והיום תלמידים נלמד כישורים חברתיים
במספר בתי ספר בקליפורניה יכניסו בשנת הלימודים הקרובה שיעורים בנושא מיומנויות חברתיות. האם בכלל אפשר ללמוד כישורים חברתיים? ולמה זה חשוב לא פחות מכל שיעור אחר?
כישורים חברתיים הם דבר מולד או שאפשר ללמוד אותם? על פי כתבה שפורסמה לפני כשבוע בניו יורק טיימס כבר בשנת הלימודים הקרובה ייכנס שיעור במיומנויות חברתיות כחלק מתכנית הלימוד בכמה מבתי ספר בקליפורניה.
הרעיון כשלעצמו לא לגמרי חדש. כבר ב-2011 נכנסו תכניות לפיתוח מיומנויות חברתיות לבתי הספר, לאחר שפורסם מחקר בו הוכח שפיתוח מיומנויות אלו משפר את ההישגים הלימודיים של הילדים ב-11%. החידוש הוא בהכנסת שיעור כזה בתכנית הלימודים כשיעור לכל דבר, כלומר עם מבחנים וציונים. האם בכלל כדאי ללמד מיומנויות חברתיות בבתי הספר?
מיומנויות חברתיות - מולד או נלמד?
לא מעט הורים ירימו גבה ויגחכו "הילדים לומדים את זה באופן טבעי. לא צריך לבזבז על זה זמן ואנרגיה", ואולי אף יוסיפו "לומדים מהחיים. כמו שאני למדתי". אז נכון, כישורים חברתיים ניתנים לרכישה מתוך התנסות, טעיה ולמידה. אולם לא תמיד הניסיון בלבד מוביל ללמידה מיטיבה. לעתים תיווך הוא חיוני. כך לדוגמה ילד שמגלה שהוא יכול להיות מנהיג על ידי שימוש בכוח, עלול להסיק שזו הדרך להשיג את מבוקשו ולאמץ התנהגות כוחנית מבלי לפתח דרכים מיטיבות יותר להשגת מטרה זו.
ילדים שמתקשים ברכישת מיומנויות חברתיות עלולים לשלם מחיר כואב של בדידות חברתית, דחייה, ירידה בדימוי האישי וחוסר פניות ללמידה. ילדים חברותיים הם ילדים בריאים יותר, שמחים יותר ומגיעים להישגים טובים יותר. באופן טבעי ילד שמח מושך אליו יותר חברים.
מחקרים מראים שאם הקושי ביצירת חברים אינו מטופל, הסטטוס החברתי מתקבע והופך לקשה לשינוי. לכן כדאי להקנות כלים חברתיים מוקדם ככל הניתן, רצוי כבר מגילאי הגן. הכוונה אינה לחסוך מהילדים טעויות - טעויות הן דבר מבורך וחיוני בתהליך הצמיחה והלמידה של כל ילד, אלא לאפשר להם כלים להתמודדות בריאה שטעויות הן חלק ממנה.
ניתן להשוות מיומנויות חברתיות לכושר גופני: ככל שמתאמנים יותר כך המיומנות משתכללת יותר. כשאנו מאפשרים לילדים הזדמנויות חברתיות למשחק ואינטראקציה - אנחנו מאפשרים להם להתאמן ולפתח מיומנויות חברתיות. לעתים זה מספיק. לעתים נדרשת התערבות חיצונית ותיווך לצורך הקניית הלמידה הרצויה.
מה הן בכלל מיומנויות חברתיות?
מיומנויות חברתיות הן כל מה שנדרש על מנת להיות באינטראקציה בריאה ומהנה עם אחרים. אבני הבסיס של אינטראקציה כזו הן מודעות לרגשות שלי ולרגשות של הזולת ולהתנהגויות הנובעות מרגשות אלו, היכולת להיות אמפתי וקשוב לזולת, היכולת לקרוא סיטואציות, היכולת לווסת רגשות כמו למשל כעס ותסכול. יכולות נוספות הן: היכולת להיכנס לקבוצה ולהיות חלק ממנה, היכולת לשתף פעולה, להתמודד במצבי תסכול וקונפליקט, היכולת להגיב בגמישות ולהתאים את עצמי לסיטואציות שונות. כך למשל בשלב שבו צריך להחליט במה משחקים, ילדים בעלי יכולת להתגמש ייהנו וישתפו פעולה עם מגוון משחקים רחב יותר.
לדוגמה ילד שכועס לעתים קרובות ונוטה "לשבור את הכלים" ימצא עצמו מוזמן פחות ופחות למשחק משותף, אך לא ידע כיצד לשנות התנהגות זו. חוסר היכולת לשנות מצב קיים שאינו מייטיב עמו רק יגדיל את תסכולו ויחמיר את התנהגותו. מעגל אכזרי שירחיק ממנו את הילדים אף יותר, ישפיע על יכולת הריכוז שלו והפניות ללמידה ויעורר תגובות גם מצד הצוות החינוכי. למידת מיומנויות חברתיות תקנה לו מגוון אפשרויות לפתרון הבעיה ובו בזמן יפתח הבנת סיטואציה ואמפתיה מצד חבריו, כך שהוא יקבל הזדמנות נוספת להשתלב בצורה חברית.
מילדות לבגרות
מיומנויות חברתיות חשובות לא רק בארגז החול או בהפסקה הגדולה. המיומנויות הללו מלוות אותנו ומשרתות אותנו כל החיים. מי מאיתנו לא מכיר את הבוס שלא מסוגל להגיד מילה טובה, את חבר הצוות שלא יודע לעבוד בקבוצה או את הקולגה הממורמר והלא מרוצה תמידית. כמה זוגות נשואים פירקו את החבילה בגלל הקושי לגלות אמפתיה לבן זוגם, להביע את רגשותיהם בצורה שאינה מתלהמת, להקשיב לאחר ולגשר על פערים וקונפליקטים?
בצעירותנו מתקבעות בליבנו החלטות על עצמנו שמשפיעות על האדם שנהיה בבגרותנו, מתוך ההתנסויות החברתיות. כך למשל ילד שרצה להצטרף לקבוצה וחווה דחיה עלול להסיק "עדיף לי להיות לבד" ולהימנע מניסיונות נוספים להשתלב בקבוצות. הוא ימצא עצמו עצוב ובודד מבלי להיות מודע לכך שיש ביכולתו לשנות זאת. למידת מיומנויות חברתיות בגיל צעיר מפתחת את ה"שרירים" החברתיים שלנו כך שכשנגיע לבגרות נוכל להנות מיכולות חברתיות מפותחות יותר ולהיות אנשים מאושרים יותר, רצויים יותר, ושייכים יותר.
למה ללמד זאת דווקא בבית הספר?
בית הספר הוא המרכז החברתי-לימודי של הילדים ובו הם מבלים חלק ניכר מזמנם עם חברים, ילדים בגילאים שונים ומבוגרים. זה המקום בו הם זקוקים למיומנויות האלו יותר מכל, שכן שם מרכז החיים שלהם בשנים אלו.
נגישות - כיום הקניית מיומנויות חברתיות בצורה מקצועית ניתנת רק לאחוז קטן מהילדים בחלק מבתי הספר, לרוב לכיתה הקטנה או למספר תלמידים המוצאים לשם כך מהכיתות וכן לילדים שהוריהם מודעים לצורך זה עבורם ויש להם את האמצעים לכך. הכנסת שיעור שכזה למסגרת הלימודים תאפשר לכל הילדים לקבל את המיומנויות החשובות הללו.
הזדמנויות - בית הספר כאמור מזמן לילדים מגוון הזדמנויות לאינטראקציות חברתיות ומהווה קרקע פוריה לאימון ולמידה. מכיוון שהעיסוק החברתי הוא חלק בלתי נפרד מחיי בית הספר, המוטיבציה של התלמידים לרכישת המיומנויות החברתיות בו גבוהה באופן טבעי. כל מיומנות שילמדו במסגרת השיעור תזכה לבחינה מיידית בהזדמנות הראשונה, עם החברים בהפסקה.
תקשורת טובה - היכולת לתת שם לרגשות שלי ולתקשר את מה שאני מרגיש יחד עם היכולת לזהות ולקלוט את מה שאחרים מרגישים מהוות את הבסיס התקשורתי ליצירת קשרים חברתיים טובים יותר. בסיס זה מאפשר בהמשך פיתוח מיומנויות של הקשבה, ניהול משא ומתן והכרה בקיומן של מגוון דעות. כל אלו יובילו לתקשורת טובה יותר בבית ספר ומחוצה לו.
פיתוח גמישות מחשבתית ורגשית - ילד חברותי הוא ילד שיכול לגלות גמישות ולהבין שיש יותר מאמת אחת ויותר מדרך אחת להשיג את מטרתו. הוא יכול להנות ממגוון משחקים ולשחק עם חברים שונים בזמנים שונים. שיעור במיומנויות חברתיות במסגרת בית הספר יאפשר לילדים לתרגל ולפתח את הגמישות הזו שמסייעת לילדים "לזרום" ולקבל את מה שבא באופן חיובי.
פניות ללמידה - ככל שלילד טוב יותר חברתית, כך הפניות שלו ללמידה גבוהה יותר וליהפך. כך למשל ילד שסובל בהפסקה מהצקות יכנס לשיעור עם מטען רגשי שיפגע בכושר הריכוז שלו. לעומת זאת ילד שניצל את ההפסקה למטרתה - זמן חופשי להתאווררות וחווה מפגש חברתי מהנה, יחזור לשיעור מרוכז יותר ופנוי ללמידה.
לכתבות וטורים נוספים - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet
הורדת האלימות - תופעת האלימות בבתי ספר כיום היא אחד הנושאים שעומדים בראש מעייניהם של הצוותים החינוכיים. אין ספק ששיפור מיומנויות כמו ניהול כעסים וויסות תסכול, יכולת אמפתיה ושיתוף פעולה יתרמו להפחתת האלימות.
חינוך ערכי ואזרחות טובה - ערכים חינוכיים כמו קבלת השונה, כבוד הדדי, הכרה בצרכים של האחר, פרגון והכרת תודה נלמדים ומוטמעים באופן טבעי כאשר המיומנויות החברתיות נרכשות והופכות לטבע שני.
הכנה לעתיד - אחת ממטרות בית הספר היא להכין את הילדים לקראת התמודדויות שונות בעתיד. בית הספר מכוון להצלחה אישית, חברתית וכלכלית. שיפור המיומנויות החברתיות הוא ללא ספק צידה טובה לעתיד, שכן יש להן נגיעה לכל תחום בחיים בו באים במגע עם אנשים.
כדאי לזכור שמלבד למידה מניסיון, ילדים לומדים גם מהתבוננות במבוגרים משמעותיים בחייהם ולכן חשוב שהמלמדים בתכנית זו יוכלו לשמש מודל לתלמידיהם. חשיפת צוותי החינוך לתכנים אלו והכשרתם תתן גם להם כלים יעילים להתמודדות והכוונה של הילדים לאינטראקציה טובה יותר בהתמודדויות היומיומיות בהן הם נתקלים בקושי, בזמן שיעור ובהפסקות.
אפשר לפתח מיומנות חברתית
מיומנויות חברתיות - יש מי שנולד עם זה ויש מי שמפתח את זה, בכל מקרה מיומנויות חברתיות ניתנות ללמידה ולהעשרה. רכישת מיומנויות חברתיות מזכה בכלים מעצימים לפתרון בעיות אישיות וחברתיות, לצמיחה ולהישגים וכפועל יוצא גם מעלה את ביטחונם העצמי של הילדים ביכולות ההתמודדות שלהם עם מצבים שונים בחיים.
ממש כשם שילד לומד את הא'-ב' כך חשוב שילמד מיומנויות חברתיות כדי שידע לקרוא נכון את הרגשות, ההתנהגויות הנובעות מהן והאפשרויות העומדות בפניו להתמודדות בצורה המייטבית עבורו ועבור סביבתו.
הכותבת היא פסיכותרפיסטית
לילדים ונוער ומטפלת משפחתית מוסמכת, מטפלת פרטנית
ומנחת קבוצות לכישורים חברתיים