שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    פסטיבל ג'אז בים האדום: הגרסה הסקסית

    "ג'אז בים האדום" נפתח בפעם ה-29 עם הדואט הנפלא של אבישי כהן ועומרי מור, שנתן את האות לארבעה ימים של אמריקה, מזו הלטינית ועד למרתפי ניו יורק. המקטרגים יכולים לנוח - בהפקתו החדשה, הפסטיבל לא רק ששומר על צביונו המוזיקלי, הוא גם עושה עבודה טובה בקיבוע מעמדו העולמי

    נתחיל מהסוף: מי שגם בשנתו ה-29 של ''ג'אז בים האדום'' הגיע בטענות על הרחבתו של הפסטיבל אל מחוץ לגבולות הז'אנר, מוזמן לאכול את הקונטרבס שלו בשקט. בערבו הראשון אמש (א') היה מספיק ג'אז לכולם, למרות איחורים קלים, מתופף חסר כי לא אישרו לו את הוויזה, מתחם חדש, הפקה אחרת, או זליגה לאביתר בנאי ודניאל זמיר.

     

    ג'אז לא היה חסר לכם, בטח אם הגעתם להופעת הרכב האורקל של מתופף הג'אז והמלחין האמריקני קנדריק סקוט, שעבודתו רבת השנים עם ענקים מוזיקליים ניכרת במופע שכולו ניחוחות חדשים של הג'אז הישן. אי אפשר היה לבוא בטענות לגיטרה של מייקל מורנו, הסקסופון של ג'ון אליס, הקונטרבס של אלן המפטון והפסנתר של פביאן אלמאזן שלא סיפקו לנו ג'אז כהלכתו, על אילתוריו ומקצביו. סקוט, שנולד בטקסס, למד בברקלי והתחנך על ברכי הכנסייה, העניק לקהל את כל מה שספג באמריקה שלו, ומעבודתו עם פט מתיני, דיאן ריבס, ג'יימס מודי ואחרים.

     

     ניו יורק של אמריקה היא הנושא שמלווה את הפסטיבל השנה - עוד אחד מהשינויים שהביאה עמה חברת ההפקה ''פורום פקטור'', שמפיקה אותו לראשונה. ''השינויים לא גדולים'', הבטיח המפיק הראשי אילן פקטור במסיבת העיתונאים המקדימה, ''אנחנו בשנת לימודים, ואין לנו יומרות להפוך עולמות כרגע''.

     

    השינויים הקלים שבכל זאת הורגשו, מלבד הגדרת הנושא, הם עיצוב המתחם שהפעם חולק לחללים קטנים במקום הרחבה הגדולה שהיתה בנמל, כרטוס דיגיטלי בכניסה לאולמות, ותוכנית הצעירים המאפשרת יריעה רחבה יותר לדור העתיד לצמוח סביב הפסטיבל: להגיע לסדנאות מקדימות עם האמנים האורחים, להופיע ביותר מקומות, ולעלות על במה מיוחדת בשטח הפסטיבל עצמו, שם הנעימו את זמנו של הקהל בין המופעים.

    קנדריק סקוט (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
    קנדריק סקוט(צילום: מוטי קמחי)

    ''יש לנו כוונה ברורה להפוך את הפסטיבל ליותר סקסי'', אמר המנהל האמנותי אלי דג'יברי על השינויים ההפקתיים והתכניים, ונדמה שבמופע הפתיחה שלו, המטרה הושגה. הבסיסט אבישי כהן, מי שניהל אמנותית את הפסטיבל בין 2009-2011, עלה על הבמה עם הפסנתרן הצעיר והמוכשר להפליא עמרי מור. כל כך קל היה להבחין בבונדינג שנוצר ביניהם אחרי הימים האחרונים אותם בילו בהקלטות משותפות בפריז, לטובת אלבומו החדש של מור. דג'יברי הציג אותם בהתרגשות גלויה, והפליג בשבחי השניים - ולאחר שאלה החלו לפרוט על מיתרים וקלידים, ברור היה שהוא לא הגזים.

     

    עוד ביקורות הופעות בערוץ המוזיקה של ynet:

    מריה קארי בהופעה: הגיעה באיחור - של שנים

    אתניקס ואייל גולן בהופעה: ישראל, דור 3

    עומר אדם ומשה פרץ: שואו מאכזב בלי ספיריט

    לונה בישראל: פופ חלומי לליל קיץ

     

    ''מיוזיקשיפ'', הוא הגדיר זאת, וזה אכן היה דואט נפלא בין קונטרבס לפסנתר, במובן הכי שיתופי של המילה. הם נעו בתיאום מושלם זה מול זה, לא מסירים מבטם האחד מהאחר. כיף לראות אותם. כהן בחיבוק ובריקוד המפורסם שלו על הבס, נשען, מזדקף, עובר מפריטה לקשת ובחזרה, ואז גם וגם - ומתחבר לכל נים שבורא לו מור.

    אבישי כהן ועומרי מור על הבמה (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
    אבישי כהן ועומרי מור על הבמה(צילום: מוטי קמחי)

    הפסנתרן מצידו, לא רק שחייך בהנאה לאורך כל המופע, אלא שגם לא התאפק, וקם לעתים ממקומו כדי לרקוד אף הוא תוך כדי נגינה. ''הוא מנגן כה טוב'', אמר עליו כהן על הבמה, המוזיקה שהוא כותב לגמרי מאתגרת אותי''. ''אתה היחיד שיכול לנגן את זה'' מחזיר לו מור במחמאה, ולאחר שלושה קטעים מאלבומו החדש שיראה אור בקרוב, הם עוברים לעיבודו של כהן ל''עלי גבעה'' (בגליל), שביצעה בעבר ברכה צפירה, והקסים את הקהל. רציתם סקסי? קיבלתם.

     

    באולם Red Note כבר החלה סיריל אמי הצרפתייה-דומיניקנית לחמם את קולה הענוג, בעזרתו התגברה בקלות על היעדרו של המתופף שלה. כאן מגיע חיבור מושלם בין תוכן למקום, כשבין המכולות מסודרים השולחנות והכסאות כבמועדון ג'אז ניו יורקי, מאפשרים הנאה שלמה משירתה - הנעה מקלאסיקות ג'אז, דרך אדית פיאף ועד לפופ צועני. האולם לא היה מלא במיוחד כשהופיעה, אולי בגלל התחרות הפופולרית שסיפקו ממול דניאל זמיר ואביתר בנאי - אבל זה לא פגם בהנאה, ואולי אף תרם לה.

    אביתר בנאי ודניאל זמיר (צילום: י. צילומים) (צילום: י. צילומים)
    אביתר בנאי ודניאל זמיר(צילום: י. צילומים)

    את תמונת הג'אז הזה השלים מתחם הג'אם סשן שמתארח השנה בחוף הצמוד לנמל - הידוע בכינויו "החוף של מוש" (בן ארי, ס.ס). על במה גדולה ומוקפת טבע ודוכני מזון, עלו בזה אחר זה צעירי הפסטיבל והאמנים האורחים, לגרום גם למי שלא לגמרי מבין את "המקצבים הקשים האלה", להכיר ולהתחבר אל המוזיקה ברגע הכי מזמין שלה: כשהרוח מלטפת את המדבר, הירח מאיר את מי המפרץ, וה"סקסי" הזה שכולם מדברים עליו, נוכח על כל מחצלת.

     

    כן, מנה גדושה של ג'אז מחכה לכם השנה באילת. בראס א-הוליס שנעלו אתמול, יגיעו למופע מוקדם יותר הערב, וגם ליילה מקלה, שלישיית עומר קליין, רביעיית רון קרטר, רביעיית ג'ון לובנו, שישיית אילן סאלם ורבים נוספים בהמשכו. ונכון, גם עידן רייכל, ברי סחרוף וריף כהן יהיו שם כדי להרחיב את היריעה ולגעת במקצבים אחרים - אבל כשהמוזיקה טובה, היא פשוט מוזיקה טובה.

    מחכים לכם גם הערב: בראס א-הוליקס (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
    מחכים לכם גם הערב: בראס א-הוליקס

    לתוכנית הפסטיבל המלאה

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: מוטי קמחי
    אבישי כהן
    צילום: מוטי קמחי
    לאתר ההטבות
    מומלצים