שתף קטע נבחר

חשד שפיאט-קרייזלר רימתה בבדיקות זיהום האוויר

גופי הגנת הסביבה בארה"ב טוענים כי יצרנית הרכב השתמשה בתוכנה שאפשרה זיהום אוויר גבוה מהמותר ביותר מ-100 אלף כלי רכב שנמכרו בשנתיים האחרונות. בחברה מכחישים וטוענים שיוכיחו כי הטענות שגויות

"מאוכזבים מהטענות". משרדי פיאט-קרייזלר ()
"מאוכזבים מהטענות". משרדי פיאט-קרייזלר

הסוכנות להגנת הסביבה של ארצות הברית (EPA) האשימה היום (ה') את יצרנית הרכב פיאט-קרייזלר בשימוש בתוכנה שאפשרה זיהום אוויר גבוה מהמותר בכ-104 אלף משאיות ורכבי פנאי (SUV) שנמכרו בארצות הברית מאז 2014. הדבר התגלה בעקבות בדיקה שנבעה מפרשת הזיהום וההטעיה של היריבה פולקסווגן.

 

הסוכנות, יחד עם המועצה למשאבי האוויר בקליפורניה (CARB), הודיעו ליצרנית כי הם מאמינים שהתוכנה לשליטה על זיהום האוויר שהיא התקינה באופן לא מוצהר בכלי הרכב אפשרה להם לחרוג מרמת הזיהום המותרת בחוק.

 

פיאט-קרייזלר הגיבה על ההאשמות, ומסרה בהודעה מטעמה כי היא "מאוכזבת מהטענות". עוד אמרה היצרנית כי "כלי הרכב ממונעי הדיזל שלנו עומדים בכל דרישות הרגולציה המתאימות", וכי היא תוכיח לסוכנות להגנת הסביבה שבדיקות הזיהום שלה "צודקות כראוי, ואלו לא התקנים כוזבים שמנסים לעקוף את דרישות הרגולציה".

 

על פי טענות הסוכנות להגנת הסביבה, פיאט-קרייזלר הסתירה את השימוש בתוכנה לניהול המנוע בכ-104 אלף כלי רכב שיוצרו בשנים 2016-2014, מדגמי ג'יפ גרנד צ'ירוקי ודודג' ראם 1500 עם מנוע דיזל בנפח 3 ליטר. לדברי הסוכנות, הם עדיין בודקים אם התוכנה הכילה "רכיב כוזב".

חשד להטעייה בכ-104 אלף כלי רכב. ג'יפ גרנד צ'ירוקי ()
חשד להטעייה בכ-104 אלף כלי רכב. ג'יפ גרנד צ'ירוקי

"אי-דיווח על תוכנה שמשפיעה על הזיהום שנפלט ממנועים של כלי רכב זו הפרה חמורה של החוק, אשר יכולה לגרום לזיהום מסוכן של האוויר שאנו נושמים", אמרה סינטיה גילס, בכירה בסוכנות להגנת הסביבה. יו"ר המועצה למשאבי האוויר, מארי ניקולס, הוסיפה כי "שוב, יצרנית רכב גדולה מקבלת החלטה עסקית לעקוף את החוקים – ונתפסת".

 

בעקבות הדיווחים, מניית פיאט-קרייזלר שנסחרת במילאנו ירדה ביותר מעשירית מערכה תוך 20 דקות בלבד. המנייה הנסחרת בארה"ב הפסידה 16% מערכה. אם יוכח כי יצרנית הרכב אכן רימתה והפרה את תקנות זיהום האוויר, היא עשויה להיקנס בכ-44 אלף דולר עבור כל כלי רכב.

 

אתמול דווח כי יצרנית הרכב הגרמנית פולקסווגן, העומדת במרכז פרשת הונאת הענק, הגיעה להסדר עם הממשל האמריקני שלפיו היא תשלם 4.3 מיליארד דולר. שישה מנהלים ועובדים בחברה נאשמים בנוגע להונאה שנמשכה קרוב לעשר שנים, אך רק אחד מהם נעצר עד כה: אוליבר שמידט, שהיה מנהל המשרד להנדסה ולאיכות הסביבה של החברה במישיגן.

 

ביום שני הואשם שמידט בקשירת קשר להונאה בנוגע לתוכנה שהותקנה במכוניות. התוכנה הזו זיהתה מצבים שבהם הרכב נכנס לבדיקת רישוי, והפעילה את מנועי הדיזל באופן שהפחית את כמות המזהמים. בנסיעה רגילה, הזיהום היה גדול בהרבה. פולקסווגן הודתה ששישה בכירים בחברה הסכימו להונות את הרגולטורים ואת הצרכנים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים