שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    איך לשכנע בני נוער ללמוד מתמטיקה?
    מהנדס שמתנדב להדריך בני נוער בבתי ספר מספר רשמים מהשטח

    ההתגייסות הלאומית לפתרון בעיית הנסיגה בלימודי המתמטיקה והמדעים מעוררת תקווה והשראה. התהודה התקשורתית להשקת תוכנית 5פי2 העלתה את הסוגיה לראש סדר היום הלאומי והקמת קואליציה תלת-מגזרית בסדר גודל מרשים של ממשלה – עמותות - ועשרות חברות מובילות - מחוללת שינוי תודעתי שקשה היה לדמיינו אך לפני זמן קצר. כל אלה נוטעים ביטחון כי ניתן יהיה לסובב את הגלגל ולהגשים את היעדים שהוצבו. לכל הפחות ברור שיש במדינה יכולות מקצועיות וארגוניות להתמודד עם המשימה שאין עוררין על חשיבותה.

     

       (צילום: shutterstock)
    (צילום: shutterstock)

     

    כמתנדב בפרויקט מטעם חברת מארוול ישראל, אני מרצה בבתי ספר בפני תלמידים ומלווה אותם בסיורים במרכז המו"פ שלנו. הצלע של חברות ההיי-טק

    בקואליציה מייצגת כידוע את המחסור במהנדסים שכבר מורגש ושעתיד להחריף אם לא תשתנה המגמה. עבורנו, מתמטיקה היא מסד בסיסי של כל ההתמחויות הטכנולוגיות שבלעדיו אין כל אפשרות ללמוד מקצועות הנדסיים ולהצטיין בהם. מעבר לכך, מתמטיקה היא סימולציה של סביבת העבודה שלנו: שתיהן מחייבות התמודדות עם אתגרים רבים וקשיים לא מעטים בדרך, התמדה ומציאת פתרונות יצירתיים שמקרבים אותנו לפתרון המיוחל.

     

    מנקודת התצפית שלי, לבעיית המתמטיקה הלאומית יש שני נעלמים: המורים, והתלמידים. בכל הנוגע למורים, אין לי ספק שמערכת החינוך תדע להכשיר מורים ברמה ובהיקף הנדרשים. במפגשים שלי בבתי הספר אני מתרשם מרמתם המקצועית, רצינותם והמוטיבציה שלהם. האווירה הציבורית החיובית שנושבת כיום היא מרכיב חשוב בעידוד מורים להשתלם בהוראת 5 יחידות ובעידוד אנשים ראויים, שכרגע אינם חלק מהמערכת, להצטרף ולתרום את חלקם בפתרון המשוואה.

     

    הנעלם השני הוא באופן טבעי התלמידים. בעניין זה, אנו המבוגרים, הורים, מורים ואחרים, צריכים לפצח את הקודים של בני הנוער, לדבר אליהם בשפה שלהם ולמצוא את הדרך להתחבר אליהם ולעולמם. רק אם נבין את מסכת השיקולים שלהם, את העדפותיהם ועולמם הרגשי, נוכל להשפיע עליהם ולהניע אותם לפעולה: במקרה זה לבחירה במסלול של 5 יחידות במקצועות המדויקים התובעניים. מנסיוני, האתגר הוא לא פשוט אך ההתמודדות עמו אפשרית.

     

    בעיני, נקודת הארכימדס להנעת התלמידים מצויה בתפישת ה"אני" שלהם ומקומם בעולם הטכנולוגי העתידי. אני מתרשם שתלמידים ותלמידות מתחילים לשנות את יחסם למתמטיקה ברגע שמוכיחים להם כי משוואות, אינטגרלים, חזקות ופתרון בעיות הם היסוד והבסיס לעולם הטכנולוגי המוכר להם: אינטרנט, אפליקציות, גדג'טים מתוחכמים, משחקי מחשב ועוד. מכאן הם כבר חושבים על תרחישים אישיים שמתמקדים במקומם בפיתוח טכנולוגיות העתיד שישלטו בעולם. אני יכול להעיד כי בהרצאותי בפניהם הצגת החוכמה והטכנולוגיה שטמונים "מתחת למכסה המנוע" של אפליקציות כמו ווטסאפ או פייסבוק, כנגזרות של בעיות מתמטיות, ממש מעוררת אותם לשיחה, לתגובות והצעות שחלקן כבר מעשיות, כאילו היו כבר מהנדסים... אין להתעלם מהעובדה שזהו דור מאוד דיגיטלי אך גם מאוד עסוק בטיפוח מעמדו ובמקומו החברתי ובסיפוקים מהירים. החשיפה הזו מולידה את ההבנה וההכרה של התלמידים לגבי הקשר שבין ההשקעה הנדרשת כיום במקצועות המדעיים ובין עושר ההזדמנויות שייפתח בפניהם. מימוש הקשר יאפשר להם לקחת חלק בפיתוח טכנולוגיות המחר – ועתידם בתחום זה נמצא למעשה בידיהם

     

    בישראל נושבות רוחות של שינוי במרחב המתמטי. יוזמת 5פי2 צוברת תאוצה והיא צפויה להגיע השנה לעשרות אלפי תלמידים בכ-400 בתי ספר. ההתרשמויות שלי ושל חברי המנדסים מהשטח הן כי ישראל תעמוד במבחן המתמטי – ובציון גבוה מאוד.

     

    רם וייס יצחקי הוא מהנדס וסמנכ"ל הנדסה במארוול ישראל, שותפה בתכנית 5 פי 2 לעידוד לימודי מתמטיקה ברמת 5 יח"ל.

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "איך לשכנע בני נוער ללמוד מתמטיקה? "
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    רוח טובה
    יד שרה
    כיתבו לנו
    מומלצים