שתף קטע נבחר
 

שוטפים לכם את המוח בפיד בדרך לבחירות

אסטרטגים ציניים משכנעים פוליטיקאים לשלם כסף כדי לעוות לכם את התוכן בפייסבוק ולזהם אותו בפייק ניוז. אל תתנו להשחית את הדמוקרטיה בישראל

 

 (אילוסטרציה: Shutterstock) (אילוסטרציה: Shutterstock)
(אילוסטרציה: Shutterstock)

המערכת הפוליטית בישראל כמעט הידרדרה לבחירות, ובחדרים האחוריים, מאחורי דלתות נעולות, החלו לדון על עסקאות ענק. תחת אורות ניאון שוחחו אסטרטגים פוליטים ואנשי הייטק על ניצול ביג דאטה לעיוות הפיד באמצעות הפעלת תוכנות צ'ט (בוטים) ויוזרים פיקטיביים. אנשי עסקים שכנעו פוליטיקאים שאפשר לעשות מניפולציות על זירת צריכת המידע המרכזית של ישראלים – פייסבוק. זה יהיה יקר, הם אמרו, אבל שווה את זה. תראו מה זה עשה בברקזיט, איך זה עבד לדונלד טראמפ. כאן זו מדינה קטנה, נוכל לעשות את זה מהר בלי שמישהו יראה. זה שווה לך וזה ללא טביעות אצבע. מה, תוותר על ההזדמנות לגרום לישראלים לחשוב שאתה צודק?

 

בקבוצות מיקוד שמתקיימות בשנתיים האחרונות מדווח מספר גדל והולך של ישראלים על חוסר עניין במקורות מידע שאינם הרשת החברתית. יותר מחמישה מיליון ישראלים עושים שימוש בפייסבוק, ולפי סקר DIGIT האחרון כ-25% מהצעירים עד גיל 35 - כחצי מיליון אנשים - צורכים את החדשות שלהם מהמדיה החברתית בלבד. עבורם, אם החדשות לא בפיד, הן לא רלוונטיות.

 

המשמעות העמוקה של הדברים היא שעבור צעירים אלו, אם המידע לא הומלץ על ידי חבריהם, הם לא קוראים אותו. מדובר במידע חלקי, מעובד ואמין לכאורה – שהרי הוא הגיע אליהם דרך חברים. מהו חבר? מישהו שאישרת אותו בפייסבוק והתרגלת לנוכחותו בפיד. כך הופכים מיליוני ישראלים ליעד נוח למניפולציות.

 

הפיתוי לאסטרטג הפוליטי גדול. בהינתן תקציב, הוא יכול להפעיל כמעט באופן בלתי נראה כלים מתוחכמים שיעוותו את הפיד. על בסיס כלים לגיטימיים הוא יכול לדאוג להצגת מידע מעובד ושקרי, תעמולה המותאמת לקהל היעד ולפרופיל הפסיכולוגי של הבוחר הפוטנציאלי. הוא יכול להציג לו מאות תגובות של אנשים שלא קיימים, המשותפים על ידי חברים שהסכימו לאשר את המשתמשים הללו.

 

אל הגולש ישותפו כתבות שקריות ותכני תעמולה המוגשים כאמת. אט אט ישתכנע הבוחר שהשקר הוא אמת. פייק ניוז כמתודה, כשגרה. חדשות שקריות המוגשות לקהל שבוי.

 

בתקשורת העולמית דווח לאחרונה על החשד שבבחירות באיטליה נקטה רוסיה טקטיקות דומות בטוויטר במטרה להפעיל 25 אלף יוזרים שייצרו יותר מחצי מיליון ציוצים העוסקים במדיניות נגד הגירה המזוהה עם הימין הקיצוני. אותם יוזרים שיתפו מידע מרשתות תקשורת רוסיות. זה לא מאמץ אקראי אלא שיבוש אמיתי של זרם המידע שצורך המשתמש.

 

השבוע, לראשונה, בוצע צעד לעצור מאמצים מסוג זה. פייסבוק חסמה את פעילותה של "קיימברידג' אנליטיקה", חברת דאטה המקושרת לטראמפ שהייתה מעורבת בבחירות בארצות הברית וב-Brexit, על רקע איסוף מידע בצורה לא הולמת על משתמשים.

 

אבל חוקי הבחירות הנוכחיים בישראל לא מסוגלים לאכוף או למנוע תופעה זו. אסור שאסטרטגים פוליטים וראשי מפלגות יחכו שפייסבוק או אחת הרשתות החברתיות האחרות יגידו די. עליהם להרים ראש כעת ולומר בקול - לא בבית ספרנו.

 

אם אנו רוצים דמוקרטיה מהותיתו איכותית, אם אנו שואפים שהבוחר יקבל את ההחלטה הטובה ביותר כאשר הוא בא להצביע, עלינו להתנגד לכך. התחייבו בקולכם וצרו אמנה מחייבת שלא תתנו יד למניפולציות בדמות פייק ניוז ויוזרים פיקטיביים, התחייבו לכך שלא תעשו מניפולציות דרך בוטים ועמודי השמצה הנראים כאילו הם חדשות אמיתיות. לא כל הדרכים כשרות לניצחון. הרשת נתנה לנו כוח אדיר, בואו לא ניתן לו להשחית את ישראל.

 

נמרוד דוויק הוא סמנכ"ל אסטרטגיה של תנועת "דרכנו"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אסף יוספוב
נמרוד דוויק
צילום: אסף יוספוב
מומלצים