שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    ת"א: שוב נדחתה התוכנית להרחבת שד' קק"ל
    ב-1971 אושרה תוכנית להפקעת שטח כדי להכשיר מקום לתח"צ ואופניים. בעקבות מאבק בעלי הקרקעות קבע ביהמ"ש שיש להמתין שנה נוספת
    ארבעה עשורים וחצי חלפו מאז אושרה לראשונה התוכנית להרחבת שדרות קק"ל בתל אביב לתחבורה ציבורית ואופניים, והיישום שלה ממשיך להתעכב: בית המשפט לעניינים מנהליים בעיר קיבל לאחרונה באופן חלקי עתירה שהגישו בעלי קרקעות שאמורים להיות מופקעות לצורך מימוש ההרחבה, והורה לדחות בשנה נוספת את הדיון בה לצורך התאמת התוכנית לימינו.

     

    פסקי דין מעניינים נוספים - בערוץ משפט ב-ynet:

     

    ב-1971 אושרה התוכנית במטרה לפתח עורק דו-מסלולי עם שלושה נתיבי תנועה לכל כיוון וכן לסלול שביל לרוכבי אופניים. היא נועדה לביצוע תוך 15 שנים, ובמסגרתה הוחלט להפקיע שטחים מבעלי הקרקעות באזור. מן הסתם היא לא יצאה לפועל, וב-1989 התגבש הסדר פשרה עם "העמותה לביטול מחלפים", והוסכם שקטע הרחוב בני-אפרים–האוניברסיטה לא יורחב במהלך 20 השנים הבאות.

     

    בסוף העשור שעבר עברו 20 שנות ההקפאה, וההפקעה (שלא כללה תמורה לבעלי הקרקע) אושרה מחדש. ביולי 2011, בעקבות פרסום ההחלטה על ההפקעה, הגישו בעלי הנכסים הסמוכים עתירה והסבירו שהפקעת השטח תגרום להם נזק ותפגע בקניין הפרטי שלהם, לכן יש למצוא לכך חלופה או לכל הפחות לפצותם.

     

    כך או אחרת, טענו, אין ליישם את התוכנית כלשונה כעת משום שמדובר במיזם ישן ומאז אישורו הראשוני חלו שינויים רבים במגמות התכנון. הם הוסיפו שתנועת התחבורה הציבורית בחלק זה של שדרות קק"ל לא מצדיקה את הרחבת הנתיב, והציעו להמיר את אחד הנתיבים הקיימים לנת"צ. הם הוסיפו שאין צורך בהרחבת הדרך לשם סלילת שביל אופניים, משום שיש שם רצועת דרך פנויה שיכולה לשמש לכך.

     

    העירייה טענה מנגד שהצורך בקיום התוכנית גבר עם השנים וכי ההפקעה נועדה לשרת את הציבור הרחב על ידי שיפור התשתיות, מעבר מהיר של תחבורה ציבורית ותוספת נתיב אופניים שיתמזג עם שבילי האופניים בעיר.

     

    סגן הנשיאה, השופט ד"ר עודד מודריק, סבר שמאחר ששדרות קק"ל הן עורק ראשי באזור צפון תל אביב, העמסתה בנתיבי תחבורה ציבורית עלולה להגדיל את התנועה באזור ולגרום לבעיה בטיחותית, משום שתושבי האזור וילדיהם נדרשים לחצות שם את הכביש.

     

    השופט ציין שהוא אמנם חסר המיומנות והרקע המקצועי, אולם קשה לו להבין מאיזו סיבה ההפקעה לצורך הוספת נת"צ היא חיונית כל כך. כמו כן, מאחר שמדובר בהחלטה מלפני כמה עשורים, ראוי לבדוק האם יש חלופות עדכניות "נוכח אורחות החיים ומגמות התכנון המשתנות".

     

    לבסוף קבע השופט מודריק שהעתירה תתקבל באופן חלקי, כך שהתוכנית תוקפא לשנה, ותיערך בדיקה מחודשת שתציע פתרון המפקיע שטח מינימלי, כך שתימנע פגיעה משמעותית בבעלי הקרקע. כמו כן הורה השופט לבחון את פיתוח מסלולי האופניים על ידי הרחבת המדרכות.

     

    • לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן
    • הכתבה באדיבות אתר המשפט הישראלי פסקדין
    • ב"כ העותרים: עו"ד ענת בירן (רקם), עו"ד דפנה תמיר, עו"ד אסף עירוני
    • ב"כ המשיבים: עו"ד הראלה אברהם-אוזן
    • עו"ד יעקב זליגמן, ממשרד עוה"ד דן בר-אל ושות' , עוסק בדיני מקרקעין ותכנון ובנייה
    • הכותב לא ייצג בתיק

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים