שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    הפרעות קשב וריכוז: 5 כללי זהב להורה
    לא פשוט להיות הורים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז, אבל יש דרכים יומיומיות שבהן נוכל ממש לשלוט בעוצמת הסימפטומים של התופעה ולסייע לילדינו להיות רגועים יותר, נינוחים יותר ושמחים יותר. מדריכת ההורים סמדר לביא מציגה: חמישה כללים פשוטים שיעזרו לכם לעזור להם

    הפרעת קשב (ADHD) היא תופעה שנמדדת לא רק ב"יש או אין", אלא גם ב"יותר או פחות". הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה נוירו-התפתחותית תורשתית, ולכן כהורים עלינו ללמוד לקבלה כמו כל דבר אחר שקיבלנו בדרך הטבע ולהבין שאנחנו יכולים לעזור לשלוט גם במידתיות שלה. מומלץ שנלמד על עולם הפרעות הקשב באופן כללי ונעמיק בפרט בהפרעת הקשב של הצאצא הפרטי שלנו.

     

    הכרת "מערכת ההפעלה" שעל פיה ילדנו פועל תסייע לנו להבינו טוב יותר, להשלים עם מאפייני ההפרעה ולקבל אותו כפי שהוא. למרות הקושי הכרוך בכך, שלבים אלה הכרחיים כדי לדעת איך להתנהל עם הילדה או הילד באופן יעיל ולא פחות חשוב – להצליח לפעול באווירה של הכלה ושיתוף פעולה.

     

    ילד משועמם בכיתה (צילום: shutterstock)
    להכיר את מערכת ההפעלה של הילד. הפרעות קשב(צילום: shutterstock)

    כאמור, הפרעת הקשב היא גם עניין של "יותר או פחות", כלומר, גורמים שונים יכולים להשפיע על עוצמת הסימפטומים. מחקרים מצביעים על כך שמידת ההשפעה הגנטית דומה מאוד למידת ההשפעה של הסביבה על האורגניזם (ראו ספרו של ד"ר ברוס ליפטון "הביולוגיה של האמונה"). זהו מקומנו כהורים ליצור מעגל השפעה רחב שבו נוכל לפעול ולהשפיע, לתמוך בעיצוב עתידו של ילדנו ולהגיע לתוצאות בצורה הטובה ביותר .

     

    השאלה הגדולה היא מה תפקידי ומה אני יכול/ה לעשות כדי לאפשר לילד/ה שלי את התנאים המיטביים לממש את הפוטנציאל הטמון בהם, להרגיש בעל ערך עצמי ולהצליח בחיים. ריכזתי כאן עבורכם חמש המלצות זהב פשוטות לביצוע ובעלות השפעה נפלאה עד כדי הפחתת הסימפטומים של הפרעת הקשב.

     

    1. יֶדע הוא כוח

    הדבר הראשון החשוב הוא שאנו, כהורים, נבין מהי הפרעת קשב ומהי הפרעת הקשב הספציפית של בתנו או בננו. עלינו להבין מהי "מערכת ההפעלה" שמנהלת אותם ומהו "הצורֶך שהם צורחים".

    היֶדע הזה יקנה לנו נקודת מבט מושכלת, שתאפשר לנו לפרש סיטואציות באופן שונה ולדייק את תגובתנו לילד בצורה טובה יותר תוך הקשבה ומציאת פתרונות משותפים.

     

    לדוגמה, אם נבין שהילד שלנו לא "מציק", אלא מבצע פעולה אוטומטית באופן לא מודע כי הוא זקוק לגירוי ו"להעיר את המוח שלו" – יהיה לנו ברור שהוא "מחפש אקשן", כי זה הדבר שהוא יודע נכון להיום לעשות.

     

    ילד ואבא (צילום: shutterstock)
    להקשיב לצורך הספציפי של הילד(צילום: shutterstock)

    כשאנחנו מבינים את הצורך, נוכל לספק לו מבעוד מועד את המענה המתאים ללא חיכוך וכעס מיותרים עד כדי פגיעה בערך העצמי שלו והפיכתו לכבשה השחורה בבית. אגב, במשך הזמן הוא לוקח על עצמו את תפקיד הכבשה השחורה, והוא ממשיך בכך כל עוד לא ימצא או יכיר דרך אחרת.

    מה אפשר לעשות?

    הכל בראש. זכרו שהפרעת הקשב אינה חולפת אלא משתנה לאורך השנים, כך שבכל גיל מזומנים לנו אתגרים חדשים. המסקנה: כהורים עלינו לרכוש בהתמדה עוד ועוד ידע וכלים בנושא וליישמם בחיי היומיום. גישה כזו תהפוך את חוויית ההורות ממשא מפרך למסע מעצים.

     

    2. שינה

    אחד הגורמים המשמעותיים שפוגע ברמת הקשב והריכוז הוא מספר שעות השינה ואיכותה. רבים מהילדים בגילאי הגן וכיתות היסודי אינם ישנים מספיק שעות. מי שאינו ישן מספיק לא יהיה רגוע, ויחווה קשיי קשב וריכוז לאורך היום, תנועתיות רבה ותנודות במצב הרוח.

     

    שינה מספקת ואיכותית היא קריטית למצב הרוח של הילדים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    שינה מספקת ואיכותית היא קריטית למצב הרוח של הילדים(צילום: shutterstock)

    מניסיוני הרב בקליניקה למדתי שברגע שההורים הצליחו לעשות את השינוי ולהקפיד שילדם יישן שינה איכותית מספיק שעות בלילה, חל שיפור משמעותי בתפקודו.

     

    מה אפשר לעשות?

    הנה שלושה כללים שכדאי לזכור:

    א. קבעו את מהלך היום עם לוח זמנים מסודר.

    ב. ארגנו פעילות רגועה לקראת שינה: קריאה, השמעת סיפור על ידי אחד ההורים, שירי ערש וכיו"ב.

    ג. מומלץ להימנע מגירויי מחשב וטלוויזיה לקראת השינה.

     

    3. תזונה

    הקפדה על תזונה נכונה, מאוזנת ומגוונת חשובה לכולם. ההמלצה להימנע מצריכת סוכרים, פחמימות פשוטות, צבעי מאכל וקפאין מועילה לכולם וחשובה מאוד גם לאוכלוסיית ה-ADHD. עם זאת, מחקרים הראו כי אוכלוסיית ה-ADHD מאופיינת ברמות נמוכות של חומצות שומן חיוניות החשובות מאוד להתפתחות המוח. נתון חשוב נוסף הוא שחוסר במרכיבים תזונתיים מסוימים יכול לגרום לפגיעה בהתפתחות הילד ובתפקודו.

     

    מומלץ להימנע מסוכרים ופחמימות פשוטות (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    מומלץ להימנע מסוכרים ופחמימות פשוטות(צילום: shutterstock)

    מה אפשר לעשות?

    א. הוסיפו לתפריט חומצות שומן חיוניות הקיימות בשפע בשמן סויה וקנולה, בטחינה, באגוזים ובשקדים ובמאכלי ים ודגים.

    ב. שימו לב לקיומם של מרכיבים תזונתיים כמו ברזל, ויטמין B12, ויטמין A, תיאמין ויוד בתפריט והקפידו על ארוחות מאוזנות.

    4. תנועה והפעלת הגוף

    חלק גדול מילדי המאה ה-21 בחברה המערבית מבלים שעות ארוכות סביב המדיות השונות, מה שגורם להפחתה ניכרת בפעילותם הגופנית. הירידה בתנועתיות מגבירה את הסימפטומים של הפרעת הקשב: הקושי להישאר מרוכז, הצורך לזוז ועוד.

     

    מה אפשר לעשות?

    התארגנות משפחתית לפעילויות קצרות של תנועה מסייעת מאוד בתפקודו של הילד ביומיום ויכולה לכלול תרגילי תנועה בבוקר ובערב, משחקי חוץ המאפשרים פעילות גופנית, וגיוס הילד למשימות בבית תוך מתן חיזוקים לפעולותיו.

     

    5. מסכים

    משחקי המחשב, הרשתות החברתיות, הטלפונים הניידים והטלוויזיה מספקים ריגושים תכופים לצד משובים מיידיים וחיזוקים. האינטרנט מאפשר קיום מקביל בעולם של פנטזיה: לכאורה אנחנו בקשר עם חברים רבים, בעלי כסף, כוח או שליטה ואפילו על ביטוי דחפים אלימים או מיניים לא נשלם "מחיר" של מאמץ או עונש.

     

    החיים מול המסך פוגעים במערכות תפקודיות ובכישורים חברתיים, מונעים מהילד לאמן את שריר דחיית הסיפוקים, והוא מתרגל שהכול מסופק לו באופן מיידי. הוא חי בעולם אלטרנטיבי שבו הוא מוקף בחברים וירטואליים רבים, ושם הוא מתקשר איתם באופן וירטואלי ובשפה וירטואלית שאינה תואמת את המציאות.

     

    משוב מיידי וריגושים תכופים. ילדים ומסכים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    משוב מיידי וריגושים תכופים. ילדים ומסכים(צילום: shutterstock)

    כשהוא מגיע לחיים האמיתיים חסרות לו רבות מן המיומנויות החברתיות הבסיסיות של יצירת קשר והתחברות לאחר, תקשורת ושמירה על קשר באופן רציף, הבנת סיטואציות שונות ופרשנות של המציאות, ניהול שיחה מלב אל לב ועוד.

     

    מוחם של בעלי הפרעת קשב זקוק לגירוי מתמיד מסוגים שונים. כאשר המוח מזהה גירוי נגיש, הוא נוטה להתמכר אליו וקשה לו להתנתק ממנו ולחזור ליומיום, לשגרה ולמאמצים אמיתיים בהיבט החברתי, הלימודי או המשפחתי. ניהול השימוש במסכים, אם כן, הוא חלק חשוב בשמירה על אורח חיים בריא.

     

    מה אפשר לעשות?

    א. הגבילו את שעות המסך.

    ב. נהלו זמן עם פעילויות מגוונות שאינן תלויות מסך.

    ג. רצוי שתוציאו את המסכים מחדרי השינה.

    ד. הקפידו שבתכם או בנכם לא יירדמו מול המסך (האור הכחול הבוקע מהמסכים פוגע בהפרשה התקינה של המלטונין - הורמון השינה).

    ה. נהלו את הארוחות ללא מדיה (טלוויזיה או נייד).

    ו. תנו דוגמה אישית: הגדירו זמן איכות משפחתי קבוע ביום שבו כולם מניחים בצד את הטלפונים והטלוויזיה כבויה.

     

    אני מזמינה אתכם ליישם את חמש ההמלצות כבר מהיום. מבטיחה שהתוצאות לא יאחרו להגיע.

     

    הכותבת היא מדריכת הורים ומאמנת מוסמכת להפרעת קשב וריכוז לילדים, מתבגרים ומבוגרים.  

     

     

    צפו: 60 שניות על הפרעות קשב וריכוז    (אנימציה ועריכה: בן שפייר)

    צפו: 60 שניות על הפרעות קשב וריכוז    (אנימציה ועריכה: בן שפייר)

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    ההשפעה של הסביבה על הילדים היא עצומה
    צילום: shutterstock
    שלום דוקטור
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים