שתף קטע נבחר

מי הלביש חזיית ענק על הפסל בכיכר הבימה?

במסגרת חודש המוּדעוּת לסרטן השד הולבשה חזייה ורודה ענקית על הפסל "התרוממות" של מנשה קדישמן בכיכר הבימה בתל אביב, ביוזמת "אחת מתשע". האמנים שעיצבו את החזייה הגדולה במזרח התיכון: "כמו שני משוגעים שאוהבים אתגרים ברחוב ובכל מיני גבהים וגדלים אמרנו - בטח זה אפשרי"

עובדים בגובה (צילום: עמית קוטלר) (צילום: עמית קוטלר)
עובדים בגובה(צילום: עמית קוטלר)

אם אתם עוברים בימים אלה מול כיכר הבימה בתל אביב, כדאי שתרימו את העיניים: חזיית ענק ורודה בגודל חמישה מטרים לכל "קאפ" הוצבה על פסל העיגולים המפורסם של מנשה קדישמן ז"ל בכיכר. הסיבה היא העלאת המוּדעוּת לסרטן השד, במסגרת חודש אוקטובר המוקדש כולו למטרה המקודשת. מדובר ביוזמה של עמותת "אחת מתשע" שיצאה בפעילות הקוראת לכל אישה שמגיעה לגיל 30 ללכת להיבדק אצל כירורג שד. הפסל "החדש" יצר התעניינות רבה בקרב העוברים והשבים, שאף עצרו וצילמו את המיצג. החזייה תעטר את הפסל עד שבת בחצות. צפו בראיון עם אחד האמנים שעיצבו את החזייה:

 

החזייה על הפסל בכיכר הבימה (צילום: עמית קוטלר) (צילום: עמית קוטלר)
החזייה על הפסל בכיכר הבימה(צילום: עמית קוטלר)

חזייה בשמי תל אביב (צילום: עמית קוטלר) (צילום: עמית קוטלר)
חזייה בשמי תל אביב(צילום: עמית קוטלר)

לצורך ביצוע המשימה התגייסו האמנים דויד דוש בראשי ודני בר שי מסטודיו "הכל דבש", שלמעשה הוציאו לפועל את הרעיון של משרד הפרסום "ראובני פרידן" שנרתם למשימה עבור עמותת "אחת מתשע", בשיתוף יורשיו של האמן קדישמן.

 

בשיחה עם ynet למרגלות הפסל אמר הבוקר (ה') בראשי: "משרד הפרסום הביא את הרעיון, ובהססנות מה שאלו אם זה אפשרי. אנחנו כמו שני משוגעים שאוהבים אתגרים ברחוב ובכל מיני גבהים וגדלים אמרנו - בטח זה אפשרי".

אחד הסמלים היפים של תל אביב קושט בחזייה ורודה (צילום: עמית קוטלר) (צילום: עמית קוטלר)
אחד הסמלים היפים של תל אביב קושט בחזייה ורודה(צילום: עמית קוטלר)

עם זאת, בהזמדנות זו אולי כדאי להזכיר לעיריית תל אביב שנרתמה אף היא למשימה, את מצבו העגום של הפסל "התרוממות" של קדישמן. פסל הפלדה הבלוי עבר בתקופה האחרונה לא מעט התעללויות, מכות ולכלוכי גרפיטי למיניהם. אחד הסמלים האמנותיים הבולטים של העיר הלבנה הפך לערימת ברזל מטונפת, וראוי להקפיד מעט יותר על שימורה של העבודה הייחודית.

שימו לב למצבו העגום של פסל הפלדה (צילום: עמית קוטלר) (צילום: עמית קוטלר)
שימו לב למצבו העגום של פסל הפלדה(צילום: עמית קוטלר)

חודש המוּדעוּת לסרטן השד נמצא כאמור בעיצומו, ולא רק בארץ אלא בכל העולם מציינים אותו. בין היתר, חברות תעופה מסביב לעולם מציינות את החודש המיוחד בצביעת המטוסים ועיצוב מדי הדיילים בגווני ורוד.

 

סרטן השד הוא הסרטן השכיח ביותר בקרב נשים בעולם המערבי ובישראל. מעל ל-4,500 נשים מאובחנות כחולות בסרטן השד מדי שנה. גילוי מוקדם של סרטן השד מציל חיים ומעלה את סיכוי ההחלמה ל- 92%. "כיום, משרד הבריאות עדיין נוקט במדיניות הקוראת אך ורק לנשים מגילאי 50 ומעלה להיבדק. אלא שהיום עשרים אחוז מהחולות בסרטן השד בישראל הינן מתחת לגיל חמישים - מעל אלף חולות חדשות מדי שנה. מדובר בקבוצת אוכלוסייה שלמעשה אין כל מדיניות ברורה לגביהן באשר לגילוי מוקדם", הסבירו בעמותה.

 

יעל שפירא, מנכ"לית אחת מתשע אמרה: "בהיעדר מדיניות מוסדרת בנושא, ועד שמשרד הבריאות יפעל לגיבוש הנחיות ברורות עבור קבוצה זו, אנו קוראות לנשים שהגיעו לגיל שלושים לפנות לכירורג שד לבירור ראשוני ולאחר מכן, מדי שנה, לבדיקה ולייעוץ.

קחו אחריות על בריאותכן, ולכו להיבדק לגילוי מוקדם של סרטן השד, כיוון שאיש לא יעשה זאת במקומכן".

 

עמותת "אחת מתשע" מסייעת לנשים חולות סרטן השד וקרוביהן מאז הקמתה בשנת 1994. העמותה מעניקה תמיכה באמצעות מתנדבות שהחלימו מסרטן השד, לצד תמיכה רגשית על ידי אנשי מקצוע, ומסייעת במידע ובמיצוי זכויות. כמו כן מקיימת פעילויות הסברה להעלאת המודעות לגילוי מוקדם למחלה ומובילה מאבקים ציבוריים לשינוי המדיניות בתחום זה בישראל.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עמית קוטלר
חזייה בשמי תל אביב
צילום: עמית קוטלר
מומלצים