שתף קטע נבחר
 

תיכוניסטים עם יוזמה

תלמידי התיכון של היום כבר לא משננים טקסטים ונוסחאות - מגמות הלימוד העכשוויות עוסקות בחדשנות, יזמות ואיך לשלב אותן בחיים האמיתיים

בשיתוף רשת עמל

 

תחרות היזמות הארצית של רשת החינוך קבוצת עמל, הנערכת זו השנה הראשונה, שופכת אור על החדשנות שמאפיינת את עשייתה של הרשת בשנים האחרונות.

 

לצד המודל הייחודי של הקמת מרכזי יזמות, מובילה כיום הרשת תוכניות פדגוגיות חדשניות, ביניהן למידה חקרנית מבוססת פרויקטים ברוח ההיי-טק היי. מדובר בלמידה המחברת את התלמידים לחיים האמיתיים, ובתי הספר מתפקדים כקהילה לומדת אחת שבה נעשית חשיבה משותפת של מנהלים, מורים ותלמידים. העיקרון המנחה הוא למידה משמעותית בדרך חווייתית.

מנכ"ל קבוצת עמל עו"ד רוית דום עיני, מנהלת ביה"ס הרב תחומי עמל ליידי דייויס ת"א ותלמידת ביה"ס בכנס הצגת תוצרי הלמידה החדשנית בבית הספר ()
מנכ"ל קבוצת עמל עו"ד רוית דום עיני, מנהלת ביה"ס הרב תחומי עמל ליידי דייויס ת"א ותלמידת ביה"ס בכנס הצגת תוצרי הלמידה החדשנית בבית הספר
 

תלמידים וגם מורים המשתתפים בתוכנית ייחודית זו מעידים על חוויית למידה והוראה המסבה הנאה ומעודדת את הרצון להעמיק ולחקור. המורים הפכו להיות מעצבי למידה, והם יוצרים עם התלמידים פרויקטים ופעילות חווייתית הכוללת הצגה בפני קהל וחיבור לקהילה.

 

תלמידים חוקרים סרטן

כך לדוגמה, יושמה גישה חדשנית זו במגמת הביולוגיה בבית הספר הרב תחומי עמל ליידי דייויס תל אביב, והתלמידים חקרו את מחלת הסרטן בתהליך ארוך של איסוף מידע, חקר, ראיונות עם מומחים ועיבוד מאמרים מדעיים.

 

שאלת המחקר הייתה: "האם הסרטן הוא בלתי נמנע"? בסוף התהליך תרגמו התלמידים את הידע שרכשו לקמפיין שהכינו למניעת מחלת הסרטן באמצעות בדיקות מוקדמות ושינוי הרגלי חיים. בית הספר הציג לאחרונה את הפרויקט בכנס יצירתיות, חדשנות, יזמות בחינוך העל יסודי בעיר ת"א יפו לשנת תשע"ו, וזכה בפרס עיריית ת"א על יזמות וחדשנות פדגוגית.

 

שיטה חדשנית זו מיושמת בבית הספר גם במקצועות אחרים, כמו היסטוריה, תנ"ך, אזרחות, ספרות, מחשבת ישראל ומדעים.

מנהלת ביה"ס הרב תחומי עמל ליידי דייויס ת"א שרה הלפרין והצוות עם תעודת הזכייה בפרס עיריית ת"א על יזמות וחדשנות פדגוגית ()
מנהלת ביה"ס הרב תחומי עמל ליידי דייויס ת"א שרה הלפרין והצוות עם תעודת הזכייה בפרס עיריית ת"א על יזמות וחדשנות פדגוגית
 

"בית הספר הוא חלק מקהילת בתי ספר מובילים בעמל, המשתתפים בניסוי קהילה ומטמיעים למידה והוראה בשיטת היי-טק היי," הסבירה שרה הלפרין, מנהלת בית הספר הרב תחומי עמל ליידי דייויס תל אביב. "חיבור הפדגוגיה לערכים הוא זה המאפשר את הפעולה החברתית האקטיבית הנדרשת במרבית הפרויקטים. על מהלך זה ועל העובדה כי הנו מתפשט והופך לחלק מהוויית בית הספר אני גאה מאוד".

 

יצוין כי בשנה קודמת זכה גם בית הספר הרב תחומי עמל שבח מופת להייטק ולמדעים

 בפרס עיריית ת"א על יזמות וחדשנות פדגוגית, וזאת על ביצוע פרויקט Cell Aviv Sarona, אף הוא במסגרת שיטת ההוראה והלמידה החדשנית שמובילה רשת החינוך עמל.

 

מדובר במיזם תיירות דיגיטלי מבוסס מציאות רבודה במתחם שרונה ת"א, של תלמידי בית הספר הרב תחומי עמל שבח מופת בשיתוף עם תלמידי בית הספר און לחינוך מיוחד ולמשותקי מוחין.

 

הפרויקט שם דגש על הנגשת תכנים בעבור אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים. המיזם כולל מידע אינטראקטיבי למטיילים ולתיירים, מאגר מסלולים עם מגוון תכנים היסטוריים, גיאוגרפיים ותרבותיים ישירות לסלולרי, תוך שימוש בשפת סימנים ובהנגשה קוגניטיבית. המיזם אף זכה בימים אלה לתעודת הערכה מטעם משרד המשפטים, בשל הדגש על הנגישות לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים.

 

את המיזם הובילו רפאלה בלס מרשת עמל וענת גולדשטיין מביה"ס און. בחודש יוני האחרון הושק המיזם בטקס חגיגי במתחם שרונה במעמד ראש עיריית ת"א רון חולדאי שאמר: "אני רוצה לאחל לכל מי שהיה שותף בפרויקט הנפלא הזה הצלחה. כל אחד רשם לעצמו עוד מצווה אחת, עוד משהו טוב שהוא עשה. יחד אנו מקווים וחותרים לעולם ולחברה קצת טובה יותר, מעניינת יותר ורגישה יותר".

 

ראש עיריית ת"א רון חולדאי עם תלמידי ביה"ס הרב תחומי עמל שבח מופת ותלמידי בי"ס און בטקס השקת המיזם המשותף במתחם שרונה ()
ראש עיריית ת"א רון חולדאי עם תלמידי ביה"ס הרב תחומי עמל שבח מופת ותלמידי בי"ס און בטקס השקת המיזם המשותף במתחם שרונה

מקס סיון מנהל בית הספר הרב תחומי עמל שבח מופת: "המשמעות של חדשנות בבית הספר היא יצירת ערך מוסף לקהילה באמצעות פתרונות חדשים לצרכים המשתנים, ולכן אנחנו כל הזמן מנסים יחד עם רשת עמל והתלמידים לנבא צרכים אלו".

 

איך לגדל צמחים במאדים

דוגמה נוספת לשיטה ניתן למצוא בבאר שבע, בבית הספר הרב תחומי עמל רמות, שם בנו התלמידים מודל של כדור הארץ במסגרת לימודי גיאוגרפיה, והעבירו באמצעותו שיעור לתלמידים בבית ספר יסודי בבאר שבע.

 

"אנו שמים דגש על פרויקטים ויוזמות קבוצתיות שגם תורמות לקהילה" אומרת מטי בילו, מנהלת בית הספר. "חוויית הלמידה הייחודית משמרת את הסקרנות ורמת העניין של התלמידים בשיעורים. זה גורם להם להיות הרבה יותר מעורבים בשיעור".

 

דוגמה אחרת היא מבית הספר הרב תחומי עמל ע"ש יגאל אלון רמלה, שם נערך לאחרונה "מייקאתון מאדים", לילה לבן שכולו חשיבה ויצירה ייחודית.

 

התלמידים התמודדו עם שאלות שמעסיקות את החזית החוקרת במדעי החלל, העוסקת בתכנון מסע וחיים אנושיים במאדים, תוך דגש על השונות הקיימת על המאדים. בשלב ההכנה נפגשו התלמידים עם איילת וייצמן מ-Space IL ושמעו על החללית הישראלית הראשונה שתנחת על הירח.

 

מפגש נוסף נערך ברובוטק, במעבדת הלגו המיוחדת שלהם. ראשי הצוותים הגיעו

למפגש בו למדו לתכנן וליצור בעזרת הערכות המתוחכמות של לגו, בראשות כרמית מורן. במפגש נוסף חולקו התלמידים לקבוצות פעולה. כל קבוצה קיבלה אחריות על אחד האספקטים בחיי המושבה במאדים. הם קיבלו משימות תכנון מאתגרות במיוחד לפני המייקאתון, על מנת להכניסם לאווירה.

 

אחת המשימות הייתה תכנון וייצור רכב המאפשר את תנועת צוות המשלחת ברחבי מאדים. התלמידים התבקשו לחשוב על סוג המנוע בו ישתמשו ועל הדלק אותו הרכב יצרוך, החומרים מהם ייוצר הרכב, סוג הגלגלים ועוד.

 

משימה נוספת הייתה לתכנן ולבנות חממה המיועדת לגידול צמחי מאכל על מאדים, כך שתהיה יציבה הן מבחינת צורתה ההנדסית והן מבחינת החומרים מהם היא בנויה.

 

התלמידים נתבקשו לדאוג למערכת בקרה שתימצא בתוך החממה ותבדוק כי התנאים בה מתאימים לגידול הצמחים. זאת תוך מציאת פתרונות להרכב האטמוספירה השונה בין כדור הארץ ומאדים, לקרינה החזקה וסוג הקרקע.

 

עם עלות השחר נערכה פרזנטציה והערכה של התוצרים שתכננו ויצרו התלמידים. כל קבוצה הגישה תוצר מעשי (דגם) וכרזה אינטראקטיבית (ThingLink) המתארת את תהליך החשיבה והתוצר.

 

"פתחנו במסורת מיוחדת של מייקאתון מיוחד, שייערך כל שנה בבית הספר סביב נושא מיוחד," אמר מנהל בית הספר הרב תחומי עמל רמלה, ברק פרידמן. "השנה נערך המייקאתון סביב מאדים. התלמידים גילו יצירתיות מדהימה ומחויבות למשימה שעמדה בפניהם. הדגמים שיצרו מרשימים והפרזנטציה הייתה מעולה".

תלמידים מביה"ס הרב תחומי עמל ע"ש יגאל אלון רמלה, מציגים את התוצרים שהכינו ב"מייקאתון מאדים" ()
תלמידים מביה"ס הרב תחומי עמל ע"ש יגאל אלון רמלה, מציגים את התוצרים שהכינו ב"מייקאתון מאדים"

למידה חדשנית בשילוב חינוך ערכי

ישנן כמובן עוד דוגמאות רבות הממחישות את רוח העשייה החינוכית החדשנית שיש כיום בעמל. "הלמידה החדשנית המאתגרת והחווייתית שאנו מובילים, מחוברת לעולמם של התלמידים ולטכנולוגיות המשמשות אותם, והיא משולבת עם חינוך ערכי למען הקהילה," הסבירה מנכ"ל קבוצת עמל עו"ד רוית דום עיני.

 

"החיבור לקהילה מוסיף ממד ערכי חשוב לפעילות בני הנוער. זו גאווה גדולה לראות את התלמידים שלנו מובילים מיזמים מדהימים כאלו. גם תחרות היזמות הארצית שלנו מוכוונת כולה למען אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים, וזאת מתוך גישה הרואה בחינוך הערכי והחברתי נדבך חשוב מאוד בעשייה החינוכית שלנו".

תלמידים מביה"ס הרב תחומי עמל למדעים ולאמנויות נהריה מציגים תוצרי הלמידה החדשנית בכנס תוצרים ארצי של עמל בחדרה ()
תלמידים מביה"ס הרב תחומי עמל למדעים ולאמנויות נהריה מציגים תוצרי הלמידה החדשנית בכנס תוצרים ארצי של עמל בחדרה
  

שבעה מיזמים שפיתחו תלמידים למען אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים, עלו לשלב גמר תחרות היזמות הארצית, ויוצגו על ידם באירוע ויעמדו לשיפוטם של שופטי התחרות. על חבר השופטים נמנים אישי ציבור ידועים ובכירים בעולם ההיי-טק, התעשייה, האקדמיה והעולם העסקי.

 

תחרות היזמות הארצית תגיע לשיאה באירוע הגמר שייערך ב- 29.9.16 במרכז פרס לשלום, במעמד נשיא המדינה לשעבר שמעון פרס ומנכ"ל קבוצת עמל עו"ד רוית דום עיני, שמובילה את פרויקט הדגל של הרשת: חינוך ליזמות והקמת מרכזי יזמות חדשניים.


פורסם לראשונה 01/08/2016 15:12

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים