שתף קטע נבחר

 

השקעה בחינוך מדעי טכנולוגי בפריפריה הכרחית לפיתוח עתידה של מדינת ישראל

חלק מבעיית כושר הפריון במשק הישראלי, נובע מהיעדר השקעה ושימת דגש על חינוך והכשרה טכנולוגית. מדע וטכנולוגיה הם המפתח לישראל חזקה ואני מאמין כי העשרת לימודי מדע וטכנולוגיה במערכת החינוך (פורמלית וא-פורמלית) בישראל קריטית לפיתוח העתידי של ישראל

נגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג, אמרה השבוע בכנס חטיבת המחקר של הבנק המרכזי בנושא מיומנויות העובדים בישראל: "מיומנויות היסוד של העובדים בישראל נחותות בהשוואה ל-OECD למרות שפע יחסי של עובדים בעלי השכלה גבוהה, ומערכת החינוך הנוכחית לא מבטיחה שמצבם של העובדים העתידיים ישתפר".

 

לדעתי, חלק מבעיית כושר הפריון במשק הישראלי נובע מהיעדר השקעה ושימת דגש על חינוך והכשרה טכנולוגית. מדע וטכנולוגיה הם המפתח לישראל חזקה ואני מאמין כי העשרת לימודי מדע וטכנולוגיה במערכת החינוך (פורמלית וא-פורמלית) בישראל קריטית לפיתוח העתידי של המדינה.

 

המקום שבו הדברים של פלוג מקבלים ביטוי מלא באופן ישיר הוא החינוך הטכנולוגי. עולם העבודה עובר שינוי דרסטי בעשורים האחרונים. ישנם תחומים ומקצועות שמתכווצים ואף נעלמים - כמו למשל, סנדלרים, שענים ודוורים ומבט לעתיד צופה שגם מקצועות הנהיגה יעלמו לטובת מכוניות אוטונומיות ובמקרה כזה, הצורך בנהגי מוניות, משאיות, אוטובוסים וכפועל יוצא גם מורים לנהיגה יירד. מאידך מתפתחים להם מקצועות חדשים.

 

הכשרה מקצועית צריכה להתחיל כבר בגילאים צעירים. צריך להדגיש, כי אם המשק הישראלי חפץ בעובדים מוכשרים בעלי כושר פריון גבוה, צריך להתחיל להכשיר אותם כבר בילדותם בבית הספר ואכן בשנים האחרונות קדימה מדע יוזם ומטמיע תוכניות לימוד חדשניות במערכת החינוך הפורמאלית, לצד פיתוח תכנים עבור המערכת הבלתי פורמאלית, המשלבים טכנולוגיות חינוכיות מתקדמות מהארץ ומהעולם.

 

המטרה היא אחת, להקנות לתלמידים של היום מיומנויות חשובות לעתיד, כגון: למידה עצמאית, עבודת צוות, אוריינות טכנולוגית-דיגיטלית ויצירתיות. כך למשל במערכת הבלתי פורמלית אפשר למצוא לא מעט בנות ובנים המתנסים בחוגי רובוטיקה. עם יד על הלב, כמה מכם בני 20 או יותר התנסיתם עוד בילדותכם בית הספר או אחר הצהריים בחוג כזה? זה בדיוק השינוי שאנחנו מאמינים שצריך לעשות.

 

בחינוך הפורמלי ובבלתי פורמלי בגיל בתי-הספר על פיתוח מיומנויות חשיבה, יזמות, עבודה בצוות, פיתוח מיומנויות של עבודת חקר. האקדמיה לנוער YOU-niversity, המפעילה תכניות לימוד במערכת הבלתי פורמלית בפריפריה עובדת עם ילדים בדיוק על הדברים הללו. אקדמיה לנוער YOU-niversity הינה תכנית ייחודית לעידוד וקידום תלמידים לחשיבה מדעית-טכנולוגית המהווה את המדרגה הראשונה של ילדים ובני נוער בעולם של טכנולוגיה ומדע ובכך תורמת לעיצוב עתידם. התכנית מציעה למידה חווייתית של חקר, הנאה, סקרנות והתנסות אקטיבית ב-45 תחומים שונים כגון: חלל ואסטרונומיה, פיזיקה טילים.

 

הגז הטבעי - שהוא כל כך רלוונטי למשל - בשנים האחרונות עלה הצורך להסב מפעלים לעבודה בגז טבעי במקום בדלקים, אלא שאין כיום גופים המכשירים בכלל עובדים. World ORT קדימה מדע הקימה מעבדות גז טבעי במכללה הטכנולוגיות באר-שבע ובמכללה הטכנולוגית בתל-חי וסייעה בפיתוח תוכניות לימוד התואמות את התחום, אלא שנכון להיום טרם הוסדר תחום הלימוד באופן כזה שיאפשר תעודת הסמכה קבילה ואחידה למוסדות הלימוד בארץ והתוצאה – קיפאון. וחבל מאוד. בדיוק למקום הזה צריכה המדינה להיכנס ולהדגיש את החשיבות של החינוך הטכנולוגי ולתקצב אותו בהתאם, כך שהעתיד של החינוך הטכנולוגי יובטח.

 

למשל נושא הסייבר ואבטחת מידע שמתפתח בשנים האחרונות. דוגמה נוספת, בישראל מאגרי הגז הטבעי והסבת מפעלים לעבודה בגז, יוצרת צורך בהנדסאים המתמחים בתחום להתקנה ולהפעלה של מפעלים גז טבעי.

 

האם בישראל ערוכים לזה? לצערי, הנתונים מצביעים שנכון להיום המדינה לא ערוכה, אבל העבודה היא ארוכת טווח, כי בסופו של דבר המטרה היא להכין את דור המחר לקראת האתגרים העתידים של עולם העבודה המשתנה בהתמדה ועל זה עובדים וחושבים כל הזמן ב- World ORT קדימה מדע ביחד עם הגופים הרלוונטיים כמו משרד החינוך, המשרד לפיתוח הנגב והגליל ועוד.

 

אנחנו עוד לא יודעים מה יהיו המקצועות הנדרשים בעוד כ-40 שנה, אבל אם נקנה היום לילדינו את היכולת לעבוד במקצועת המתפתחים בשנים האחרונות, תסמכו עליהם, שהם כבר ידעו לזהות ולפתח את המקצועות שיהיו רלוונטיים בשנת 2060.

 

אבי גנון, מנכ"ל world ort - קדימה מדע

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אבי גנון
צילום: shutterstock
אילוסטרציה
צילום: shutterstock
מומלצים