שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    הילדים שישפיעו על העתיד שלכם
    רינה רק בת 17 וכבר זכתה במקום הראשון באולימפיאדה במדעי המוח, שדא חולמת למצוא תרופה למחלת האלצהיימר ושחר עשה עבודת מחקר בפיזיקה. מיהם הילדים שהשמיים הם הגבול מבחינתם?

    בשיתוף מרכז מדעני העתיד לקידום תלמידים מחוננים ומצטיינים

     

    הם עדיין צעירים מאוד אבל יש להם שאיפות גדולות ומטרות שאם יתגשמו עשויות להשפיע על החיים של כולנו. לקראת סיום ההרשמה לתוכניות המחוננים והמצטיינים "אלפא", "אודיסאה" (לשעבר תכנית מדעני וממציאי העתיד) ו"אידיאה", המופעלות כמיזם משותף עם משרד החינוך, שוחחנו עם שלושה בני נוער כדי להבין מה הלימודים מצריכים מהם והאם ההשקעה משתלמת להם.  

     

    שחר גרנות מאיר (בן 16) לומד במגמת פיזיקה בתיכון, כולל תגבור במחשבים. במקביל ובמסגרת לימודיו בתוכנית "אלפא" במכון וייצמן, הוא עושה עבודת מחקר במעבדת פיזיקה של פלזמה ולייזר והמטרה הסופית של הניסוי שלו היא למצוא דרך יעילה להאיץ חלקיקים. "מגיל קטן אהבתי את תחום המדע", הוא מספר. "התעניינתי וחקרתי. סבא רבה שלי נאלץ להפסיק את לימודיו בשואה אבל לא מפסיק להתעניין, ללמוד, לחקור. הוא ההשראה שלי". 

    שחר גרנות מאיר (צילום: אלבום פרטי)
    שחר גרנות מאיר(צילום: אלבום פרטי)
     

    - אילו תכונות צריך מדען צעיר?

    "בשביל להצליח צריך להיות חדור מטרה. אם התחייבת למשהו, תסיים אותו בצורה הטובה ביותר. נכון, לפעמים אין כוח אבל כשיש לוחות זמנים צריך להשקיע ולא לזלזל. אתה צריך לקלוט מידע, לנתח, להבין מהר יותר, בעיקר להיות סקרן. צריך לדעת לרצות ללמוד עוד, לא לקחת את הדברים שאומרים כמובן מאליו ואם נתקעת במשהו שלא מתאים להשערות שלך, תבחן האם יש השפעה ממקור נוסף, תחפש הסברים או פתרונות יצירתיים ותחשוב איך לשפר. בשורה התחתונה - צריך לאהוב את זה".

     

    הוא עוד לא יודע אם יהיה מדען בעתיד אבל הלימודים חשפו אותו לתחום והעשירו אותו בכלים ובידע. "בנוסף", הוא משתף, "קיבלתי הזדמנות להכיר אנשים שדומים לי עם תחומי עניין זהים. תוך זמן קצר הם הפכו להיות חלק מהחיים שלי".

     

    רוצה להיות חוקרת מוח

    שדא מחול בת ה-15.5 לומדת בתוכנית "אלפא" בטכניון ועורכת מחקר בתחום הרפואה. נושא המחקר שלה הוא על מוח הפגים: "חוקרים התפתחות של מוח הפגים, עקב התרחבות חדרים במוח. לעיתים, יש הרחבה עקב דימום או מחלת רקע ואנחנו בודקים מה קורה לרקמת המוח. המטרה היא למצוא ערכים ולהבין מהן ההשלכות. החלום של להיות חוקרת מוח. אני רוצה למצוא פתרון למחלת אלצהיימר. סבתא שלי חולה, היא ההשראה שלי לחלום".

    שדא מחול  (צילום: אלבום פרטי)
    שדא מחול (צילום: אלבום פרטי)
     

    יש לך דמות שאת מעריצה?

    "דוד שלי. הוא פרופסור ובמקרה גם המנחה שלי בתוכנית. מאז שהייתי קטנה הערצתי אותו, הוא גם חוקר וגם רופא. ראיתי שהוא מצליח, שאפשר, רציתי להיות כמוהו תמיד. הוא גם תומך בי מאוד, לא רק בפן המקצועי. הוא עוזר לי בתור מנחה ובתור דוד. אני לומדת המון שעות, אבל נהנית מאוד. אני לא חייבת, אני רוצה. אעשה הכל כדי ללמוד רפואה ולשלב עם תחום המחקר".

     

    עוד בנושא:

    - בני הנוער שמספיקים לעשות הכל

    - משפחה של מחוננים

     

    לענות על שאלות שאין עליהן תשובות

    רינה סבוסטיאנוב רק בת 17 וכבר זכתה במקום הראשון באולימפיאדה במדעי המוח וייצגה את ישראל באוסטרליה. היא למדה בתוכנית "אלפא" באוניברסיטת תל אביב ובמסגרת המחקר שלה חקרה שילוב של מולקולות לחומר מכני.

     

    - מה הייתה ההשראה לפרוייקט שלך?

    "שמענו הרצאות ממרצים שונים. כל אחד בחר בתחום שעניין אותו. אני בחרתי בהנדסת חומרים והמרצה ידע לקשר ביני לבין ראש המעבדה שעוסק בתחום".

     

    את תחום המחקר אהבה עוד כילדה: "המחקר זה תהליך שכולנו מכירים, מאפשר לשאול שאלות מסובכות ולהגיע לתשובות בכלים מתקדמים", היא אומרת. "כדי להיות מדען צריך להתמיד, להיות סקרן ובעיקר לרצות לענות על שאלות שאין עליהן תשובות".

     

    כשתהיה גדולה היא רוצה לעשות תואר ראשון בכימיה או מסלול דו חוגי של כימיה ופיזיקה. כך או כך יהיה זה בתחום המדע. המטרה הסופית שלה היא לעשות משהו שבסוף יהיה יעיל לקהילה, בעיקר בתחום הרפואה שהיא מאוד אוהבת. "אני רוצה לעסוק במחקר ואם זה ישנה משהו בחייהם של אחרים - הרווחתי".

     

    לממש את הפוטנציאל

    "בני נוער מחוננים ומצטיינים הם בעלי הפוטנציאל הגדול ביותר להוביל שינויים ולקחת חלק בפתרון האתגרים המשמעותיים העומדים בפני האנושות במאה ה-21, אומר מנכ"ל מרכז מדעני העתיד, אלי פריד.

     

    "מרכז מדעני העתיד שואף להעניק לבני נוער אלה את הכלים האיכותיים ביותר במטרה לממש את הפוטנציאל הייחודי שלהם. במטרה להגשים שאיפה זאת אנו מתחילים כבר בגילאי התיכון להציע לתלמידים מחוננים ומצטיינים תכניות יוקרתיות. תכניות אלה מאפשרות לצד האתגר הקוגנטיבי ליצור קהילת מומחים ייחודית, המקדמת גם ערכים חברתיים. אנו פועלים עתה במרכז על פעילות משמעותית של ליווי בני נוער אלה בחייהם הבוגרים לאחר סיום לימודיהם".

     

    בשיתוף מרכז מדעני העתיד לקידום תלמידים מחוננים ומצטיינים


     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים