שתף קטע נבחר
 

התוכנית האמיתית של אלון מאסק נחשפת

"לאחרונה הודיעה טסלה על כוונתה להתמזג עם חברת סולאר סיטי. בשביל מאסק זהו עוד מהלך בדרך לבניית חברת המספקת אנרגיה נקייה וחולשת על כל שרשרת הערך בתחום". איל רוזנר על הדרך של מאסק להפוך לטייקון אנרגיה אדיר

אלון מאסק הוא יזם מפורסם אשר הקים ושולט במספר חברות בעלות חזון עצום. טסלה, הידועה שבהן, אחראית על מהפיכה בעולם הרכב החשמלי. עבור הדגם החדש שלה למשל, אשר הוצג לאחרונה, שילמו כ-400 אלף איש את עלות ההזמנה המוקדמת, למרות שרק בעוד כשנה וחצי - במקרה הטוב - הוא יגיע לשוק. בנוסף שולט מאסק בחברת סולאר סיטי (Solar City) אשר שוכרת גגות, מתקינה עליהם קולטים סולאריים ומוכרת חשמל.

 

אלון מאסק - טייקון אנרגיה בהתהוות (צילום: AFP) (צילום: AFP)
אלון מאסק - טייקון אנרגיה בהתהוות(צילום: AFP)

 

לאחרונה הודיעה טסלה על כוונתה להתמזג עם חברת סולאר סיטי. הודעה זו גררה ביקורת בוול סטריט, שם ראו בכך העלאת הסיכון הגלום בחברת טסלה, ואובדן המיקוד העסקי שלה. זאת, במקום להתמקד בבניית המכונית החדשה. אבל בשביל מאסק זהו עוד מהלך בדרך לבניית חברת המספקת אנרגיה נקייה וחולשת על כל שרשרת המערך בתחום.

 

מאסק מעולם לא הסתיר את רצונו למצוא דרך להיפטר מהדלקים המאובנים, והסימנים לאסטרטגיה שלו היו גלויים כל השנים. תחילה הודיעה טסלה על בניית מפעל סוללות הליתיום הגדול בעולם (גדול מכל המפעלים האחרים בעולם יחדיו), כשבמקביל הודיעה סולאר סיטי על כוונתה להקים את מפעל הפאנלים הסולאריים הגדול בארה"ב. בהמשך השיקה טסלה את מערכות האגירה הנייחות שלה שמיועדות לבתים ולעסקים (Powerwall), וכל זה לווה בהצהרות מצד ראשי טסלה על היותם חברה טכנולוגית בתחום האנרגיה, ושל ראשי סולר סיטי על כוונתם להשתמש בסוללה כחלק מהפתרון שיציעו ללקוחותיהם.

 

למערכות שמאסק מבקש למכור קוראים micro grid, והן למעשה מערכות חשמל מקומיות עצמאיות. המערכות מייצרות חשמל מפאנלים סולאריים ואוגרות אותו בסוללות. אגירת החשמל מאפשרת לנהל את משק החשמל (של הבית או העסק) בצורה גמישה ויעילה, תוך התאמה לצרכי המשתמש. בצורה זו ניתן לייתר את הצורך בחיבור לרשת החשמל.

 

כיום תלויה עלות החשמל באופן ישיר בהיקף ההשקעות בתחנות כוח. מערכות החשמל הקיימות ברוב חלקי העולם מתוכננות לנקודות קיצון, ותחנות כוח שלמות נבנות על-מנת לתת מענה למספר ימים בשנה. כמובן שהייצור העודף מייקר את עלות החשמל שלנו. שילוב של אגירת אנרגיה עם ניהול חכם של צרכי המשתמש, מאפשר חסכון ומונע את אותם מצבי קיצון בצריכת החשמל.

 

המהלך של טסלה יכול להפוך למכת מוות עבור יצרני החשמל בארה"ב, שכן מעבר של פרטיים ובתי עסק למערכות עצמאיות, יוריד את מספר המשתמשים ברשת. עלות ייצור ואספקת החשמל תתחלק לכן בין פחות צרכנים, ובהכרח תייקר את החשמל ותשלח עוד אנשים לזרועותיו של מאסק.

 

אלא שמעט מאוד אנליסטים טרחו להתייחס לנושא האנרגיה, וכיצד המיזוג משרת את מטרת העל של מאסק. השיפורים הטכנולוגיים בייצור חשמל מטכנולוגיות סולאריות, במקביל לירידה מתמשכת במחירי הסוללות, מאפשרים לראשונה לקיים משק חשמל פרטי סגור, בעלויות חשמל נמוכות יותר מהעלויות הקיימות מהרשת.

 

המהלך האחרון, למרות שהוא מגדיל את הסיכון העסקי של טסלה (הגדלת המינוף הפיננסי), הוא מהלך שתפקידו לחזק את היכולת של מאסק להפוך לענק אנרגיה. הכנסת חברת סולאר סיטי תחת כנפי טסלה היא בעלת פוטנציאל לאפשר לעסקי החשמל ליהנות מה"סקסיות" לה זוכה טסלה, אבל יותר מכל היא משפרת מאוד את היכולות לספק חבילה שלמה של מערכות לאספקת חשמל.

 

כעת כבר ברור שמאסק לא יסתפק במכירת חשמל מקומי, ובשלב הבא יש סיכוי טוב שנראה את טסלה מתחילה לחבר בין אלפי נקודת הייצור המבוזרות שבבעלותה, תוך בניית רשת אנרגיה מבוזרת. התוצאה יכולה להיות חברת חשמל הפרוסה בכל רחבי ארה"ב. ומאסק? טייקון אנרגיה.

 

הכותב הינו ראש התוכנית הלאומית לתחליפי דלקים במשרד ראש הממשלה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים