שתף קטע נבחר

הסיבה לקמפיין לחיסכון במים: "אסון טבע שההסתברות שלו נדירה מאוד"

יו"ר רשות המים הסביר בראיון לאולפן ynet מדוע שוב הושק קמפיין לחיסכון במים. הוא קרא לקצר את זמן המקלחת בשתי דקות והבטיח שמחירי המים לא יעלו

"ישראל חוזרת להתייבש ", טוענת רשות המים בקמפיין חדש - ומזהירה ממחסור קבוע עקב שינויי האקלים: ראש רשות המים, גיורא שחם, אמר היום (ד') בראיון לאולפן ynet כי רצף שנות הבצורת הוא "אסון טבע שההסתברות שלו נדירה מאוד" ולכן נאלצה הרשות לצאת בקמפיין חדש, שקורא לישראלים לחסוך במים, בין היתר על-ידי קיצור זמן המקלחת.

 

 

שחם אמר כי אם לא היו מוקמים מתקני ההתפלה ברחבי הארץ, המצב היה גרוע הרבה יותר. "ישראל שוב מתייבשת, למרות שיש לנו כבר 650 מיליון מ"ק התפלה, בהשוואה לבצורת הקודמת שהיתה ב-2009. אחרי רצף של חמש שנות בצורת התרוקנו כל מאגרי המים הטבעיים ואנחנו לא יודעים מתי ייפסק הרצף הזה. יכול להיות שגם השנה הבאה תהיה שנת בצורת ולכן אנחנו צריכים להיכנס לאיזה מוד אחר", הוא הסביר.

 

שחם הוסיף כי ישראל לא הייתה יכולה להיערך לחמש שנות בצורת רצופות, אירוע שההסתברות שלו נדירה מאוד. "כשאתה מתכנן בית, יציבות של בית, אתה מתכנן אותו לעשר בסולם ריכטר? נגד רעידות אדמה", הוא אמר. "אם היית צריך לתכנן, בוא ניקח אפילו את הכור ביפן, את פוקישימה. הרי יש גבול למה שאתה יכול לתכנן להסתברויות של אירועי טבע. מדובר פה על אסון טבע שההסתברות שלו נדירה מאוד. לכן אנחנו צריכים להתגייס, במצב של אסון טבע המדינה מתגייסת, הציבור מתגייס, הממשלה מתגייסת ועוברים את המשבר הזה. לא נראה לי שיש פה איזה מקום לטענות. יש פה פשוט מקום להתגייסות. זה מין סוג של מלחמה".

 

 

יו"ר רשות המים הביא לדוגמה את המצב בירדן, שלה מעבירה ישראל 50 מיליון מ"ק של מים. "אין כאן מצב כמו נגיד במצב של השכנים שלנו בירדן, שיש להם פעם בעשרה ימים מים בברזים בעמאן, בבירה. אין כאן פגיעה באספקת מים, מה שאנחנו אומרים שכל אחד מאיתנו יקח את האחריות האישית שתתרום לאחריות הציבורית. מה זה אומר? אם נקצר שתי דקות במקלחת, אם נחפש את כל הברזים הדולפים בבית אצלנו ונסגור אותם ונתקן אותם. אם נתקן את הדליפה של הניאגרה לאסלה. אתם יודעים כמה מים הולכים לאיבוד שם? אם כל אחד ואחד מאיתנו ייקח את האחריות האישית ויתרום לציבור אנחנו יכולים לחסוך, לפי החשבונות שלנו, 50 מיליון מ"ק בשנה, זה חצי מתקן התפלה".

 

שחם הכחיש שהקמפיין נועד להוות תשתית לעלייה קרובה של מחירי המים.  "מחירי המים בארץ ירדו בחמש שנים האחרונות ב-30%", הוא אמר. "למה הם ירדו? מפני שהמערכת מתחילות להתייעל, הקמת תאגידי מים הייתה אחת ממהפכות המים הגדולות. אני יודע שיש ביקורת גדולה על התאגידים וצריך לתקן בהם וכך הלאה, אולי יש קצת יותר מדי, אבל בגדול, ברגע שהם הפכו למשקי מים סגורים והתחילו להשקיע השקעות בתשתית ולטפל בדלף, בנזילות מהצנרת, ולהקטין את הפחת, חסכנו מאות מיליונים מ"ק. להיפך, ככל שנחסוך המחירים יירדו".

 

שחף מזין, מומחה למימון, טוען שמחירי המים עדיין גבוהים. "ב-2009 שילמנו על מים בערך 4.25 שקלים למ"ק, בתחילת 2010 המחיר כבר היה 6.5 שקלים. כמה שנים אחורה לפני 2009 שילמנו 3.5 שקלים על מ"ק מים. נכון להיום המחיר לצריכה הבסיסית הפרטית עומד גם על 6.5 שקלים. אז נכון שבין השיא שהיה ב-2013 - כמעט שמונה שקלים, ועד היום, אז הייתה ירידה של כ-30% אבל היא באה אחרי עליות גבוהות בהרבה. זאת אומרת שאם מסתכלים על העשור האחרון, ה-15 שנים האחרונות, אין ספק שאנחנו משלמים יותר על מים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מתוך הקמפיין
רננה רז, מתוך הקמפיין
צילום: מתוך הקמפיין
מומלצים