שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    ניסוי אכיפה בכבישי תל אביב: בקרוב מצלמות על אוטובוסים וקטנועים

    משרד התחבורה פותח בניסוי בשיתוף הטכניון שבמסגרתו יותקנו מצלמות על אוטובוסים וקטנועים. מטרת הניסוי: לבדוק אם ניתן לאשר לקטנועים לנסוע בנתיבי אוטובוסים. במהלך הניסוי שיימשך כשנה יוכלו נהגי הקטנועים והאופנועים לנסוע בנתיבים הללו. האכיפה נגד נהגי המכוניות תוכבד

     

    פקק ברחוב המסגר בתל אביב (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
    פקק ברחוב המסגר בתל אביב(צילום: מוטי קמחי)

     

    פרסום ראשון: נהגים שייסעו בתקופה הקרובה בנתיבי תחבורה ציבורית בתל אביב יצולמו גם ממצלמות שיותקנו על אוטובוסים וקטנועים. זה יקרה במסגרת ניסוי שיוביל משרד התחבורה באמצעות הטכניון שנועד לבדוק אם ניתן לאשר לנהגי קטנועים ואופנועים לנהוג בנתיבי אוטובוסים כפי שנהוג בבריטניה, בשבדיה ובאוסטריה למשל. במסגרת הניסוי תותר רכיבת קטנועים ואופנועים בנתיבי תחבורה ציבורית ברחבי תל-אביב למשך שנה.

     

    המידע שייאסף במהלך הניסוי ישמש לקבלת החלטה סופית. כעת נותר רק לקבל את ברכתה הצפויה של משטרת ישראל, ולעדכן בנושא את עיריית תל-אביב. לדברי משרד התחבורה, גם מדינות אחרות בעולם שהתירו רכיבה בנתיבי תחבורה ציבורית, ערכו ניסויים שהוכיחו כי הדבר אפשרי. 

     

     

    אכיפה מוגברת בנת"צ

     

    כיצד יתנהל הניסוי

    במשרד התחבורה חשפו היום את דרך ניהול הניסוי, אשר יערך על-ידי צוות חוקרים מהטכניון שבחיפה, ובניהולו של המדען הראשי של משרד התחבורה, שי סופר. המטרה המרכזית: איסוף כמה שיותר מידע, אשר יאפשר לקבוע האם שילוב כלים דו-גלגליים בנתיבים המיועדים לאוטובוסים, אינו בעייתי מבחינה בטיחותית או אחרת - למשל הזרמה מהירה של תנועת האוטובוסים, המטרה העיקרית לשמה נוצרו נתיבים אלה. בין היתר, מדידות שונות צפויות להתבצע לפני תחילת הניסוי ואחריו.

     

    איסוף המידע במהלך הניסוי יתבצע בעזרת מצלמות וידאו קבועות, הן קיימות והן חדשות - אשר יתעדו את היקפי התנועה ובנתיב התחבורה הציבורית והנתיב הסמוך לו. בנוסף למצלמות אלה יותקנו מוני-תנועה בנתיב. במשרד מתכננים להתקין מצלמות וידאו נוספות על חלק מהאוטובוסים ועל מספר אופנועים העושים שימוש ניכר בנתיבים אלה. הניסוי ילווה לדברי המשרד באכיפה ממוקדת בנתיבים, ובקמפיין הסברה ייעודי. בסיומו של הניסוי אך גם במהלכו יבוצעו סקרים בקרב משתמשי דרך שונים, בעיקר נהגים והולכי רגל, אשר יתבקשו לחוות דעתם על השינוי.

     

    לדברי סופר, "מדובר בשיטת ניהול תנועה חדשנית ומוכחת בה מתבצעת הפרדה תשתיתית בין האופנועים למכוניות, כך שמספר הקונפליקטים ביניהם יהיה זניח לאורך תוואי הנת"צים. אנו מבקשים להוכיח כי אופנועים בנת"צ לא יפריעו למשתמשי הדרך האחרים מחד ויגבירו את שטף התנועה והבטיחות מאידך". במשרד תחבורה אומרים כי בשבוע הבא צפוי מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, להציג בפני עיריית תל-אביב את עיקרי הניסוי.

     

    כץ תמך בעבר, גורמים במשרד התנגדו

    כבר לאחר כניסתו של השר כץ לתפקיד (2009), העריכו גורמים במערכת הפוליטית כי הוא תומך בהיתר לרוכבים להשתמש בנתיבי תחבורה ציבורית במסגרת כלשהי. אלא שהגורמים המקצועיים במשרד מחזיקים באופן היסטורי בדעה כי מדובר במהלך מסוכן שאין לבצעו, שכן מדובר בסכנה בטיחותית לרוכבים ולאוטובוסים העושים שימוש בנת"צים, כך אמרו בעבר גורמים במשרד, והוסיפו כי היתר לרכב דו-גלגלי יפגע בייעוד העיקרי של הנתיב - הזרמה מהירה יותר של אוטובוסים בתחום העירוני הצפוף וגדוש כלי רכב.

      

    ח״כ מיקי לוי (קדימה), אשר הגיש לפני מספר שבועות שאילתה בנושא לשר התחבורה, בירך על החלטת השר לפתוח בפיילוט שיאפשר רכיבת דו-גלגלי בנת"צים בגוש דן, "לנוכח הגדלת מספר הנת"צים, הגברת האכיפה ועומסי התנועה הכבדים, תוצאה של עבודות לבניית הרכבת הקלה. אני מודה לשר כץ על שנענה לבקשתי", אמר לוי. "מדובר בהחלטה חשובה שתעודד מעבר מכלי רכב לאופנועים ותוריד את העומסים בצירי התנועה בתל-אביב וסביבתה. אני מקווה כי הפיילוט יחל לפעול במהרה. זו בשורה גדולה לרוכבי הדו-גלגלי ואני מברך על כך".

     

    יש להזכיר כי כבר בכנסת ה-16 שסיימה דרכה לפני כעשור, הוגשה לראשונה הצעת חוק (חבר הכנסת מיקי איתן, פ/1572) לפיה "רכב דו-גלגלי ממונע הנוסע בנתיבי התחבורה הציבורית, אינו מקשה או מאט את תנועת התחבורה הציבורית בנתיבים אלו, ועל כן אין למנוע מרכבים מסוג זה את השימוש בנתיבי התחבורה הציבורית. יתרה מכך, לפי הוראות תקנות התעבורה, לרוכבי אופניים מותר השימוש בנתיב זה. על כן, הצעת חוק זו נועדה לעגן בחקיקה ראשית את זכותם של בעלי כלי הרכב הממונעים הדו-גלגליים לעשות שימוש בנתיב התחבורה הציבורית".

     

    הצעות חוק זהות הונחו על שולחן הכנסת השבע-עשרה (7.5.2007) על-ידי חבר הכנסת גלעד ארדן (פ/2489/17), ועל שולחן הכנסת השמונה-עשרה על-ידי חבר הכנסת חמד עמאר וחברי כנסת נוספים, על-ידי חבר הכנסת זאב בילסקי ואחרים ועל-ידי חברת הכנסת רונית תירוש.

     

    סיבוב הפרסה המביך של המשטרה

    לרוכבי הדו-גלגלי זכרונות מרים מרכיבה "כחוק" בנתיבי תחבורה ציבורית. רק פני כשלושה חודשים נשמו הרוכבים לרווחה והריעו להחלטת משטרת התנועה לאפשר רכיבה בנתיבים. בכירי אגף התנועה הודיעו ב-19.8 כי כלי רכב דו-גלגליים יכולים לעשות שימוש מיידי בנתיבי תחבורה ציבורית, חד וחלק. אלא שמספר ימים לאחר מכן (24.8) נדהמו אותם רוכבים לגלות כי הם נקנסים בחומרה על רכיבה בנת"צים. בירור באגף התנועה העלה לפתע כי ההודעה הראשונה ששחררה המשטרה בעניין לא הייתה נכונה. "נסיעה של דו-גלגלי בנתיב תחבורה ציבורית טרם נבחנה בטיחותית ואסורה על פי חוק, ולפיכך בשלב זה האכיפה בנתיבי התחבורה הציבורית מבוצעת כלפי כל סוגי כלי הרכב אשר אינם מורשים בנסיעה בהם".

     

    יש לציין כי בעקבות החלטת המשטרה הראשונית לאפשר רכיבה בנת"צים, אמר השר כץ כי "האכיפה הקפדנית בנתיבי תחבורה ציבורית מאפשרת לראשונה להפריד את הדו-גלגלי מזרם התנועה המרכזי ולתת לו לנוע בנת"צים, דבר שהוא נכון גם בטיחותית וגם תחבורתית". גם לאחר שהמשטרה החליטה לסגת מעמדתה ולא לאפשר רכיבה בנת"צים, אמר השר כי הוא תומך בכל זאת במהלך. "אני תומך בנסיעת דו-גלגלי בנתיבי תחבורה ציבוריים. אם יידרש, אעגן עמדה זו בתקנות. תמכתי בהודעת המשטרה שתאפשר נסיעת דו-גלגלי בנתיבי תחבורה ציבוריים, שכן חשבתי שהחלטה זו נכונה תחבורתית ובטיחותית לטובת כל משתמשי הדרך, ולא שיניתי את עמדתי".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: טל זהר
    קטנועים - גם בנת"צים
    צילום: טל זהר
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים