שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    הגיל להתחיל: מתי אפשר לקנות לילד טלפון?
    למרות שהלחץ החברתי מתחיל בגיל צעיר, יש כמה שיקולים שצריך לקחת בחשבון לפני שנותנים לילד את המכשיר שישנה את עולמו. מה הגיל הנכון? ואיזה הסכם חייבים לעשות? מדריך

    "אני היחידי שאין לו סמארטפון מבין החברים. כולם עם טלפונים, מתכתבים וצוחקים ביניהם". "כל הבנות בקבוצת וואטסאפ משלהן ורק אני בחוץ".

     

    אולי יעניין אתכם גם:

    "אין לי חברים!": כיצד לטפל בבעיות חברתיות

    לילדים משעמם? האתרים שילמדו אותם אנגלית

    "תפסיקו כבר לריב!"; לטפח יחסים טובים בין אחים

     

    הורים לילדים מוצאים עצמם לא פעם מבולבלים - דרישת ילדיהם למכשיר סלולרי (רצוי מהחדשים והמתקדמים בשוק) מגיעה כבר בבית הספר היסודי.

     

    מהם השיקולים אותם עלינו לקחת בחשבון טרם קניית טלפון לילד?

    קבלת ההחלטה אם לקנות סמארטפון לילד אינה פשוטה כלל ואפילו מורכבת. שיקולים רבים נלקחים בחשבון:

     

    כלכלית - האם אני צריך להלחיץ את עצמי מבחינה כלכלית כדי לרכוש סמארטפון לילד שלי? איך אתמודד אם ירכוש אפליקציות שונות בתשלום?

     

    ערכית – האם נכון לרכוש לילד סמארטפון למרות אמונתי כי בגיל כזה אין סיבה מוצדקת להסתובב עם מכשיר יקר כל כך?

     

    בריאותית – האם זה יהיה אחראי מבחינתי לרכוש לילד שלי סמארטפון למרות שאני מכיר את הסכנות הבריאותיות?

     

    חברתית –האם אני כהורה צריך להחליט לרכוש עבורו את המכשיר בגלל סיבות חברתיות? בין אם לשמחתנו ובין אם לא, תקשורת רבה עוברת כיום דרך קבוצות הוואטסאפ של החברים, אינסטגראם, פייסבוק ועוד. האם הילד שלי "מפסיד" מפגשים חברתיים כתוצאה מכך שאינו מחזיק מכשיר נייד ונוכח בקבוצות חברתיות של ילדי כיתתו?

     

    מי יכול לעמוד מול עיניים עצובות כאשר לצידן הסבר משכנע: "הם קבעו כבר פעמיים לסרט וגם הלכו לחבר ורק אני לא הלכתי כי אין לי וואטסאפ".

     

    חוסר שליטה – איך אני כהורה יכול לשלוט באינפורמציה הרבה אליה ייחשף הילד? מה אם יגיע לאתרי אינטרנט שאינם מותאמים לו? האם ילדי מבין את ההשלכות של פגיעה באחר דרך הרשת? מהי התקשורת אותה ילדי לומד? - מרבית הרגשות מועברות באמצעות אייקונים. האם אני במודע מונע מילדי את האימון בשיח רגיש? בביטוי תחושותיו במילים?

     

    ההחלטה מתי לקנות צריכה להיות של ההורים בלבד, ולא בגלל שהילד טוען שרק לו אין. התחילו בשיחה בה תקשיבו לצרכי הילד, תוך שילוב הערכים המנחים אתכם.

     

    צילם: אבי חי ניר כהן

    צילם: אבי חי ניר כהן

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

    מתי יודעים שהגיע הזמן?

    הטלפון הנייד, קבוצות הוואטסאפ והאפליקציות השונות הפכו לחלק מהתרבות בקרב הילדים והנוער היום. להורים קשה להבין את התרבות החדשה כיוון שנולדו וחיו בצעירותם במציאות שונה לחלוטין, אולם על מנת לחזק את תחושת השייכות של הילד במסגרת החברתית בה הוא חי, לעיתים עלינו להגמיש את תפיסותינו למקובל כיום.

     

    ההחלטה האם לרכוש טלפון נייד תמיד תהיה בהתאם לערכי ההורים, בשילוב יכולתם הכלכלית, ועליה להיות מלווה בהסברים של חוקים וגבולות.

     

    לפייסבוק הורים כבר הצטרפתם? היכנסו עכשיו

     

    מגיל תשע, כאשר הילד עצמאי, הולך וחוזר מבית הספר, מחוגים וחברים לבד, ונמצא לבד בבית זמן ממושך – תוכלו לרכוש עבורו מכשיר נייד באם תבחנו את בשלותו מהבחינות הבאות:

     

    • יכולת הילד לשמור על אביזריו- האם מבין כי המכשיר יקר ומסוגל לדאוג לשמירתו?
    • האחריות החברתית שלו – האם הוא מודע לסכנות של שימוש /פרסום של מידע פרטי ותמונות של אדם אחר ברשת.
    • דחיית סיפוקים – לא בכל רגע נתון ניתן להשתמש במכשיר, ישנם בתי ספר אליהם אסור להכניס מכשירים ניידים. כמו כן,מסיבות בריאותיות אי אפשר להיות צמודים לסמארטפון שעות רבות.
    • עמידה בהסכמים – האם הילד יכול לעמוד בהסכם? האם צפויים לכם ויכוחים עימו סביב זמן השימוש בו?

     

     (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    (צילום: shutterstock)

    למה צריך להגביל את שהיית הילדים מול המסך?

    שימוש ממושך בסמארטפונים מפחית את העניין בשיעורי בית, בית הספר ובמפגשים חברתיים. עבור ילדינו, הכנת שיעורי הבית אינה יכולה להתחרות בשום אופן בחוויה אותה מספק אותו מכשיר קטן הנכנס לכף ידו וממלא את עולמו בתוכן חדש ומגרה. מפגש עם חברים או הקשבה למורה בכיתה אינם מלאי עניין כמו המסך המרצד, הצבעוני, המהיר והזמין.

     

    הילד מתרגל להביע רגשות דרך קודים חברתיים, אייקונים וסימנים קבועים ומוסכמים שישנם במכשיר (סמיילי, לבבות, פרצוף מופתע וכו').

     

    כמו כן, מיומנויותיו החברתיות נפגעות בשל ההרגל החדש לשחק לבד או עם דמויות ממוחשבות. ראיית האחר וצרכיו, התחשבות ברגשותיו, שימוש בשפת הגוף ויכולת לנהל שיחה - כל אלו אינם קיימים כאשר הילד מבודד עם המסך.

     

    איך לערוך הסכם עם הילד?

    תפקידנו כהורים הוא לשים לב למשך הזמן בו ילדינו מבלים מול הסמארטפון, תוך עריכת הסכם המקובל על שני הצדדים. הסכמים מונעים קונפליקטים - כאשר אנו צופים חיכוכים סביב נושא מסוים, כדאי לעשות הסכם מראש.

     

    את ההסכם מתחילים בתיאום ציפיות - חשוב לברר עם הילד מהם צרכיו: מה הוא אוהב, על מה היה מוכן לוותר, לכמה זמן מסך הוא זקוק וכן הלאה. מתפקידנו להיות קשובים לדברי הילד יחד עם זאת להסביר את חשיבות הגבלת השימוש בסמארטפון, ההשלכות הבריאותיות והחברתיות וקביעת הגבולות לגבי מינון השימוש במכשיר והזמן המתאים לכך.

     

    חשוב שהמסר לילד יהיה ברור: אנו ממלאים את תפקידנו לדאוג לילד ולבריאותו. הילד צריך לדעת שלא מדובר ב"מלחמה", אלא אחריות ודאגה. במקרה זה, יש לשים דגש על האחריות החברתית. ילדים רבים אינם מודעים לסכנות ברשת ולכן חלק מתפקידנו ההורי הוא ללמד אותם וליידע אותם בסכנות הללו.

     

    רצוי להתמיד בכיבוד ההסכם לאורך זמן, כך שני הצדדים יעריכו אותו, ויתנהלו בהתאם אליו ללא מאבקי כוח וכעס, אלא מתוך כבוד והבנה.

    מומלץ לסכים מראש על דרכי פעולה במידה והילד לא יעמוד בהסכם סביב השימוש במכשיר.

     

    עשרת הדיברות:

    1. בדקו את מוכנותו של הילד לפני החלטתכם אם לרכוש עבורו את מכשיר הטלפון.

     

    2. ערכו הסכם המקובל על שני הצדדים בנוגע לשימוש בטלפון של הילד.

     

    3. דוגמה אישית - גם אנו לא נתעסק בטלפון באמצע שיחה עם הילד או ארוחה משפחתית. לעיתים עלינו להגביל את שימוש שלנו בטלפון למען עמידה בגבולות אותם הצבנו לילדינו.

     

    4. הסבירו לילד את ההשלכות הרפואיות שעלולות להיגרם משימוש ממושך ולא מבוקר.

     

    5. הדגישו את האחריות החברתית שלו בנוגע לפגיעה בחבר ברשת - הבהירו לו מה קורה כאשר הוא צוחק או פוגע בחבר בקבוצת וואטסאפ, או כאשר הוא משתף בתמונה או בפרטים אישיים של חבר אחר.

     

    6. הבהירו כי מדובר במכשיר יקר וכי האחריות המלאה לשלמותו הינה בידי הילד.

     

    7. התמידו - על מנת להטמיע הרגלים חדשים יהיה עלינו להיות עקביים ולהתמיד בביצועם. הצבת גבול ועמידה בחוקי הבית זו האחריות והסמכות ההורית שלנו.

     

    8. הרגילו את הילדים להשתתף בחוגים ולהיפגש עם חברים – על מנת לא ליצור תלות בטלפון.

     

    9. הגבילו תכנים – במיוחד בגילאים צעירים, השימוש באינטרנט דרך המכשיר הוא בשליטתנו - ילד צעיר לא זקוק לאינטרנט חופשי – צריך להגביל ולהקפיד על בקרה.

     

    10. לא לאפשר לילד להיכנס למיטה ולהירדם עם הסמארטפון.


    הכותבות הן מנחות קבוצות הורים במכון אדלר




     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    הגבילו תכנים, במיוחד בגילאים צעירים
    צילום: shutterstock
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים