שתף קטע נבחר

"מרגלים ישראלים ובימוי שערוריות מין": החברה שסיבכה את פייסבוק

הרשת החברתית השעתה את חברת הייעוץ, שעל פי החשד אגרה מידע על עשרות מיליוני משתמשים בארה"ב לצרכיו הפוליטיים של טראמפ, כולל שימוש ב"מרגלים ישראלים". כתבי ערוץ 4 הבריטי התחזו ללקוחות פוטנציאליים וחשפו את שיטות הפעולה של החברה

חברת הייעוץ "קמברידג' אנליטיקה" עומדת השבוע במרכז סערה בעקבות איסוף מידע על עשרות מיליוני משתמשים בפייסבוק. אחד מעובדי החברה, כריסטופר וויילי, חשף לאחרונה את שיטות הפעולה של החברה, שריגלה אחר הגולשים ברשת לצרכים הפוליטיים של לקוחותיה.

 

לפי פוסט שפייסבוק פרסמה בעמוד החברה, "קיימברידג' אנליטיקה" שיקרה בעניין יישומון שפיתחה עבור גולשי הרשת החברתית. החברה התעקשה כי מדובר בשאלון פסיכולוגי בסיסי שמנתח אישיות, אך למעשה מדובר בשיטה להתחקות אחר עמדותיו של הגולש.

 

החברה פעלה בין השאר עבור קמפיין היציאה של בריטניה מהאיחוד האירופי ומטה הבחירות של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. בתחקיר מצולם ששודר אמש (שני) בערוץ 4 הבריטי, עלה כי אנשי החברה השתמשו במרגלים ישראלים ובריטים למטרת הטיית בחירות ברחבי העולם והפצת מידע כוזב.

אלכסנדר ניקס (צילום: טוויטר)
אלכסנדר ניקס, מנכ"ל "קיימברידג' אנליטיקה"(צילום: טוויטר)

חושף הפרשה כריסטופר וויילי ()
חושף הפרשה כריסטופר וויילי

מנהלי החברה חשפו בפני כתב הערוץ הבריטי את הדרכים שבהן הפילו בפח את היריבים של לקוחותיהם, הן באמצעות שוחד והן בעזרת נערות ליווי שנשלחו לפתות אותם.

 

הכתב התעניין בשירותי החברה לטובת מעקב ואיסוף מידע מביך על יריביו. המנכ"ל אלכסנדר ניקס סיפר כיצד גייס מרגלים ישראלים ובריטים כדי לאסוף את המידע. ניקס הציע גם שירותים מעבר לאיסוף המידע: "לחפור זה מעניין, אבל להציע ליריביך עסקה מפוקפקת תוך כדי צילום נסתר - אלה השיטות שעובדות הכי טוב", אמר.

 

ניקס הציע את שירותיו של ראש המחלקה הפוליטית בחברה, מארק טרנבול, שהתפאר בכישורי המשחק שלו ואמר כי הוא יכול להתחזות למשקיע שמעוניין לתרום לקמפיין פוליטי עבור קרקעות.

 

המנכ"ל אמר כי אפשרות נוספת היא ליצור "שערוריית מין": "שולחים כמה בנות לביתו של יריבך. נוכל להביא כמה אוקראיניות במהלך החופשה, אם אתה מבין למה אני מתכוון", רמז לכתב והדגיש כי היו מקרים מעולם.

 

ניקס המשיך לפרט על המעורבות הישראלית בחברה: "אנחנו מנהלים שני פרויקטים שדורשים מחקר מעמיק במיוחד על האופוזיציה. המרגלים שלנו השיגו מידע קשה במיוחד ואנחנו כבר נחליט כיצד לפרסם אותו".

 

צניחה חדה בבורסה בעקבות חשיפת הפרשה. צוקרברג ()
צניחה חדה בבורסה בעקבות חשיפת הפרשה. צוקרברג

המדליף, כריסטופר וויילי, גילה כי כל חשבונותיו ברשתות החברתיות הושעו בשל הפרת תנאי השימוש. ווילי אמר כי הוא לקח חלק פעיל בקמפיין הבחירות של דונל טראמפ. בריאיון ל"גרדיאן" הבריטי אמר כי הוא "אחראי למכונת התעמולה של סטיב באנון", לשעבר האסטרטג הראשי בבית הלבן ובקמפיין הבחירות של טראמפ.

 

סטיב באנון, לשעבר האסטרטג הראשי של טראמפ (צילום: AFP) (צילום: AFP)
סטיב באנון, לשעבר האסטרטג הראשי של טראמפ(צילום: AFP)

"קיימברידג' אנליטיקה" קיימה מגעים מתקדמים לחוזים משותפים עם משרד ההגנה האמריקני בעקבות ההצלחה בבחירות. "זה פשוט מטורף", אמר וויילי. "חברה שמחזיקה במידע על אודות 230 מיליון אמריקנים תשתף פעולה עם הפנטגון?".

 

"כל העבודות שלנו נותרות הרחק מאור הזרקוקים, בעיקר בגלל ש'קמברידג' אנליטיקה' עובדת קשה מאוד כדי לטשטש עקבות", אמר המנכ"ל לכתב שהתחזה ללקוח מתעניין. טרנבול הוסיף כי החברה משתמשת לעתים בשמות שונים כדי שלא יהיה תיעוד לקבלת השירות: "טשטוש המעורבות שלנו לא רק מגנה עלינו, אלא מסייעת לנו לעבוד בצורה יעילה יותר".

 

"העבודה שלנו חייבת להיעשות בצורה שלא תעלה על הדעת שמדובר בתעמולה. ברגע שאתה תוהה אם מדובר בתעמולה, השאלה הבאה היא מי עומד מאחורי כל זה?", הוסיף טרנבול. "בפרויקט האחרון שלנו במזרח אירופה, צוות העובדים נטמע לחלוטין. אף אחד לא ידע שהם היו שם. עשו את העבודה ונעלמו משם".

 

על פי הדיווח, החברה זייפה פרויקטים אקדמיים במדינות הזרות, ושלחה את אנשיה עם אשרות תייר לארצות הברית בתקופת הבחירות לנשיאותת, מה שמעלה את החשש להפרת החוק הפדרלי.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: טוויטר
מנכ"ל "קיימברידג' אנליטיקה"
צילום: טוויטר
מומלצים