשה יותר ויותר. מומחית מסבירה למה קשה לשמור על משקל תקין בגיל מבוגר ונותנת חמש המלצות איך אפשר להשאר רזים גם אחרי גיל 50

    לא רזים לנצח. לעיתים גם מי ששמר על משקל תקין לכל אורך חייו, מוצא את עצמו מתמודד עם בעיית השמנת יתר כאשר הוא מגיע לגיל מבוגר. חוסר פעילות גופנית, יציאה לפנסיה, פרישה מעבודה ולעיתים אף בעיות בריאותיות כולם עלולים לגרום לנו לעלות במשקל ולפגוע באיכות חיינו.

     

    עוד כתבות במדור 60 פלוס:

    סודות החיים הבריאים של הסינים 

    ארגון הבריאות מצא: ארבעת הגורמים לחיים מאושרים 

    הנשים שבגיל 50 גילו את הים - והתאהבו

     

    פנויים יותר ואוכלים הרבה יותר

    שמירה על משקל גוף תקין משמעותי לבריאותנו ולאיכות חיינו בכל גיל, אולם בגיל מבוגר הוא מקבל תפנית נוספת. קצב חילוף החומרים בגוף משתנה והוא יותר אטי בתקופה זו של מחזור החיים. כלומר, צריכת הקלוריות צריכה לרדת על מנת לא לצבור עודפים שיובילו למחלות הנלוות להשמנת יתר. מחלות כגון סוכרת, מחלות לב או כולסטרול, שהן תובעניות במיוחד בגיל זה וכך גם ההתמודדות עמן.

     

    בממוצע צריכת הקלוריות שלנו צריכה לרדת בכ- 10% בכל עשור בכדי שלא נעלה במשקל ככל שאנו מתבגרים. אולם במציאות, גיל הפרישה הזמן הפנוי והשפע שהוא מביא עמו או עלייה ברמת ההכנסה, חושפים אותנו דווקא בגיל הזה לפינוקים ממכרים במיוחד. אנחנו נוטים לצאת יותר עם חברים, להנות מזמן פנוי ומתרגמים את ההכנסה הפנויה פעמים רבות לאכילת יתר במסעדות ובילויים.

    מבלים הרבה יותר במסעדות (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    מבלים הרבה יותר במסעדות(צילום: shutterstock)
     

    לפניכם חמש החלטות ובחירות שתוכלו לעשות בכדי למנוע עליה במשקל. עליה שמביאה עמה התדרדרות בבריאות הכללית בדיוק בגיל שאתם דווקא זקוקים לבריאות תקינה על מנת ליהנות משפע הזמן והאפשרויות לנצל אותו בדרך מיטבית.

     

    זה לא הגיל לדיאטות טרנדיות 

    בחרו בדיאטה מתונה ואמרו לא לדיאטות בזק. גיל מבוגר הוא לא גיל להתיש את עצמכם בדיאטות בזק. לא רק שהן אינן יעילות תמיד, אפקט הירידה המהירה במשקל רבות מלווה אחר כך בעלייה מהירה במשקל.

     

    הגוף זקוק לאנרגיה על מנת לתחזק את עצמו ולהישאר בריא, זה לא הגיל לדיאטות המטלטלות את מערכות הגוף, ירידה במשקל בצורה של דיאטה לא מאוזנת אינה מיטבה עם בריאותכם הכללית בכל גיל ובוודאי שלא בגיל מבוגר בו מערכות גופכם רגישות הרבה יותר.

     

    הרכיבו תזונה עשירה בחלבונים

    בתקופה זו של החיים השרירים מתחילים להיחלש באופן טבעי ויש לשמור על חוסנו כדי למנוע סיבוכים. חלק מחיזוק השרירים נעשה על ידי מנות המכילות חלבונים החשובים לבניית השריר כגון בשר, דגים או עוף, קטניות וכמו כן שילוב מוצרי חלב בתפריט.

     

    ארוחה מאוזנת צריכה להיות מורכבת מחלבונים ופחמימות, הקפידו על יותר חלבונים, הם מביאים ערך מוסף לגופכם ובצריכה מדודה ואחראית גם מסייעים לירידה במשקל.

     

    שמירה על המשקל בגיל מבוגר קשה ומאתגרת הרבה יותר. פעילות גופנית מהותית בשלב זה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    שמירה על המשקל בגיל מבוגר קשה ומאתגרת הרבה יותר. פעילות גופנית מהותית בשלב זה(צילום: shutterstock)

    נצלו את הזמן הפנוי לפעילות גופנית

    פעילות גופנית יזומה היא המפתח לשינוי תהליכים ובמקרה הזה היא חלופה חיונית בעיקר אם אתם אנשים העוברים מסדר יום צפוף ועמוס, לשגרה מרווחת מלאה בזמן פנוי. 

     

    אמנם רמת הכושר הגופנית שלכם היא לא כמו של בני עשרים, אבל זה גם ממש לא חשוב. מחקרים מעידים על כך כי גם פעילות גופנית של 15-10 דקות פעמיים או שלוש בשבוע עדיפה על אי פעילות בכלל. פעילות גופנית, גם כשהיא מתונה טובה לשיפור ההרגשה והבריאות הכללית והיא תמיד מסייעת לירידה במשקל.

     

    חשוב לזכור כי פעילות זו חייבת להיות מותאמת למצבכם הבריאותי ומומלץ להתייעץ קודם עם רופא.

    קבלו באהבה והבנה: הגוף עובד הרבה יותר לאט (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    קבלו באהבה והבנה: הגוף עובד הרבה יותר לאט(צילום: shutterstock)
     

    כבר לא צעירים: בגיל מבוגר יורדים במשקל לאט

    בגיל  מבוגר יורדים לאט יותר. כאמור, הצריכה המטבולית של הגוף נמוכה יותר ולפיכך גם התחושה של הגוף והצורך שלו במזון נמוך יותר, ולפיכך עד שהוא נפטר מעודפים הוא זקוק לזמן רב יותר.

     

    קבלו זאת כעובדה והתמודדו גם עם משך התהליך ברמה הפסיכולוגית. כן, זה לא כמו שהייתם צעירים, אבל זה בסדר גמור. תהליכי ירידה במשקל, לרוב כשהם איטיים הם מוצלחים יותר וההישגים נשמרים לאורך זמן.

     

    נצלו את היכולת שלכם להבין תהליכים ארוכי טווח על מנת לקבל את משך התהליך וכך תסייעו לעצמכם להצליח בו יותר.

     

    מפגשים לא סביב אוכל

    יש עוד כמה מכשולים בדרך לשמירה על אורח חיים בריא ומשקל תקין בגיל מבוגר. הרבה ארוחות חגיגיות. כל פגישה עם הנכד או עם חברה ותיקה מהתיכון, הופכת להיות מלווה באוכל.

     

    נכון, זה בדיוק הזמן שלכם להתפנק ויש גם הרבה נכדים להאכיל וחברים להפגש איתם, אבל נסו לעשות כך שהאוכל והאכילה לא יהיו המוקד, כי אם המפגשים עצמכם.

     

    גם אותם אפשר ורצוי בהחלט להתאים לתפריט הדיאטה שלכם ואפשר בהחלט גם לנתב את המפגשים הללו לפעילויות אחרות כמו למשל אם חברה טובה מפעם התקשרה ורוצה להיפגש? נסו לצרף אותה להליכה הרגלית הקבועה שלכם ולא בהכרח לקבוע אתה לקפה ועוגה.

     

    השמנת יתר מלווה בשלל מחלות, אלו הם בדיוק הדברים שאתם מבקשים להימנע מהם. תזונה נכונה, פעילות גופנית ומשקל תקין ישמרו על בריאותכם לאורך זמן וגורמים לתחושת חיוניות וייסעו לכם ליהנות מכל רגע ומכל דקה נתונה, דווקא בגיל מבוגר.

     

     

    הכותבת הינה רופאה כירורגית מומחית בניתוחי הרזיה, קבוצת אסיא מדיקל, אסותא תל אביב

     






     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים