שתף קטע נבחר

מבחן השוואתי: רכבי פנאי קומפקטיים מיפן

על רקע הדומיננטיות של דגמי הפנאי הקוריאניים מבית יונדאי וקיה, כמעט ושכחנו שגם ליפנים יש מה להציע. למשל מתחרה חדש בשם מיצובישי אקליפס קרוס שמתמודד אצלנו מול מאזדה CX5 וניסאן קשקאי הוותיקים

 

 

מותגי הרכב היפנים ידעו בשוק הרכב המקומי עדנה במשך שנים ארוכות. החל בדומיננטיות הבלתי נתפסת של סובארו בשנות ה-70-80, דרך השלטון הבלתי מעורער של מיצובישי ועד המלוכה ללא תחרות של מאזדה בתחילת המילניום. היו ימים.

מיצובישי אקליפס קרוס מאזדה CX5 ניסאן קשקאי (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

כיום, כיבוש השוק האגרסיבי של קונצרן יונדאי-קיה הותיר ליפנים נתח שוק מצטמק והולך, אותו הם חייבים ממילא לחלוק עם האירופאים המשתפרים ללא הרף. אבל השוק שומר להם בכל זאת פינה חמה בלב. בעיקר בגלל תדמית האמינות המפורסמת, פחות עקב תג-מחיר שרחוק מלהיות תחרותי באמת.

 

למשל בשוק רכבי הפנאי הקומפקטיים, בו מאזדה CX5 נחשב כבר מספר שנים לאחד הנחשקים עבור אלה שמוכנים לשלם יותר, לצד ניסאן קשקאי שזכה כאן בעבר להצלחה גדולה (ראו הערה בסוף המבחן). מולם הצבנו הפעם מתחרה חדש ומסקרן, מיצובישי אקליפס קרוס.

 

ניסאן קשקאי
ניסאן קשקאי (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

מנוע: טורבו-בנזין, ארבעה צילינדרים, 1.2 ליטר, 115 כ"ס

תיבת הילוכים: אוטומטית-רציפה

זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 12.9 שניות, 173 קמ"ש

צריכת דלק (יצרן): 17.8 ק"מ לליטר

בטיחות: שש כריות אוויר, בלימה אוטונומית, התראת סטייה מנתיב, זיהוי תמרורים, תאורה אדפטיבית

מחיר רכב מבחן: 144 אלף שקל

מבחן בודד

 

מאזדה CX5
מאזדה CX5 (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

מנוע: בנזין, ארבעה צילינדרים, 2.0 ליטר, 165 כ"ס

תיבת הילוכים: אוטומטית, 6 הילוכים

זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 10.1 שניות, 189 קמ"ש

צריכת דלק (יצרן): 14.9 ק"מ לליטר

בטיחות: שש כריות אוויר, בלימה אוטונומית, מובילאיי

מחיר רכב מבחן: 167 אלף שקל

מבחן בודד

 

מיצובישי אקליפס קרוס
מיצובישי אקליפס קרוס (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

מנוע: טורבו-בנזין, ארבעה צילינדרים, 1.5 ליטר, 163 כ"ס

תיבת הילוכים: אוטומטית רציפה

זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 9.3 שניות, 200 קמ"ש

צריכת דלק (יצרן): 14.9 ק"מ לליטר

בטיחות: שבע כריות אוויר, בלימה אוטונומית, התראת סטייה מנתיב, תאורה אדפטיבית (בקרת שיוט אדפטיבית והתראת שטחים מתים ברכב המבחן)

מחיר רכב מבחן (בסיס): 170 אלף שקל (149 אלף שקל)

מבחן בודד

 

עיצוב ותאי נוסעים

מתיחת הפנים שעבר הקשקאי מתרכזת בחרטום ומוצלחת למראה, אך אינה מונעת ממנו להיראות הפחות אטרקטיבי בחבורה. ל-CX5 עיצוב דינמי ונאה עם חרטום כוחני ויחידות תאורה צרות, אך את הניצחון במדד הרושם קוטף האקליפס קרוס ללא בעיה. עם מרכב ייחודי, דינמי למראה שמרשים את הסביבה.

 

גם פנים הקשקאי עבר שדרוג, אך הוא מתבטא בעיקר בהגה שונה ומתגי שליטה נוחים יותר. השאר נותר ללא שינוי ואכן, הקונסולה המרכזית נראית מיושנת, למרות מסך מגע גדול ("10) ומסורבל לתפעול בהתקנה מקומית. המושבים נוחים ומציעים תמיכה סבירה אם כי תנוחת הנהיגה אינה מהמוצלחות.

ניסאן קשקאי (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

תא הנוסעים של ה-CX5 איכותי יותר, עם שילוב דמוי עור-מתכת ומסך תצוגה (קטן יחסית, "7) נשלט חוגה. תנוחת הנהיגה כאן היא הטובה ביותר, עם מושבים נוחים ותמיכה סבירה. הוא גם היחיד שמציע פתיחה בלחיצה אחת לכל החלונות (רק לנהג באחרים). אילו מאזדה הייתה מוותרת על שימוש כה נרחב בגוון פלסטיקה כהה, המצב היה טוב עוד יותר.

 

האקליפס קרוס שהבריק מבחוץ מרשים גם בפנים, עם קונסולה מרכזית הכוללת מסך מגע ("7 עם צימוד לסמארטפון דרך Apple CarPlay ו-Android Auto ומערכת קונקטד-קאר) בחלקה העליון. אלא שהוא פחות איכותי לתחושה מהמאזדה, לרבות ריפודי עור זולים למראה ומגע. המושבים מציעים נוחות ותמיכה טובים ושטחי חלונות הצד גדולים ומעניקים תחושה גבוהה ושולטת.

מאזדה CX5 (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

המאזדה הוא הנוח ביותר עבור הנוסעים מאחור (בסיס הגלגלים הגדול ביותר, 270 ס"מ) והיחיד עם פתחי מיזוג ושקע USB עבורם. האקליפס צנוע ממנו (267 ס"מ) אך המושב מאחור ניתן לכיוון מרחק וזווית מסעד, אם כי מרווח הראש מוגבל. הקשקאי התגלה כצפוף מכולם, בין היתר מכיוון שהוא נשען על בסיס גלגלים צנוע (264.5 ס"מ) שמתבטא במרחב רגליים ורוחב מוגבלים.


תא המטען של ה-CX5 (בנפח 442 ליטר) הוא היחיד שמכיל גלגל חלופי בגודל מלא, ובנוסף מציע שקע 12V וידיות לקיפול נוח של כל אחת ממשענות הגב בספסל האחורי. לתא המטען של הקשקאי (410 ליטר) סף הטענה מעט גבוה בעוד לאקליפס הנפח התיאורטי הגדול ביותר (448 ליטר כשהספסל מוסט לפנים), אך במצב זה אין מקום לרגלי הנוסעים. בפועל הוא הצנוע מכולם עם 341 ליטר - כשהספסל מוסט לאחור.


מיצובישי אקליפס קרוס (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

אבזור ובטיחות

אבזור גרסאות הבסיס של השלושה כולל בקרת אקלים מפוצלת (לא במיצובישי), בקרת שיוט, מצלמת נסיעה לאחור, מראות מתקפלות חשמלית (לא במיצובישי) וחישוקי קלים ("17 בניסאן ובמאזדה, "18 במיצובישי). לניסאן יש גם חיישני חניה קדמיים ואחוריים בעוד ה-CX5 הבסיסי - והיקר בחבורה - כולל גם מפתח חכם, ריפודי עור ומושב נהג מתכוון חשמלי (מוצעים רק בגרסאות בכירות של האחרים). במכונית המבחן של מיצובישי הייתה גם תצוגת נתונים עלית וחלון שמש כפול.

 

למרות שהוא היקר מכולם, המאזדה היה במפתיע הצנוע ביותר בכל הנוגע לאבזור בטיחות מונע תאונות, עם בלימה אוטונומית ואזהרות על-ידי מערכת מובילאיי. השניים האחרים נדיבים יותר בתחום זה עם התראת סטייה מנתיב ותאורה דינמית כציוד תקני, בעוד הניסאן מוסיף זיהוי תמרורים. גרסאותיהם הבכירות כוללות גם התראה על שטחים מתים, ערנות נהג (ניסאן) ובקרת שיוט אדפטיבית (מיצובישי).

מיצובישי אקליפס קרוס מאזדה CX5 ניסאן קשקאי (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

יחידות הנעה וביצועים

לקשקאי מנוע 1.2 ליטר טורבו-בנזין (115 כ"ס) המשודך לתיבת הילוכים רציפה איטית בתגובותיה, ולכן גם סיפק ביצועים נחותים משמעותית ממתחריו. ה-CX5 מצויד במנוע בנזין אטמוספרי (165 כ"ס) המשודך לתיבת שישה הילוכים אוטומטית ומאפשר לו לסיים שני במבחני תאוצה.


לאקליפס קרוס מנוע טורבו-בנזין חדש בנפח 1.5 ליטר (163 כ"ס), תיבת הילוכים רציפה וביצועים מצוינים, בעיקר תודות לגמישות מנוע טובה ותיבה מהירת-תגובה. המיצובישי קוטף את תואר המהיר מכולם במבחני תאוצה מהמקום ובתאוצות ביניים מדמות-עקיפה.

 

אבל היתרון הזה לא בא ללא תשלום יקר - תרתי משמע. הביצועים העדיפים מתבטאים בצריכת דלק גבוהה מאוד (יחסית לגודל המנוע ולייעוד) של 8.8 ק"מ לליטר בממוצע המבחן. באותם תנאי נהיגה בדיוק צרכה המאזדה 10.5 ק"מ לליטר והקשקאי 10.7 ק"מ לליטר. פערים שמבטאים לפחות 100 ק"מ נוספים של טווח על מיכל זהה.

מיצובישי אקליפס קרוס מאזדה CX5 ניסאן קשקאי (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

נוחות והתנהגות

במהלך מתיחת הפנים זכה הקשקאי בכיול מיתלים חדש והוא מציע כעת נוחות נסיעה טובה במהירות נמוכה, יחד עם שיפור ריסון המרכב במהירות גבוהה. התנהגות הכביש אכן שופרה מעט, אך הוא סובל מאחיזה נמוכה ממתחריו, מהגה חסר תחושה ומרעשי רוח ודרך.

 

לאקליפס קרוס כיול מיתלים נוקשה יחסית ונוחות הנסיעה בו בינונית לכל היותר, בעיקר במהירות נמוכה. התנהגות הכביש יוצאת נשכרת מכך עם אחיזה גבוהה ויכולת דינמית ראויה, אך רעש גלגול הצמיגים הרחבים ונמוכי החתך חודר לתא.


ל-CX5 כיול מיתלים מוקפד, נוחות נסיעה גבוהה ויכולת ספיגת שיבושים טובה מאוד. היכולת הדינמית שלו הייתה הטובה ביותר, לרבות הגה חד ומדויק. יש רק לקחת בחשבון - בעיקר למתמרנים בעיר - רדיוס סיבוב גדול בכחצי מטר מהשניים האחרים.

מיצובישי אקליפס קרוס מאזדה CX5 ניסאן קשקאי (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)

 

סיכום

מתיחת הפנים שעבר ניסאן קשקאי שיפרה חלק מנקודות החולשה של הדגם היוצא, אך הוא עדיין צפוף, איטי וצנוע-אבזור מכדי לאפשר התמודדות עם מתחריו הישירים, למרות תג-מחיר נמוך יותר.

מיצובישי אקליפס קרוס מציע עיצוב מקורי ומושך עין יחד עם תג-מחיר אטרקטיבי בגרסת הבסיס, רשימת אבזור טובה וביצועים מרשימים. הוא גם יכול היה לנצח במבחן אלמלא נוחות הנסיעה בו הייתה נמוכה כל-כך ותאבונו לדלק יקר היה כה בולט וקיצוני.

 

מה שמותיר את מאזדה CX5 כמנצח. הוא אמנם יקר יותר ובעל מערכת בטיחות אקטיבית בסיסית (אם כי חשובה) בלבד, אך בשאר התחומים הוא טוב יותר. החל בתא נוסעים איכותי ומרווח, דרך איכות נסיעה גבוהה משמעותית ולבסוף יחידת הנעה שמשלבת היטב בין ביצועים לצריכת דלק.

 

- ניסאן קשקאי שהתייצב למבחן הגיע בגרסת אבזור בסיסית בלבד עקב סירובה של היבואנית, חברת קרסו, לספק רכב למבחן. הרכב המשתתף סופק על-ידי חברת Buy&Drive וחברת שלמה

פורסם לראשונה 30/04/2018 21:44

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ניר בן זקן
מיצובישי אקליפס קרוס מאזדה CX5 ניסאן קשקאי
צילום: ניר בן זקן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים