שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    כמו אז, כשבואי וג'אגר רקדו ברחובות

    הוא זז כמו מיק ג'אגר, קרס תחת הלחץ של קווין, חלק ב"תהילה" עם ג'ון לנון ועל הדרך גם עשה לאיגי פופ וללו ריד את הקריירה. רשימת שיתופי הפעולה של דיוויד בואי לאורך הקריירה היא ארוכה, וכיאה לכוכב - עמוסה בשמות הכי גדולים בעולם המוזיקה

    כשמדובר ביוצר כל כך אינדיבידואליסט וייחודי כמו דיויד בואי, כמות שיתופי הפעולה שלו עם אמנים אחרים לאורך השנים היא כמעט מפתיעה. ואולי בעצם לא. הרי בואי, שהלך לעולמו לפני שבוע ימים, ידע לפרגן והירבה לערוך מחוות לאמנים אחרים שהעריץ - ע"ע האלבום הנהדר "Hunky Dory", בו שולבו שירים שהתכתבו בגלוי עם בוב דילן, אנדי וורהול ולו ריד.

     

    רשימת שיתופי הפעולה שלו לאורך הקריירה היא ארוכה, וכיאה לבואי - מגוונת. הנה כמה מהחיבורים היותר משמעותיים שנכללו בה.

     

    בואי ולנון (וגם יוקו). הערצה הדדית (צילום: gettimages) (צילום: gettimages)
    בואי ולנון (וגם יוקו). הערצה הדדית(צילום: gettimages)

    ג'ון לנון

    בואי העריץ את לנון והגדיר אותו כהשראה אמנותית ראשונה במעלה עבורו. ההערכה היתה הדדית. כשלנון ניגש להקלטות האלבום "Double Fantasy" הוא הצהיר שהוא שואף להגיע לרמתו של "Fame" של בואי.

     

    דיוויד בואי - "Fame". לנון הלחין ותרם קולות רקע

     

    עוד "תווי שי " במדור המוזיקה של ynet:

    כוכב לא נופל: על החדש של דיוויד בואי  

    כהנא צדק, רייכל פחות: אלבומים חמים לחורף

    ג'ת'רו טאל זקנים מדי לרוקנ'רול, כבר 40 שנה

     

    השניים גם הפכו לחברים טובים. בפוסט שהעלתה יוקו אונו אחרי מותו של בואי היא הגדירה אותו כאחד החברים האמיתיים היחידים שהיו לבני הזוג. בשנת 1975 החיבור הזה הפך גם לאמנותי, כשלנון הלחין יחד עם בואי את השיר "Fame" שהפך ללהיט, וגם תרם לו קולות רקע. השיר נכלל באלבום "Young Americans".

     

    לו ריד

    בואי העריץ את ריד ואת הוולווט אנדרגראונד, והקדיש להם את השיר "Queen Bitch", שיצא באלבום "Hunky Dory" ב-1971. בעקבות ההצלחה של זיגי סטארדאסט, בשנת 1972, בואי החליט לנצל את כוחו בתעשייה ולנסות ולקדם את האליל שלו, שעד לאותה נקודה ניהל קריירת סולו לא מצליחה במיוחד.

     

    לו ריד - "Satellie of Love". בואי הזניק לו את הקריירה

     

    כך נולד האלבום "Transformer" של ריד, שבואי הפיק יחד עם הגיטריסט מייק רונסון. בואי גם תרם קולות רקע בלתי נשכחים לשיר "Satellite of Love", שממש הפכו אותו לשיר שלו. ב-2003, בהערות שצירף לאלבום האוסף שלו, התייחס ריד ישירות לתוספות הווקליות של בואי: "הוא זמר גדול. זה לא צליל שהייתי מצליח לפתח גם אם הייתם משאירים אותי לבד עם תוכנת מחשב למשך שנה. אבל לדיוויד יש אוזן לקטעים האלה". האלבום כולו הצליח מאוד והזניק את הקריירה של ריד.

     

    איגי פופ

    ריד, פופ ובואי. חברים שעושים אלבומים, ואולי קצת יותר מזה (צילום: gettimages) (צילום: gettimages)
    ריד, פופ ובואי. חברים שעושים אלבומים, ואולי קצת יותר מזה(צילום: gettimages)

    באותה תקופה בערך החליט בואי לנצל את הצלחתו כדי לעזור לרוקר אחר שהעריץ - איגי פופ, וסייע לו וללהקתו, הסטוג'ס, לזכות בחוזה הקלטות בחברה גדולה. החתימה הובילה לאלבומם השלישי והחשוב, "Raw Power", שבואי גם עשה לו את המיקסים.

     

    כשפופ יצא לקריירת סולו, בשנת 1977, בואי עבד איתו על שני אלבומיו הראשונים והמצליחים, "The Idiot" ו-"Lust For Life". ב-"The Idiot" נכלל השיר "China Girl", שבואי ופופ כתבו יחד. כמה שנים מאוחר יותר, כשפופ נקלע לקשיים כלכליים בגלל התמכרות לסמים, בואי חידש את השיר והפך אותו ללהיט, מה שאפשר לחברו ליהנות מהתמלוגים הגבוהים.

     

    איגי פופ - "China Girl". בואי חידש, וצ'יפר את החבר

     

    הסרט "וולווט גולדמיין" של טוד היינס, שיצא ב-1998 (ונקרא על שם שיר של בואי) גולל מערכת יחסים בין שני גיבורים, שהיתה מבוססת על הקשר בין בואי ואיגי פופ לאורך שנות ה-70. בואי ניסה לעצור את הפצת הסרט, בטענה שהדמות שייצגה אותו, בגילומו של ג'ונתן רייס מיירס, האירה אותו בגוון שלילי.

     

    בריאן אינו

    אינו, יוצא להקת רוקסי מיוזיק ואמן סאונד וותיק שנחשב בין היתר לאבי מוזיקת האמביינט, היה שותף פעיל לטרילוגיית אלבומי ברלין של בואי - "Heroes", "Low" ו-"Lodger". אלו, שיצאו בסוף שנות ה-70, ביטאו פן ניסיוני, כמעט אוונגרדי של בואי, עם שימוש נרחב ותקדימי במוזיקה אלקטרונית. אינו היה אחראי ישיר לצליל הנסיוני ולהתבססות הנרחבת על קלידים.

     

    "Low" - האלבום המלא. ניסיוני ואוונגרדי

     

    הוא לא זכה, עם זאת, לקרדיט על הפקת האלבומים - זה יוחס לטוני ויסקונטי, ששב לעבוד עם בואי בערוב ימיו והפיק את שני אלבומיו האחרונים. אינו ובואי שבו לשתף פעולה בשנת 1995, כשאינו הפיק את האלבום "Outside" של בואי.

     

    קווין

    אולי השת"פ המצליח ביותר. ביולי 1981, דיוויד בואי קפץ לאולפן בו שהו חברי להקת קווין כדי להקליט קולות רקע לשיר חדש של הלהקה, בשם "Cool Cat".

     

    פרדי מרקורי ודיוויד בואי. בהתחלה הם לא היו מרוצים ()
    פרדי מרקורי ודיוויד בואי. בהתחלה הם לא היו מרוצים

    בסופו של דבר הוא לא היה מרוצה מהתוצאה, והשיר הוקלט בלעדיו. אבל הנוכחות שלו באולפן הביאה באופן ספונטני לגמרי לג'אם סשן, שבמהלכו שיר גולמי אחר של קווין - "Feel Like", התגלגל למה שכולנו מכירים כ-"Under Pressure".

     

    בואי היה אחראי לכתיבת מרבית הטקסט, אבל הקרדיט על המילים והלחן ניתן במשותף לו וללהקה. השיר הפך ללהיט ענק, השני בקריירה של קווין שהגיע לראש המצעד (אחרי רפסודיה בוהמית), והשלישי בקריירה של בואי. השיר הזה, יחד עם "Ashes to Ashes" שקדם לו בשנה, סימנו את שיבתו של דיויד בואי למצעדים.

     

    "Under Pressure". הלהיט שהחזיר את בואי וקווין למצעדים

     

    ברחבי הרשת אפשר למצוא את גרסאות השירה של בואי ומרקיורי מתוך הקלטות השיר, ללא לווי, וזה נשמע פשוט מהמם.

     

    מיק ג'אגר

    עוד אליל של בואי שהפך לשותף יצירתי, ואם להאמין לרכילות הנפוצה - גם לשותף למיטה. אבל זה כבר למדור אחר. בשנת 1985 השניים הקליטו יחד חידוש לשיר של מרתה והוונדלס, "Dancing in the Streets", שהפך ללהיט ולווה בקליפ תזזיתי, שבו השניים לא הפסיקו לרקוד ולהשפריץ סקס אפיל בכמויות לא חוקיות כמעט.

     

    "Dancing in the Streets". בואי וג'אגר במפגן סקס אפיל תזזיתי

     

    בינג קרוסבי

    עוד דוגמא לשיתוף פעולה של בואי עם אליל ישן שלו. בואי וקרוסבי, כוכב העל האמריקני הוותיק, חידשו יחד את שירו של קרוסבי "Little Dummer Boy" עם טקסט חדש, בחג המולד של 1977. קרוסבי מת כחודש אחר כך מהתקף לב בו לקה במהלך משחק גולף. כעבור כמה שנים השיר הפך ללהיט, בחג המולד כמובן.

     

    בואי וקרוסבי. נעימת חג מולד

     

    טרנט רזנור

    בואי הזמין את הסולן של ניין אינץ' ניילז ללוות אותו בסיבוב ההופעות העולמי לקידום האלבום "Outside". הסיבוב לא הצליח ונקטע באיבו בגלל מכירות נמוכות. סיבוב ההופעות שהחל מיד אחריו הביא את בואי בפעם הראשונה והאחרונה גם לישראל.

     

    "Little Wonder". ג'אנגל בואי, בעיבודו של טרנט רזנור

     

    אבל שיתוף הפעולה עם רזנור המשיך, והפעם גם הצליח. השיר "Little Wonder", שבואי כתב כבר שנתיים קודם לכן לסרט של פול ורהובן, זכה לעיבוד של רזנור במקצב ג'אנגל והפך ללהיט גדול.

     

    פט שופ בויז

    באלבום "Outside" נכלל השיר "Hello Spaceboy", אבל הוא זכה להצלחה מסחרית רק בגרסת הרימיקס שערכו לו חברי הפט שופ בויז. זו כללה גם קטע נוסף שנכתב בידי הצמד והושר בידי ניל טננט.

     

    להתראות אהבה, "Hello Spaceboy"

     

    בואי הסתייג ממנו בתחילה, בטענה שהוא מתכתב יתר על המידה עם השיר "Space Oddoity", אך קיבל אותו לבסוף, ואף כלל אותו באוסף האחרון שלו.

     

    פט מתיני

    בואי שיתף פעולה עם גיטריסט הג'אז האגדי הזה, ועם ההרכב שלו Pat Metheny Group, בשיר "This is not America", שנכלל בפסקול הסרט "הבז ואיש השלג". השיר יצא בפברואר 1985 והפך ללהיט. שנים מאוחר יותר, מתיני הפיק אלבום שלם לאחינועם ניני. שזה, פרט לבאס של יוסי פיין, הכי קרוב שישראלי הגיע לשת"פ עם דיויד בואי.

     

    "This is Not America". הכי קרוב לשת"פ ישראלי, אחרי יוסי פיין

     

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    דיוויד בואי ומיק ג'אגר. רקדו ברחובות שלנו
    לאתר ההטבות
    מומלצים