שתף קטע נבחר

הזיהום וההטעיה של פולקסווגן - הגיע הזמן לשלם

הממשל האמריקאי תובע את קונצרן הרכב פולקסווגן על שהטעה במכוון את הרשויות, ושיווק מאות אלפי מכוניות מזהמות עד פי 40 מהמותר. לפי הערכות, פולקסווגן תדרש לשלם מיליארדים

החטא, הזיהום והעונש הכספי. קונצרן הרכב פולקסווגן, אשר הודה בתחילת חודש ספטמבר כי התקין תוכנת הטעיית בדיקות זיהום אוויר בלמעלה מ-11 מיליון מכוניות עם מנועי דיזל ברחבי העולם וכ-600 אלף בארה"ב, יאלץ כצפוי להתמודד עם תביעת עתק של הממשל האמריקאי, כך מדווחות היום (ב') סוכנות הידיעות. התביעה האזרחית הוגשה בדטרויט, מישיגן, על-ידי משרד המשפטים והרשות להגנת הסביבה האמריקאים כנגד קונצרן הרכב הגרמני.

 

"פולקסווגן רימתה בבדיקות זיהום אוויר"  

דיזלגייט - איך זה קרה, ומה צופן העתיד

הדיזלגייט של פולקסווגן – מחשיפה ועד התפטרות

 

הזיהום והעונש של פולקסווגן (צילום: AP) (צילום: AP)
הזיהום והעונש של פולקסווגן(צילום: AP)

 

לפי התביעה, קונצרן הרכב התקין באופן לא חוקי תוכנה ייעודית שמטרתה לזהות בדיקות זיהום אוויר, ובהתאם לשנות את מערכת ניהול המנוע ומערכות אחרות, כך שזיהום האוויר הנפלט ממנועי דיזל שונים ששווקו על-ידי מותגי הקונצרן השונים - פולקסווגן, אודי, סיאט וסקודה - יהיה נמוך באופן שיאפשר לעבור בהצלחה את הבדיקות. בכך הציג הקונצרן מצג שווא לפיו המכוניות עמדו בתקנות זיהום האוויר המחמירות בארה"ב, למרות שבפועל הן זיהמו באופן קיצוני, עד פי 40 מהמותר, וכל זאת כדי לאפשר להן להציג יכולת גבוהה יותר מזו שהיו יכולות לספק, אילו מנועיהן היו עומדים בתקנות.

 

יש להזכיר כי פולקסווגן אינה יכולה לטעון כנגד קביעה זו, אלא תיאלץ להתמודד רק על גובה הקנס שתקבל לבסוף. זאת שכן כבר בחודש ספטמבר, מיד לאחר חשיפת הפרשה, הודו בכירי החברה כי תוכנות הטעיה אכן הותקנו במכוניות. עם זאת, איש עדיין לא לקח אחריות מלאה על ההוראה להתקינן. עם זאת, כשלושה שבועות לאחר חשיפת התוכנה הודיע מרטין וינטרקורן, יו"ר הקונצרן, כי למרות שלא ידע דבר על העניין, הוא מתפטר מתפקידו באופן מיידי.

 

פולקסווגן צפויה להגרר לבית המשפט על-ידי תביעות פליליות העלולות להפוך את הסיוט הפיננסי בו היא נמצאת לחמור עוד יותר. כל זאת ללא קשר לתביעות שיוגשו על-ידי אזרחים פרטיים וגופים שונים. עלות הקנס אותו תידרש פולקסווגן לשלם בתביעה שהוגשה כעת נאמדת במיליארדי דולרים, כך העריך בכיר במשרד המשפטים האמריקאי, לפי רויטרס. בארה"ב מעריכים כי הדגמים העיקריים בהם תתמקד התביעה הם ג'טה, גולף ופאסאט של פולקסווגן, אודי A6 ו-A7.

 

בישראל ברור כבר עתה כי כ-14 אלף כלי רכב ששווקו על-ידי יבואנית הרכב צ'מפיון בין השנים 2009 ו-2015, מזהמים אף הם מעל המותר. כל כלי הרכב האלה יתבקשו להגיע למוסכים המורשים של היבואנית לצורך ביצוע ריקול, אשר יקטין את מידת זיהום האוויר שהם פולטים. לפניכם רשימה מדויקת שהעבירה היבואנית לבקשת  ynet:

 


ריקול פולקסווגן

ריקול פולקסווגן לפי דגמים
דגם מספר כלי הרכב (בקירוב)
פולקסווגן קאדי 2,850
סקודה אוקטביה 2,458
פולקסווגן ג'טה 1,511
סקודה פאביה 1,356
סקודה ראפיד 1,120
פולקסווגן פאסאט 701
סקודה סופרב כ-500
גולף פלוס כ-400
סקודה יטי כ-300
אודי Q5 228
סיאט טולדו 225
פולקסווגן טיגואן כ-100
סקודה רומסטר כ-90

 

בנוסף יש להזכיר כי כשבועיים לאחר חשיפת הפרשה הוגשה בישראל בקשה לתביעה ייצוגית נגד קונצרן הרכב פולקסווגן וצ'מפיון מוטורס, בדרישה כי בית המשפט יורה לצ'מפיון מוטורס לבצע קריאת תיקון (ריקול) להסרת התוכנה, ובמקביל להעניק פיצוי לבעלי המכוניות בישראל אשר נהגו ללא ידיעתם ובניגוד להצהרות של משווקות הרכב ברכב מזהם. סכום התביעה עומד על 150 מיליון שקלים.  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
פולקסווגן - הזיהום ועונשו
צילום: AP
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים