שתף קטע נבחר
 

כך תדברו בפני קהל בלי להיכשל

הרבעון האחרון של שנת העסקים עשיר בפרזנטציות, ורבים יעמדו מול העמיתים לעבודה בהרצאות של סוף או פתיחת שנה. הנה עשרה טיפים עבור המתרגשים, החוששים ואלו שמתעוררים מסיוט בו לא יוצא להם קול. מדריך

לדבר בלי לגמגם: איך תצליחו להעביר הרצאה מעניינת ולוודא שהמסר ישאר גם אחרי שתצאו מהחדר.

 

מדריכים נוספים בערוץ הקריירה

סינון ראשוני: כך לא תיכשלו בדרך למשרה הנחשקת

איך תשתמשו בפייסבוק כדי לקדם את העסק

להתחיל את הסטארט-אפ עוד בזמן הלימודים

 

כשאני מתחילה הרצאה לקהל הרחב או פרזנטציה חשובה ללקוח, הדבר הראשון שמטריד אותי הוא האם יהיו חריצים או מהמורות על הבמה ואם כן, איך אדאג שהעקבים שלי יתחמקו מהם. בהתחלה חשבתי שרק בראשי עוברות הזוטות האלו, אך לימים גיליתי שאני לא לבד: מחקרים מעידים ש-90% מההרצאה קשור לאופן בו הדברים מוצגים ורק 10% לתוכן עצמו.

 

לכן, הגיע הזמן להפסיק לדבר על הרצאות ולהתחיל לחשוב על איך לספר סיפור מעניין. כמו בספר טוב, צריך לוודא שהתוכן מהודק ומרתק, לפתוח עם קטע שיסב את תשומת הלב, לוודא קו עלילה ראוי ומוגש כהלכה ולחתום עם משהו שישאיר חותם גם אחרי שיצאנו מהחדר. אז איך עושים זאת נכון?

 

רגע לפני: תוציאו את התוכן מהראש

אם הגעתם למצב בו אתם צריכים לעמוד מול קהל כדי להעביר הרצאה, או להעביר פרזנטציה עסקית על השירות שלכם - זה הזמן להפסיק לדאוג. כנראה שאתם מכירים את התוכן היטב וכל שנותר הוא לחזור עליו, להבין את הרצף בו תציגו אותו ולחשוב כיצד תעטפו את התוכן הזה כדי שיהפוך למעניין. יש להשתמש באופן מדוייק בשפת הגוף, באינטונציה ובעזרים כדי שהסיפור יעבור בצורה הזורמת ביותר.

 

העיקר לא לפחד כלל

חוששים מההרצאה? אין פתרונות קסם אבל תוכלו להתאמן באהבה עצמית מול המראה, לכתוב  את החוזקות שלכם, את הסיבות בגללם בחרתם להופיע מול קהל, ולהתאמן בפני אנשים קרובים. לאט לאט יצופו הדברים שאתם אוהבים בעצמכם וזה ימנע מחשבות והרהורים שליליים.

   (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)
 

משתמשים במצגת? דאגו שהיא תעזור לכם ליהנות

אפשר להציג בלי מצגת וסיפור טוב יכול להיות מסופר גם בלי מקרן ובכל זאת, אם בחרתם להכין מצגת, צריך לוודא שהיא תעזור להעביר את העלילה בקלילות ובהנאה מבלי להיות תלויים בה. המצגת היא לא חוזה שכירות ולכן צריך להימנע מטקסט רב מדי או קטן מדי שיתיש את הקהל, אין צורך לכתוב בה את כל הסיפור אלא רק נקודות.

 

עדיף שהשקף הראשון לא יכלול את נושא ההרצאה המשמים כמו "תוכנית עסקית לשנת 2017", אלא יביא מסר מעורר מחשבה שיגרום להסבת תשומת לב אליכם, עוד בטרם התחלתם לדבר.

 

עצרו לחשוב: מה יוצא לקהל שלכם מלהקשיב לכם?

השאלה הראשונה שצריך לחשוב עליה היא לא על איזה נושא אתם רוצים לדבר, אלא מה הסיפור המועיל אשר יביא את הצד השני להקשיב, איך אתם תוכלו לעזור להם?

זכרו, במצב של הצגה עצמית, אתם רק הצינורות, עליכם להיות ערניים לאורך כל הפרזנטציה לתחושות הקהל. כך לדוגמא, אם העובדים נמצא ביום גיבוש באילת, השאירו את המצגות בבית.

 

יש משהו לנשנש?

פעם הוזמנתי להרצאה ובאולם לא חיכה לקבוצה אפילו בקבוק מים. בפתיחה הרגשתי שהקהל פשוט לא היה איתי מרוב רצון לקפה ולכן עצרתי הכל, ביקשתי מהמארגנים לדאוג לשתייה ולכיבוד קל והתחלנו מהתחלה באנרגיות חדשות. ישנה חשיבות גדולה לפרטים שמסביב: היכן תתקיים ההרצאה, האם הם עייפים אחרי יום עבודה והאם יהיה כיבוד.

   (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

החדר הוא המסר

טרם ההרצאה, חשוב לוודא הכנה של כל מה שצריך: מחשב, מקרן, שולחן, כיסא, מים, חומר ההרצאה מגובה במייל או בדיסק און קי וטכנולוג מקומי שיציל אותנו מתקלות לא צפויות. גם אם זאת הרצאה שאתם מעבירים בכל יום, יש להגיע תמיד מעט לפני, לחוש את הקהל, לעבור על נקודות חשובות ולתכנן היכן לעמוד וכמה לזוז בהתאם לאולם. כך תמנעו מתקלות לא צפויות ותכבדו את הקהל.

 

אנחנו לא חשובים

המחשבות הטורדניות תוך כדי ההרצאה כמו איך אתם נראים, האם החולצה מגוהצת או מה חושבים עליכם הם רעשים שמפריעים ו"מדברים" יחד אתכם. יש להיות ממוקדים במה צריך זה שמולנו ולהתרכז בהנאה. בנוסף, השתדלות מאומצת מדי לזכור את הטקסט תמנע מהמסר להפוך לסיפור מעניין ולהתקבל בברכה בקהל. יש לזכור את הרעיון ולדבר אותו כמו בשיחה של אחד על אחד למרות שאתם עומדים מול קהל. הציבור רוצה לראות אדם ולא אפליקציית מידע, והוא אינו מודע לכל החומרים שהכנתם בבית.

 

אם אינכם יכולים לזה- צחקו על זה!

כולם חוששים מהרגע הראשון, השנייה שבה מוציאים מהפה את המשפט הפותח, אבל במקום להפוך את ההתרגשות לאבן שיושבת לנו במרכז הבטן ומקשה, אפשר להודות בזה, לפתוח ב"אני מתרגש" או לשבור את הקרח על ידי סרטון או סיפור מצחיק. כך תראו לקהל אנושיים יותר ואנשים אוהבים להקשיב לאנשים.

 

הקהל שותף להצלחת הסיפור

מומלץ לשתף את הקהל במהלך ההרצאה, בין אם בשאלות לדיון או במתן מקום לחוויות האישיות והמקצועיות שלהם. ניתן לשקף את הרעיונות ללא מילים באמצעות משחקים או תנועה וכך כל החושים ישתתפו בסיפור ויהפכו אותו לאפקטיבי. בסוף ההרצאה, חשוב שלא למהר ללכת ולהשאיר מקום למשוב ולשאלות. כך תתנו חומרי גיבוי לסיפור שהעברתם ותעצימו את הקשר בינכם לבין הקהל.

 

"גם כשאני הולכת, אני נשארת"

פרסומת ישנה לשמפו שנחתמה ב"גם כשאני הולכת אני נשארת" ממחישה את הכוח החשוב של נעילת סיפור ההרצאה, יש לסיים עם משהו שיפתח פתח לעוד. יותר מכול, חשוב לא לשכוח ליהנות, אם אתם לא נהנים - הקהל לא נהנה. בסופו של דבר, יש לכם זכות לספר סיפור מועיל ואין דבר יותר מהנה מנתינה. 

 

הכותבת היא מרצה ומנחת סדנאות, מייסדת "I-FACTOR הבית הנודד להרצאות השראה ולייעוץ"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים