שתף קטע נבחר

בקרוב הניסוי: נתיבי תחבורה ציבורית - גם לרוכבים

שר התחבורה הסכים לשקול ניסוי שיאפשר לרוכבי קטנועים ואופנועים להשתמש בנתיבי תחבורה ציבורית - כמו אלה הקיימים בתוך הערים הגדולות, ובכבישים בין עירוניים. זאת, למרות התנגדות פקידי משרדו - "אנשי המקצוע אומרים לי שלא, אבל אני תמיד פתוח לרעיונות"

בשורה לרוכבי אופנועים: יתכן כי בקרוב תוכלו להשתמש בנתיבי תחבורה ציבורית. שר התחבורה, ישראל כץ, מסכים לערוך ניסוי שייבחן את ההשלכות של שילוב אופנועים וקטנועים בנתיבים המיועדים לתחבורה ציבורית (נת"צים). "בהחלט אפשר לבדוק, ואולי נקבע איזשהו נוהל בהדרגה ובאופן ניסיוני", אמר אתמול (ד') כץ. השר אמר את הדברים בדיון שנערך במליאת הכנסת, בעניין הצעת חוק שהגיש ח"כ זאב בילסקי, המבקשת להתיר לרוכבים להשתמש בנת"צים.

 

 

ראוי לציין כי עמדת השר מנוגדת לזו של פקידי משרד התחבורה, אשר במשך שנים מתנגדים לניסיונות לאשר כניסת רוכבים לנת"צים. הסיבה העיקרית לכך היא חשש כי כך תיווצר סכנה בטיחותית לרוכבים. "אומנם, כמו שזה עכשיו, אנשי המקצוע אומרים שלא ניתן לאפשר (את זה)", אמר אתמול כץ לבילסקי. "(אבל) אני תמיד פתוח לרעיונות".


לשכת השר: אפשר להגיע להסכמה, ללא חקיקה (צילום: עופר עמרם)

 

בעקבות הצעת השר, הוחלט אתמול להעביר את הדיון בנושא לוועדת הכלכלה, ושם יוחלט אם וכיצד יערך הניסוי בנת"צים. בלשכת השר אומרים היום (ה') ל-ynet כי ניתן להגיע להסכמה בעניין, גם ללא צורך בחקיקה.

 

"בוא ננסה, נראה מה יקרה"

על-פי הצעת החוק שהגיש בילסקי, רוכבי קטנועים ואופנועים יוכלו לרכוב בכל הנתיבים המיועדים כיום לשימוש בלעדי של תחבורה ציבורית. בדברי ההסבר להצעת החוק, מציין בילסקי כי רוכבי אופנועים לא יגרמו לעיכובים או קשיים כלשהם לאוטובוסים הנוסעים בנת"צים.

 

לדברי טל שביט, כתב הרכב הדו-גלגלי של ynet ומבכירי הרוכבים בישראל, "זו בהחלט התקדמות. הנושא כבר עלה בעבר, אך בכל פעם נזרקנו מכל המדרגות". לדבריו, "כל צעד שמפריד בין הרוכבים ושאר התנועה הוא חיובי, מאחר שהוא מקטין את החיכוך בין האופנועים ושאר כלי הרכב. אם כתוצאה מרכיבה בנת"צים, הרוכבים יפסיקו להתפתל בין מכוניות, זה מבורך".

 

ראוי לציין כי בילסקי אינו הראשון שמנסה להעביר הצעת חוק בנושא. בכנסת ה-15 הגיש ח"כ איתן כבל הצעה דומה, ובכנסת ה-16 ניסה את כוחו ח"כ גלעד ארדן - כיום השר להגנת הסביבה. למעשה, גם בכנסת הנוכחית כבר נעשה ניסיון לקדם הצעת חוק דומה, על-ידי ח"כ חמד עמאר.

 

מה קרה בניסוי בלונדון?

בין ינואר 2009 ויולי 2010 נערך ניסוי בלונדון, במסגרתו הורשו רוכבי אופנועים להשתמש בנת"צים. את ההחלטה לערוך את הניסוי הסביר ראש עיריית לונדון, בוריס ג'ונסון: "אני מאמין שצריך לאמץ כל אמצעי שיכול להפחית את הגודש בכבישים. אופנועים יכולים לעזור במאבק הזה בגודש, ועלינו לעודד את השימוש בהם".

 

ממחקר שליווה את הניסוי, עולה כי בטיחות הרוכבים נפגעה כתוצאה מנסיעתם בנתיבי האוטובוסים. ברשות התחבורה של לונדון מציינים כי "תוצאות הניסוי הצביעו על כך שהייתה עלייה במספר תאונות האופנועים באזורי הניסוי".

 

עם זאת, במחקר נטען כי במרבית התאונות היו מעורבות מכוניות שהשתלבו בנת"צים: "בעלייה בתאונות אופנועים היו מעורבות מכוניות שפנו שמאלה, אל או מתוך רחובות צדדיים". ברשות התחבורה גם מסייגים את ממצאי המחקר, ואומרים כי לא נאספו מספיק נתונים, ולכן "יש להתייחס אליהם בזהירות".

 

ממצא נוסף של המחקר, שיכול להסביר חלקית את העלייה במספר התאונות, הוא עלייה במהירויות הרכיבה: המהירות הממוצעת של הרוכבים עלתה, ובמקביל עלה גם מספר הרוכבים שעברו את המהירות החוקית. מנגד, מהירות הנסיעה של האוטובוסים לא הושפעה מהניסוי.

 

לאחרונה הוחלט להאריך את הניסוי ב-18 חודשים נוספים. ברשות התחבורה של לונדון מסבירים כי מטרת הניסוי המחודש היא להוריד את מהירות הרכיבה של האופנוענים, באמצעות אכיפה והסברה. בנוסף, תיערך הסברה לכל משתמשי הדרך, במטרה להפחית את מספר התאונות בין אופנועים ומכוניות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שר התחבורה: "אפשר לבדוק"
צילום: ירון ברנר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים